Eliminera alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #46
    Om vi då hoppar tillbka till huvudfrågan i tråden, dvs hur eliminera alger.

    Ett litet klargörande från min sida.

    Jag tycker mig se att av alla som klagar / frågar hur man skall bekämpa alger, så är kanske
    98 fall av 100 en ganska normal oerfaren akvarist.

    Dvs det är folk som har relativt nyligen gett sig på den här hobbyn.

    (Står det inte någonstans i inledningen på zoopet att 50% av alla som startar kar ger upp efter ett halvår,
    och att de två största anledningarna är att "fiskarna bara dör" samt ALGER)

    Lägg då på min bestämda övertygelse att om man ger sig på den avancerade algbekämpningen,
    vilket i min värld är att brassa på med ljus / göda som fan / exakt rätt sorts blommor (snabbväxande),
    byta vatten rigoröst 1-2-3 ggr i veckan, extra filter/cirkpumpar.....så kan det bli sjufalt värre.

    Jag är ganska övertygad om att en nybliven akvarist inte alltid förstår att om man ger sig på att ex
    göda med dubbel dos PMDD + brassa på med mer ljus....så MÅSTE man sköta alla delar väldigt noggrant.

    Som jag ser det så ju mer avancerat man bygger upp systemet, desto mindre är vingelmånen på insatserna.

    Så....när den relativt nyblivne akvaristen har kört på ovanstående rekomendationer två veckor....lagt ner mycket
    jobb och pengar...blir sjuk den tredje veckan...och åker till svärmor i skåne veckan därpå...och helt plötsligt
    slarvar lite med vattenbyten och gödning....."det kan ju inte spela någon roll"....

    Då ändras värdena i karet.....och det kan gå oerhört fort.

    Och det är jag ganska säker på är ett säkert kort för algtillväxt enligt mig.

    Därmed så bör man för denna typ av akvarister kanske hitta en annan väg framåt, en väg som är enklare,
    en väg som kan tåla lite mer svängningar.

    Och för mig så har det fungerat klockrent att ställa om karen (när jag hade dom) från high maintanence till low maintanence
    genom att dra ner radikalt på ljuset (ner till mellan 0,2-0,3W/liter), ner till 8-9 timmar/dag, säkerställa inget solljus,
    dra ner på gödning till mostvarande 1/4-dels PMMD, se till att cirken i karet ligger på 5-7 ggr vattenvolymen.
    Och sist men inte minst, se till att man har blommor som trivs i denna miljö. Ex Anubias, Cryptos, jättevallisar,
    och minst en extremt snabbväxande blomma, typ hornsärv eller gälört.

    Jag tycker man skall skilja klart på personer som bossep, visual darkness (mig själv ?), jonasroman, etc etc,
    och en person som för 6 veckor sedan köpte sitt första 60 liters, och nu undrar varför h*n får alger och hur man
    bekämpar dom.

    Ni erfarna typer vet vad som händer om man börjar slarva med vattenregimen, det sitter i era ryggmärgar,
    det ringer direkt en klocka i era huvud när den bättre hälften säger att ni skall åka bort i en vecka, ni vet
    vilka actions ni skall ta för att säkerställa att karet inte är en grön soppa när ni kommer tebax, i en flunsa
    när ni ligger med huvudet ner i toastolen, så ropar ni till er bättre hälft (eller sms'ar kompisen)....byt vatten i karet....

    Dessa klockor finns normalt sett inte hos H*n med det nya karet.

    Dessa klockor kommer enbart (normalt sett iaf) med erfarenhet och långsamt insamlande av kunskaper.


    Därmed så ser jag en fara i att bli alltför "teknisk" i våra rekomendationer.

    Keep
    It
    Simple


    Eller ?



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Kensa,
      Helt otroligt bra skrivet!
      Visst slirar vi I väg och geekar ur ibland. Du har min fulla support om du dänger mig i skallen när jag hamnar bland kemikalier och annat såsom Kol, kväve och fosfor cyklar!
      Vi måste försöka skärpa oss och anpassa oss till vad en trådskapare vill uppnå eller ha svar på inte ge os in i det finare maskineriet. Jag kommer att tänka på ett bra gammalt talesätt.
      Man skall tala med bönder på bönders vis och lärde män på latin.
      Bildlikt talat inte bokstavligt. Det finns många bönder som är nog så lärda och kloka.
      Kan du ta en titt på vad jag skrev till en vad jag tror nybörjare i den här tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146686
      Troligtvis har jag glömt något väsentligt såsom att mata inte bara för att fiskarna ser hungriga ut!
      Din filosofi om cirkulation och filter. Jag håller i stort sätt med dig. Men här är lite observationer från ett experiment jag pysslat med. 2 lika stora akvarier (37 liter). Samma pump och dåligt skumfilter. I kar 1 har jag som vanligt innerfilter och i kar 2 kör jag utblåset ned i botten. I det senare tappar jag nog en del flöde. Båda pumparna skall ge 200 l/tim = 5-6 i omsättning.
      I kar 1 får jag en stor uppbyggnad av biofilm på bland annat glaset, inte så snyggt. I kar 2 ser det kliniskt rent ut, troligtvis som många vill ha det.
      Detta leder mig till att tro att med en stor filtervolym flyttar bakterierna in i filtret medan i det andra fallet så sätter de sig på glas och inredning.
      Eftersom jag är så tokig så jag vräker i alger ser jag att dessa ofta sätter sig just på biofilmen.
      Dina synpunkter om detta?
      Tänk om vi tillsammans kunde skriva ihop en guide till nyblivna akvarister som INTE blir vetenskaplig, utan rolig och lättläst. Dock utan att tappa det mest väsentliga!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #48
        Ursprungligen postat av bossep
        Kensa,
        Helt otroligt bra skrivet!
        Visst slirar vi I väg och geekar ur ibland. Du har min fulla support om du dänger mig i skallen när jag hamnar bland kemikalier och annat såsom Kol, kväve och fosfor cyklar!
        Vi måste försöka skärpa oss och anpassa oss till vad en trådskapare vill uppnå eller ha svar på inte ge os in i det finare maskineriet. Jag kommer att tänka på ett bra gammalt talesätt.
        Man skall tala med bönder på bönders vis och lärde män på latin.
        Bildlikt talat inte bokstavligt. Det finns många bönder som är nog så lärda och kloka.
        Kan du ta en titt på vad jag skrev till en vad jag tror nybörjare i den här tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146686
        Troligtvis har jag glömt något väsentligt såsom att mata inte bara för att fiskarna ser hungriga ut!
        Din filosofi om cirkulation och filter. Jag håller i stort sätt med dig. Men här är lite observationer från ett experiment jag pysslat med. 2 lika stora akvarier (37 liter). Samma pump och dåligt skumfilter. I kar 1 har jag som vanligt innerfilter och i kar 2 kör jag utblåset ned i botten. I det senare tappar jag nog en del flöde. Båda pumparna skall ge 200 l/tim = 5-6 i omsättning.
        I kar 1 får jag en stor uppbyggnad av biofilm på bland annat glaset, inte så snyggt. I kar 2 ser det kliniskt rent ut, troligtvis som många vill ha det.
        Detta leder mig till att tro att med en stor filtervolym flyttar bakterierna in i filtret medan i det andra fallet så sätter de sig på glas och inredning.
        Eftersom jag är så tokig så jag vräker i alger ser jag att dessa ofta sätter sig just på biofilmen.
        Dina synpunkter om detta?
        Tänk om vi tillsammans kunde skriva ihop en guide till nyblivna akvarister som INTE blir vetenskaplig, utan rolig och lättläst. Dock utan att tappa det mest väsentliga!


        Snabb kommentar till en sak i ditt inlägg, mer senare (hämta kottar på dagis snart).

        I det andra karet där du blåser vattnet ner i botten (omvänt bottenfilter) så skapar du ju ett
        gigantiskt filter i förhållande till vattenvolymen. mycket filter är en av "hemligheterna" med
        "rena kar". Så det är inte så konstigt att det blir bättre i det karet jämfört med det andra.

        Jag har sett samma effekt när man kopplar på ett extra filter (inner eller ytter spelar ingen roll)
        i ett normalt standardkar.

        Normala paket man köper har ofta ett litet filter som pumpar runt 3-4 ggr. Ofta räcker det med att
        lägga till en extra cirkpump på samma mängd, så blir det väldigt mycket bättre.

        Jag vet inte varför (kan inget om kemi). Men jag kan tänka mig att "balansen" i karet blir bättre när
        det snurrar runt lite mer, goda bakterier frodas mer, blommor frodas mer (kan ta upp mer näring ur vattnet ?),
        vilket i sin tur håller alger på en sansad nivå.

        mina egna halvdumma experiment med mängden filtermatrial (normala mattor då) tycker mig säga att om man
        ligger på 0,5% filtermassa (normal standard innerpump i paket man köper ?) så blir det svårt att få
        en bra balans med normal fiskbelastning. Lägger man på lite mer filtermatta, upp till 2-3% av vattenvolymen
        så kommer man helt plötsligt i ett annat läge.

        Mitt sista experiment var med ett egengjort innerfilter, började med 0,5% filtermassa, cirk på 3ggr,
        det gick, men var lite jobbigt att få ordning på vattnet, svajjiga PH/KH värden.
        Sedan bytte jag pump till 6 ggr, blev klart bättre, men fortfarande lite halvsvajjigt.
        La till mer mattor så jag kom upp till 4% av vattenvolymen. Satan vad stabilt det blev.
        Vet i fasen vad som hände, men det blev obehagligt stabilt. Försökte stressa skiten med
        att inte byta vatten, bara fyllde på någon liter i veckan som hade dunsat bort, karet var på 110 liter.
        Sista stressen var när jag totalt överbefolkade karet med levandefödare, och brassade på
        med 0,6W/liter i belysning...dock max 8,5 timmar per dag.....stabiiiillllltttt.

        Och....alger då....inte en enda jäkel vad jag kunde se iaf.

        Blommor i karet var cryptos, jättevallisar, och gälört som snabbväxande.

        botten = biltemas sand

        gödning = bottengödning från JBL + lite lerkulor + 1/4-dels PMDD i veckan.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #49
          Den här diskussionen tog en väldigt vettig vändning, bra inlägg på slutet gubbar. Funderar lite runt det ni skriver och mina egna erfarenheter, även om de är ringa i jämförelse. Jag har använt bränd kattsand under substratet som extra biobank och tycker att det karet är förvånansvärt stabilt, trots en del hattande hit och dit från min sida med både vattenbytesrutiner, gödningar, co2 och lågt ph. Kanske är det just den extra volymen bioyta som hjälpt mig?
          Om man utgår från det och väver samman det med Bosses tankar vore ju den ultimata lösningen för alla som vill ha lättskött akvarium ett bottenfilter i valfri riktning med kattsand eller ECS substrat (vilka jag hävdar ger samma effekt, om de inte tom är samma produkt) under valfritt normalt substrat. Det tänker jag mig vore nåt att testa. Det vore ju både enkelt och billigt jämfört med massor av dyr filtervolym eller trixande med filter bakom bakgrunden och annat som vi nördar håller på med.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #50
            Kensa,
            Du är helt rätt på det tycker jag. Mina erfarenheter är exakt det samma. Med mitt bottenfilter får jag ett herrans stort filter! I mitt fall 5 % eller mer av akvarievolymen.
            Just nu håller jag på att designa ett filtersystem till en liten fisk odling där vi skall använda vattnet från en förorenad sjö. Det kommer att ha ett filter för sjö vatten på runt 800 l. det blir ca 4 % av tankvolymen. Det kommer att gå igenom ca 2000 l/dygn i det. Sedan kommer tankarna att ha mitt rättvända bottenfilter med ca 10 cm sandlager. Detta ger mig en filtervolym på ca 15 % och en genomströmning på ca 2 ggr volymen per timme.
            Som du ser blir det ganska stor filtervolym men lågt flöde. Orsaken till detta är elräkningen! Det blir otroligt dyrt att pumpa runt 100 000 liter vatten per timme som det skulle bli med 5 ggr cirkulation.
            Observera också att jag byter ca 10 % vatten kontinuerligt per dag.
            Dessa tankar kommer att vara växtlösa. Hade jag kunnat ha växter hade nog en ¼ filtervolym varit nog.
            Då hade jag hamnat i närheten av dina siffror!
            Förövrigt tror jag att sötvattensakvarister (avancerade) kommer att närma sig saltfolket där sumpar på 5 – 10% är en norm mer eller mindre.

            Moving Waves,
            Det är stor skillnad på att suga ned mulm i botten mot att trycka relativt rent vatten genom substratet. Tro mig!
            Filter bakom exempelvis en BTN bakgrund är fantastiskt. Man utnyjar ett tomt utrymme på ett bra sätt genom att öka filtervolymen. Annars är du helt rätt på det. Bakterier vill sitta på något så de behöver yta!
            Senast redigerad av bossep; 07 April 2011, 22:49.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #51
              Kensa, säg inget! Det blev halv vetenskapligt. Men troligen algfritt!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                En viktig sak angående stor filtervolym.
                Dessa tål en otroligt stor belastning vilket innebär massor med bakterier.
                Om vi då tar död på dessa exempelvis vid medicinering kommer vi att få århundradets Ammonium och därmed Nitrit spik! Detta kan också hända om pumpen stannar av någon anledning.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #53
                  Rätt där, klart det är rättvänt bottenfilter som gäller. Filter bakom btn i all ära, min poäng är att med det nya ecs och insikten runt volymen som bär bakterier kan ge bottenfilter en revival. Målgruppen svenssonakvarister som inte vill lägga pengar och arbete på btnfilter kan montera bottenfilter, slänga i ecs under substratet och sen ha ett rent och lättskött kar. Den negativa inverkan på växterna sin bottenfilter ger är nog inget Svensson varken märker eller bryr sig om, gäller bara att hålla sig till enkla växter.
                  Vad tror ni om det resonemanget?
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Rätt där, klart det är rättvänt bottenfilter som gäller. Filter bakom btn i all ära, min poäng är att med det nya ecs och insikten runt volymen som bär bakterier kan ge bottenfilter en revival. Målgruppen svenssonakvarister som inte vill lägga pengar och arbete på btnfilter kan montera bottenfilter, slänga i ecs under substratet och sen ha ett rent och lättskött kar. Den negativa inverkan på växterna sin bottenfilter ger är nog inget Svensson varken märker eller bryr sig om, gäller bara att hålla sig till enkla växter.
                    Vad tror ni om det resonemanget?
                    Jag tror absolut på det resonemanget. Jag skall testa ECS men misstänker att även det är ”over kill”.
                    Problemet med ”min typ” av bottenfilter är 2.
                    De negativa effekterna av de felvända filtren som var populära under en lång tid gör folk rädda.
                    De är inte kommersiellt tillgängliga utan är hemmabyggen. De stora drakarna är inte intresserade av enkla lösningar då de lever på att producera mer och mer komplexa lösningar som blir ett ”måste”. Marknaden vill helt enkelt ha mer lysdioder…. Missförstå mig inte Eheim, Fluval, med flera producerar mycket bra filter som dessutom är marknads anpassade!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #55
                      Så spännade och nyttigt att läsa era inlägg! Måste uppdatera med att jag TROR det går på rätt håll nu..Skrubbade av roten för nån vecka sen, ser inte ut att ha kommit några nämnvärda alger på den. Köpte ju fler växter, och de växer och mår bra, vattenpesten har nog växt en dm på en vecka typ. Ljusmängden minskade jag ju, och kör nu på 2*54w belysning. vart supernoga med vattenbyte exakt rätt dag. Torsdagar har jag köprt. Tyvärr kan jag inte byta vatten på torsdag, så får göra det på onsdag istället, måste ju vara bättre en dag för tidigt än en dag för sent? Så jag hopps, hoppas det går på rätt håll nu!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...