Hjälp med Co2 i form av mäsk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    #16
    Saker ska inhandlas på torsdag, uppföljning kommer!
    54 L SA

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #17
      enligt receptet. vad gör torrmjölken/vällingpulvret för skillnad?

      har kört med mitt hembyggda system nu några månader men har kört på vanlig hembrännar mäsk utan varesig bikarbonat eller vällingpulver då reseptet ja hitta på http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=35&site=1 inte sa något om det. dom rekomenderade en mäska bara på vatten socker och jäst.

      så undrar vad skillnaden blir.

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #18
        Utan att tala av egen erfarenhet så skall bikarbonatet och vällingpulvret hjälpa till att få mäsken överleva längre.

        Vällingpulvret som proteinkälla till jästbakterierna och bikarbonaten genom att hålla pH-värdet uppe.

        När man kör med mäsk vill man ju att det ska jäsa så jämnt och länge som möjligt och standardreceptet skall enligt uppgift jäsa ut på 3-4 veckor om man inte byter innan. Jag byter varannan vecka och det brukar puttra ganska bra även efter två veckor.

        Kommentar

        • Uffelpuff
          • February 2010
          • 95

          #19
          Ursprungligen postat av hawkse
          Utan att tala av egen erfarenhet så skall bikarbonatet och vällingpulvret hjälpa till att få mäsken överleva längre.

          Vällingpulvret som proteinkälla till jästbakterierna och bikarbonaten genom att hålla pH-värdet uppe.

          När man kör med mäsk vill man ju att det ska jäsa så jämnt och länge som möjligt och standardreceptet skall enligt uppgift jäsa ut på 3-4 veckor om man inte byter innan. Jag byter varannan vecka och det brukar puttra ganska bra även efter två veckor.
          då jag kört med bara vatten socker och jäst har det bubblat i ca 2-3 veckor så det är ingen större mening med det altså i mitt fall?
          testade nu dock att ha i lite bikarbonat glömde köpa torrmjölk men tänkte de går nog lika bra med lite vanlig mjölk då om det bara är för proteinets skull det ska ner i mäsken. hälde i ca 1/2 dl vanlig mjölk på måfå får vi se hur det går.

          kör nu på som test bara i min 1.5L flaska

          1L vatten
          2dl socker
          1tsk Bikarbonat
          1/2 paket torrjäst blir nog ca 2 krm
          ca 1/2 dl Mjölk
          Senast redigerad av Uffelpuff; 11 January 2011, 16:28.

          Kommentar

          • crossniklas
            • October 2003
            • 223

            #20
            Har själv just fått klart mitt system. Stalltips är att använda Sodastreamflaskor, då de har breda korkar vilken underlättar när man tätar med silikon samt att de är lite snyggare. Dock blir det ju inte lika "snorbilligt". Ett andra tips, om man som jag köper de vanliga t-korsen i plast är att täta dessa med superlim då de annars läcker (provat tre stycken, alla läckte).

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Merflaskor är annars toppen, både billiga, bred kork och rätt "stilrena".
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #22
                Har själv konstaterat att glasflaskor ofta ger något jämnare bubbeltakt då de inte blåser upp sig. Iofs inte något större problem med flaskor men klenare dunkar kan ha en tendens att blåsa upp sig och släppa koldioxiden lite stötvis.

                Dessutom brukar glasflaskorna vara lite snyggare om man nu ska placera dem synligt.

                Kommentar

                • Uffelpuff
                  • February 2010
                  • 95

                  #23
                  Ursprungligen postat av crossniklas
                  Har själv just fått klart mitt system. Stalltips är att använda Sodastreamflaskor, då de har breda korkar vilken underlättar när man tätar med silikon samt att de är lite snyggare. Dock blir det ju inte lika "snorbilligt". Ett andra tips, om man som jag köper de vanliga t-korsen i plast är att täta dessa med superlim då de annars läcker (provat tre stycken, alla läckte).

                  mjo det där med superlim har jag provat då jag märkte att slangarna har en tendens att vilja krypa av kopplingarna efter ett tag fungerade bra dock ett helvete om man vill få bort slangen utan att behöva korta upp den

                  Kommentar

                  • crossniklas
                    • October 2003
                    • 223

                    #24
                    Skit i att limma slangarna... på mina är det själva anslutningarna på kopplingen som läcker. Jag drog bara ut dom och limma.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...