Lite hjälp med identifiering av olika växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #16
    Nu har Hornsäven börjat växa sig väldigt stor och den är mer som en flytväxt som hänger fast på rötterna. Men kommer den inte att skyma ljuset för dom andra växterna nu då? Borde man ta bort en del eller får dom nog med ljus i alla fall tro?
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #17
      Då får du börja gallra lite... *s* Hornsärven kan lätt ta sig så bra att den skymmer ljuset för andra växter. Normalt växtsätt för den är fritt drivandes i ytan. Brukar ruttna nedtill om man försöker plantera den, men visst, den kan stå ett tag. Om du gallrar så nyp av toppskotten, 20-30 cm, och spara dem. Kasta resten, eller skänk till bättre behövande!!

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #18
        Usch då, de passar ju illa när jag, med mycket möda och besvär, knytit fast de nedre delarna vid rötter som går till ytan :P
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #19
          Patrik har som vanligt helt rätt i allt han skriver, håller med om att det är en myriophyllum också.
          Visst är det trist att butikerna har så dålig koll, man måste se till att själv ta reda på vad de har för inte sällan är det dessutom felskyltat. Ett tips är att ta foton på alla växter de erbjuder och sedan i lugn och ro gå igenom dem hemma och välja de som passar ens förutsättningar.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #20
            Ett annat tips är att gå in på akvarietekniks hemsida, många butiker beställer därifrån, och kolla utbudet. Välj ut några växter som passar dig och ta med en lista på önskemål som de kan beställa hem. Är de serviceinriktade kan de säkert ta hem till dig vid nästa beställning.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #21
              Såhär ser det ut nu, dags att gallra?


              Klicka på bilden för större version

Namn: jjhg 003.jpg
Visningar: 2
Storlek: 170,0 KB
ID: 2131558
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #22
                Funkar nog ett tag till, men det börjar blir dags. Iaf hade jag gallrat om en/två veckor om det ser ut enligt ovan. Svårt att säga egentligen, jag har ett rätt bra gäng kar med enbart Hornsärv. Gillar den växten skarpt, så jag låter den verkligen få utrymme. Å ena sidan. Å andra sidan, ska andra växter överleva och trivas så är det bra med gallring. Tror det är vad du vill uppnå, därmed gallra någorlunda snart. Behåll bara tillräckligt mycket för att ha en snabbväxare i karet, så är du "skyddad" från många problem.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #23
                  Men den ska inte planteras alls då egentligen eftersom den ruttnar nertill efter ett tag? Mao eg enbart en flytväxt?
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #24
                    Man kan plantera den, men får vara beredd på att den släpper från botten inom några veckor. Går fint att köra den så också, inget problem. Vill du däremot verkligen gynna Hornsärven, så låt den flyta. Funkar bäst så. Jag tror du får bäst resultat med alla växter genom att plantera Hornsärven, men det ger lite merarbete med den.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Nä helst inte. Den är perfekt att linda runt sladdar till doppvärmare och pumpar så man skuggar dessa och skapar mysiga hörn för yngel osv.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #26
                        Hur funkar det att plocka växter ifrån "vanliga" sjöar och vattendrag?
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #27
                          Kan funka bra, iaf ett tag. Växterna här är anpassade för en viloperiod under vintern, så många går bra ett tag men går sedan ned sig. Inhemsk hornsärv ska enligt uppgift kunna funka hela året, inte testat själv. Risken du tar är att du får med något skit in i akvariet, smådjur/parasiter/sjukdomar. Ville jag trixa med våra svenska växter hade jag gjort det i separat akvarium och varit noga med håvar/vattenslabb etc.

                          Hilsen,

                          /P
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #28
                            Fast det kan räcka med en bärkasse tur =)

                            Jag har lileaopsis i lilla karet. Den frodades trots kass ljust, ingen gödning och definitivt ingen Co2 eller EC. Det karet är av någon magisk anledning helt fritt från alger med och har varit sen uppstart.

                            Visst, den kommer INTE blir någon marktäckare lileaopsisen, men den lever, frodas och sköt redan efter en vecka ut utlöpare.

                            Jag tog lite av överskottet och planterade i stora karet (med bra ljus och gödning med PMDD). Den trivdes finfint tills jag började med EC. Då blev den lite ledsen, och ffa full med alger. Klippte ned den rätt hårt, och nu är den på hyfsat humör igen, även om den mår bättre i lilla karet.

                            Så jag skulle inte 'kasta ut' den om den inte mår dåligt.

                            Annat som trivts i lilla karet trots kasst ljus osv är limnophila sessiliflora, kanske något för trådstartaren att prova? Och svärdsplanta då men det har ju icehacker redan.

                            L. Sessiliflora stortrivs i yngelkaret med, så den är en av mina favoriter, tycks svår att ta död på, 'värsta' som händer är att den blir gles och ranglig vid dåligt ljus. Men annars verkar den trivas med det mesta, och

                            Polysperma trivs däremot inte alls i lilla karet, inte heller vallis. Så.. lite 'udda' att mer krävande växter trivs.. Och 'udda' att lileaopsisen inte trivs i stora karet, där polysperma, egeria najas, myriophyllum (stavning) och bacopa amplexicaulis trivs excellent. Mina kar är konstiga

                            Men jag skulle inte 'ge upp' på t ex lileaopsisen förrän det sas ser kört ut, för det kan räcka med 'bara' tur =)

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              #29
                              Intressant, namnen säger mig inte så vidare mycket men får kolla upp i det när det blir lite varmare då kanske :P
                              Är ju lite nojjig över att ovälkomna gäster skall följa med isf.
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                ovälkomna gäster?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...