Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Kan inte hjälpa mig själv utan hoppar in i tråden igen.
    Angående Nitrit. Som defdac säger så borde växterna ta åt sig det mesta av Ammoniumet.
    Men dina filter tar åtminstone 1 månad innan de börjar käka nitrit och omvandla Ammonium till Nitrat.
    Om jag inte mins fel så medicinerade du ganska kraftigt för ett tag sedan. Detta kan ta död på bakterierna både bra och dåliga och dessa bakterier ökar nitriten i stället för att sänka den.
    Ditt nya ytterfilter bör snart käka Nitrit om du inte har haft kvar medicin i vattnet då kan det ta längre tid.
    Jag är ganska säker på att du har nog med närings last just nu så slamsugning a la defdac är att rekommendera.
    Jag skulle också sluta ”mata” med annat en PMDD och kanske Easy Carbo.
    Du borde nu kunna använda innerfiltret som et rent mekaniskt filter. Vilket du rensar ofta och håller rent. Mulm här kommer bara att öka belastningen!
    Ditt ytterfilter innehåller säkert lite olika typer av filtermaterial. Se till att dessa ligger rätt. Det skall vara ett eller flera lager med exempelvis perlon vadd och/eller fin filtermatta. Detta är ett förfilter och skall hållas rent. Om inte ökar det belastningen på filtret och akvariet.
    Sedan har du sannolikt grov filtermatta eller biobollar/makaroner. Det är här de ”bra” bakterierna finns.
    Detta material skall vara lite grådaskigt men inte skitigt. Det är uppbyggnaden av denna gråaktiga biofilm som tar tid.
    Eventuellt har du sedan ett finare fillermaterial igen. Detta är det absolut känsligaste och skall inte göras rent om man kan undvika detta. Det skall dock inte synas nämnvärt med skit på det. Om det sitter en tunn kaka på det så kan du försiktigt skrapa bort det under vatten från akvariet.
    Den grova mattan kan du ”krama ur” i akvarie vatten om det byggs upp mulm på eller i det.
    Du kan använda din nitrit test som en termometer på vattenkvalitet! Så länge du har nitrit så har du eller har haft Ammonium vilket ganska automatiskt leder till alger av olika slag. Förvänta dig inga under förens Nitriten är 0.
    Jag skulle nog överväga att köra en omgång med aktivt kol, kanske i ytterfiltret? Troligtvis kommer detta att absorbera en stor del av spårämnena i PMDD så använd det inte för länge. 3 dagar före vattenbyte och ny dos av PMDD borde ta bort eventuella bakteriedödare.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av defdac
      Det stämmer att dessa bubbelband bara uppkommer från skador på växterna, så du har helt rätt i att det kanske inte alltid uppstår. Det är mest att när man rotar fram bös från buskage och nyper av blad så brukar det strömma bubblor lite överallt efter vattenbytet.


      Jag lider med dig. Mina egna burkar har en tendens att just drabbas av de här rackarna. Blä. Efter så många år så strular jag fortfarande med CO2-insprutningen/upplösningen. Dom reagerar direkt på när cirkulationen/CO2-upplösningen blir kass. Som det är nu har jag en matta av slöväxande Lilaeopsis som är helt angripen. Efter rejäl ökning av CO2-insprutning och optimering av flödet så är alla dess nya blad fria, men det säger ju inte så mycket eftersom den här växten växer så olidligt långsamt. Man kan ju välja lättare bottentäckare, men det är ju ingen utmaning...

      Att hålla slöväxare algfria är den nya utmaningen i min växtakvariekarriär. Där har jag något att bita i.
      Viskar..... om vi kunde övertyga vickson att åtminstone ställa en mäsk dunk under akvariet.....
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Viskar..... om vi kunde övertyga vickson att åtminstone ställa en mäsk dunk under akvariet.....
        EasyCarbo är halvvägs iaf, även om det kan påverka filtret lite. Tycker det är en bra början.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av defdac
          EasyCarbo är halvvägs iaf, även om det kan påverka filtret lite. Tycker det är en bra början.
          Ja visst lite kol är bättre en inget!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            Ursprungligen postat av defdac
            Det stämmer att dessa bubbelband bara uppkommer från skador på växterna, så du har helt rätt i att det kanske inte alltid uppstår. Det är mest att när man rotar fram bös från buskage och nyper av blad så brukar det strömma bubblor lite överallt efter vattenbytet.
            Ja fast det har det inte gjort för mig även när jag t ex rensade massa svärdplantor. Vad är det som är fel när det inte bubblar efter vattenbyte? Åtgärd?


            Ursprungligen postat av defdac
            Jag lider med dig. Mina egna burkar har en tendens att just drabbas av de här rackarna. Blä. Efter så många år så strular jag fortfarande med CO2-insprutningen/upplösningen. Dom reagerar direkt på när cirkulationen/CO2-upplösningen blir kass. Som det är nu har jag en matta av slöväxande Lilaeopsis som är helt angripen. Efter rejäl ökning av CO2-insprutning och optimering av flödet så är alla dess nya blad fria, men det säger ju inte så mycket eftersom den här växten växer så olidligt långsamt. Man kan ju välja lättare bottentäckare, men det är ju ingen utmaning...

            Att hålla slöväxare algfria är den nya utmaningen i min växtakvariekarriär. Där har jag något att bita i.
            Tack för sympatin. Tyckte ett tag att de såg lite bleka ut i topparna men det verkar ha försvunnit nu. Dessa djävla tofsar och så de "svarta kanterna" på alla blad känns jättetrista. Är jätterädd om mina cryptocoryner som blir mer och mer matta i färgen, nästan oranga - vill verkligen inte att alla ska dö.

            Det är skönt ändå på något sätt att höra att profs som du faktiskt också har problem, även om jag inte unnar dig krångel på något som helst sätt.

            Fantastiskt med dina utmaningar. Har du några lätttillgängliga bilde på dina kar som man kan kika på?


            Ursprungligen postat av bossep
            Kan inte hjälpa mig själv utan hoppar in i tråden igen.
            Angående Nitrit. Som defdac säger så borde växterna ta åt sig det mesta av Ammoniumet.
            Men dina filter tar åtminstone 1 månad innan de börjar käka nitrit och omvandla Ammonium till Nitrat.
            Om jag inte mins fel så medicinerade du ganska kraftigt för ett tag sedan. Detta kan ta död på bakterierna både bra och dåliga och dessa bakterier ökar nitriten i stället för att sänka den.
            Ditt nya ytterfilter bör snart käka Nitrit om du inte har haft kvar medicin i vattnet då kan det ta längre tid.
            Jag är ganska säker på att du har nog med närings last just nu så slamsugning a la defdac är att rekommendera.
            Jag skulle också sluta ”mata” med annat en PMDD och kanske Easy Carbo.
            Du borde nu kunna använda innerfiltret som et rent mekaniskt filter. Vilket du rensar ofta och håller rent. Mulm här kommer bara att öka belastningen!
            Ditt ytterfilter innehåller säkert lite olika typer av filtermaterial. Se till att dessa ligger rätt. Det skall vara ett eller flera lager med exempelvis perlon vadd och/eller fin filtermatta. Detta är ett förfilter och skall hållas rent. Om inte ökar det belastningen på filtret och akvariet.
            Sedan har du sannolikt grov filtermatta eller biobollar/makaroner. Det är här de ”bra” bakterierna finns.
            Detta material skall vara lite grådaskigt men inte skitigt. Det är uppbyggnaden av denna gråaktiga biofilm som tar tid.
            Eventuellt har du sedan ett finare fillermaterial igen. Detta är det absolut känsligaste och skall inte göras rent om man kan undvika detta. Det skall dock inte synas nämnvärt med skit på det. Om det sitter en tunn kaka på det så kan du försiktigt skrapa bort det under vatten från akvariet.
            Den grova mattan kan du ”krama ur” i akvarie vatten om det byggs upp mulm på eller i det.
            Du kan använda din nitrit test som en termometer på vattenkvalitet! Så länge du har nitrit så har du eller har haft Ammonium vilket ganska automatiskt leder till alger av olika slag. Förvänta dig inga under förens Nitriten är 0.
            Jag skulle nog överväga att köra en omgång med aktivt kol, kanske i ytterfiltret? Troligtvis kommer detta att absorbera en stor del av spårämnena i PMDD så använd det inte för länge. 3 dagar före vattenbyte och ny dos av PMDD borde ta bort eventuella bakteriedödare.
            Om man har ett väl inkört akvarie ska väl inte filtret ta lika lång tid på sig vid filterbyte som vid ett nystartat med nytt vatten? Jag har som sagt var inarbetad botten och "gammalt vatten".

            När jag medicinerade märkte jag aldrig någon skillnad på vattnet, varken på invånare eller värden. eSHa 2000 ska inte påverka filterbakterierna. Men ändå har en obalans uppstått och jag tror mer och mer att det är när alla kanelbullesnäckor försvann.

            Jag kör makaroner, grov filtermatta och biobollar i ytterfiltret, vadd för finliret i innefiltret som jag byter ofta (ung var 3e vecka). Förutom nu då när jag väntat på att ytterfiltret ska komma igång.

            Jag kommer inte att tillföra nya grejer som kol, jag är helt slut på energi. När jag skaffade det begade karet lovade jag min make minimum med pengar och krångel (vilket är min erfarenhet från när jag hade akvarium tidigare). Efter det har vi fått köpa nytt filter, nya lysrör två gånger, reflektorer, bakgrund, nytt kar efter mycket krångel med en inkompetent glasmästare, fiskar i tusen omgångar som dött, en massa tester och massa massa till för tusentals kronor. Jag tänker inte lägga ut mer pengar och krångla mer nu för jag känner att min akvarieglädje börjar dö ut och det inte ligger alltför långt bort att ge upp (men då slår min man ihjäl mig eftersom jag efter varje nytt inköp sagt "med det här kommer det att bli bättre och börja funka"... yeah right).

            Ursprungligen postat av bossep
            Viskar..... om vi kunde övertyga vickson att åtminstone ställa en mäsk dunk under akvariet.....
            Se ovan och lägg ner. Jag vill inte ha mäsk. Jag vill inte ha mer krångel eller utgifter. Jag vill ha tillbaka mina kar från 89-90talet som var helt utan CO2, ett vattenbyte i månaden och där det funkade hur bra som helst - utan alger.

            Ursprungligen postat av defdac
            EasyCarbo är halvvägs iaf, även om det kan påverka filtret lite. Tycker det är en bra början.
            Tack.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Att du har viss nitrit tyder på att dina Nitrifieringsbakterier inte är nog många, det bara är så. Det är bara att vänta, tids nog blir det stabilt om du bara tar det lugnt. Allt du gör påverkar dessa.

              Kollade upp eSHa 2000 lite snabbt, enligt deras hemsida står det så här:

              “eSHa 2000's wide range action treat over 18 symptoms and disease organisms.
              eSHa 2000 treats a wide range of fungal, bacterial and parasitic infections, helps heal wounds and protects the skin layer. Use eSHa 2000 for Fungus, Dropsy, bacteria, skin problems, gill problems, fin rot, tail rot, ulcers and wounds. Also for Neon Tetra disease and many others.”

              Om du inte har ett MYCKET bra mikroskop ser du ingen skillnad på vattnet! Men man skall inte tro att något som botar bakterie infektioner inte knäpper en del av bakterierna i filter och akvarium! Detta strider mot all logik och man skall inte tro på det även om fabrikanten säger det motsatta. Samma gäller Ectozon och vanligt koksalt. Det kanske inte tar död på alla bakterier men det ger ett skifte i bakteriefloran vilket tar tid.

              Gamla hederliga akvarier från 80 talet: Försök ta dig dit då! Men tänk på att både fisk och växter odlas lite annorlunda nu för tiden så det kan ta ett tag. En del växter kommer nog att tyna bort till exempel.

              En annan viktig sak är att vattenverken har ofta ändrat sina metoder för rening och buffring vilket gör att du har annorlunda vatten i kranen.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                Jo jag förstår också att något är knas bakteriemässigt med tanke på nitriten. Jag kollade också självklart upp eSHa 2000 innan jag använde det och i informationen står det "eSHa 2000 utgör inget hot mot fiskar, växter eller filter." Men eftersom det slår mot bakteriologiska sjukdomar har jag ändå räknat med ett visst svinn ändå vad gäller filterbakterier - det jag säger är att jag kollade upp samtliga värden och däribland nitrit noga under och efter behandlingarna och såg aldrig något negativt.

                Varför skulle vissa växter tyna bort av den skötsel jag beskriver? Jag är inte ute efter några svåra växter utan att köra på de jag hade då som också är de jag har idag (men med bättre resultat då). Jag vet också att kranvattnet har sämre buffringsförmåga på många vis idag men många säger också att så länge man inte har egen brunn har vi trots allt väldigt bra vatten. Jag bodde dessutom i Uppsala då där vi hade mycket problematiskt vatten.

                Vill tillägga också att bl a min dåvarande arbetsgivare som hade akvarieaffär till för några år sedan fortfarande kör den skötselregimen och tycker det är lagom. Det som gör att jag inte gör det idag är mestandels på grund av att det verkar svårt när man kör med pmdd.
                Senast redigerad av vickson; 14 November 2010, 20:43.

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  Vad är nu detta? Nytt blad, mycket ljusare än det blev på bilden (vitaktigt) och med väldigt röda strimlor (kring nervtrådarna?). Varför blir blad att se ut så här?

                  Efter bytet av lysrör har algerna som jag misstänkte fått nya tag. Har höjt ec-dosen till 3,75 fr o m idag, får se om det gör någon skillnad.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Metodisk analys

                    Sitter och går igenom några av dina trådar för att få ihop en ”time-line”
                    Om jag inte mins fel gjorde du så här:
                    • Du startade up akvariet runt 2010-06-05.
                    • 2010-06-15 Då hade du i några platy som ”pilotfiskar”. Alltså ganska exakt 5 månader sedan. Du hade då ett ytter och ett innerfilter installerat. Sedan stoppade du i ett par fjärilar 2 dagar efter.
                    • Tydligen använde du PMDD redan från början.
                    • Du bytte vatten runt den 2010-06-20
                    • 2010-06-29 Upptäckte du att Nitrat var 12,5 både i akvariet och kranen (dropptest).
                    • 2010-06-30 Säger du att du byter 40-50 l per vecka och har i normal dos PMDD var gång (för 150 l).
                    • Då nämner du också att du har problem med brunalger och att du stoppade i 5 otocinclus.
                    • 2010-07-15 Alltså ganska exakt 1 månad efter att startade upp skriver du att dina fiskar uppvisar vissa sjukdomstillstånd. Mängden fiskar har då ökat relativt dramatiskt. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141352 (Föredömlig dokumentation i inledningen)
                    • Vad jag ser så har du Ph 8 samt Kh 7 i kranen sam lite lägre Ph i akvariet där du också uppmätte 0,01 mg/l Nitrit.
                    • Samtidigt har fiskarna ”klåda” och fjärilarna har ”sår”. Du har då också startat ett litet karantänsakvarium.
                    • När jag läser detta klarnar det en hel del. Jag är tämligen säker på att symptomen är Ammoniak/ammonium förgiftning. Även om många anser att jag är tokig! Det är Ph 8 som ger dig till viss del Ammoniak i stället för Ammonium och många fiskar är otroligt känsliga mot detta.
                    • Jag har helt missat den tråden! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141352
                    • Sedan hittade jag en annan tråd. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141412
                    • Fisken där har troligtvis något svampangrepp vilken den säkert fått pga ammonium/ammoniak förgiftningen.
                    • 2010-07-22 Avlivades fjärilen…synd
                    • Den 2010-08-06 2 månader efter uppstart och 3 månader sedan visar det sig att din nyinköpta fjäril har ett sår som den utomordentligt kunnige kaj.p Identifierar som möjlig fisktuberkulos. Detta är alvarligt!
                    • Den 2010-08-11 får du en del råd av bland annat en annan mycket kunnig person, Kjell Fohrman. Även om jag inte håller med om att man bara kan bota vitaprick! Men han nämner här nyttobakterier.
                    • 2010-09-29 Påbörjades den här tråden.

                    Det fattas lit luckor i ovanstående ”time-line” tror du att du kan fylla i det som fattas med detaljer typ
                    Bytte lysrör, plockade upp död fisk, medicinerade, bytte filter, bytte 50 % vatten, hällde i nitrivec (annat), osv?
                    Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag tror du gör relativt drastiska och snabba förändringar och förväntar dig lika drastiska och snabba resultat.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Lite om Easy Carbo och liknande produkter.

                      Dessa innehåller Glutaraldehyde eller en polymeriserad form av detta som kallas polycycloglutaracetal.
                      Efter vad jag fått fram så är det 1,5 – 3 % av detta + Vatten i soppan. Jag är ingen kemist men jag vet att Glutaraldehyde är bakterie dödande samt fixerar protein. Vilket leder mig till vissa slutsatser.

                      Det bör fungera som gift för cyanobakterier och kanske vissa alger och kanske vissa växter! Troligtvis är det inte alltför giftigt för fiskar i de små koncentrationer vi använder i akvarier. Men mollusker och skaldjur kan vara känsliga för sådant ”gift”.
                      En gemensam nämnare för långvarigt användande är en bakterie krasch framför allt i botten materialet.

                      Troligtvis klarar Nitrifieringsbakterierna i filtret detta bättre en de mer känsliga anoxa bakterierna i sanden. När dessa anoxa bakterier dör släpps en massa svavelväte och ammonium ut i vattnet, det luktar rejält illa. Se exempelvis VisualDarkness 180 l tråd.

                      Att det sedan tycks fungera som en fixerare av protein medför att proteiner bryts ned långsammare och det blir en fördröjnings effekt på Nitrifieringsprocessen. Detta borde framkalla en Nitritspik om man slutar med EC. Jag misstänker också att det i så fall fungerar som ett flockningsmedel och man bör se mera slam i akvariet och filtret. Troligtvis blir vattnet klarare på grund av detta.

                      Som vi ser borde EC vara bra som kemiskt ”botemedel” mot cyano och kanske alger men det finns betydligt mer effektiva ”algmedel”. Jag vill dock VARNA för att kemiskt BOTA cyano och alger! Det är som att kissa på sig. Varmt och gott ett tag men sedan blir det duktigt obehagligt. Jag besökte för en tid sedan en större dam där man just botat cyanobakterier och den syn och stank som mötte mig önskar jag inte utsätta mina värsta fiender för.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        Hej bossep.
                        Jisses vad du tagit dig tid ser jag. Jag skriver akvariedagbok så jag har allt jag gör uppskrivet men det blir ett lååååångt inlägg. Ska jag verkligen skriva allt?

                        En sammanfattning istället:
                        - jag ser att platyna kliar sig direkt när jag stoppar i dem så det började alltså inte senare. Samtliga fiskar som kliar sig sedan under resans gång är inte konstant utan det kan gå ibland en eller två veckor utan att jag ser någon klia sig. Det är inte ihärdigt, hela tiden utan sporadiskt nån gång ibland per fisk.
                        - Fjärilarna kommer i tolv dagar senare efter platyna - inte två.
                        - som defdac säger stämmer inte Seras dropptest för nitrat - när jag nu kollar det med jbl är det 0 - i enlighet med Borlänge vattenverks direktiv.
                        - jag har inte ökat fiskbeståndet fort utan väntar mellan varje varv.

                        Att skriva i all service jag gör, allt som händer och alla testresultat tar tid, lång tid. Jag har dock inte gjort några drastiska förändringar alls första månaden utan bytte vatten 1/ggn per vecka, hade då i easy life, pmdd dagen efter (förutom medicineringen då). Så såg det ut tills jag fick tipset att öka pmddn i den här tråden då det blev ett tillägg alls. De största förändringarna är bytet av ytterfilter för en månad sen, tillägg av easy carbo och nya lysrör förra veckan - annars har det puttrat på utan förändringar alls. Jag är mer och mer inne på att algerna kom efter att snäckorna försvann. Förstod aldrig var alla tusentals snäckor kom ifrån eftersom jag vet att jag inte övermatar, tror att det var jättealgblomning redan då men att jag inte såg det för att de käkade upp allt. Jag förväntar mig inga drastiska och snabba resultat (vilket jag sagt förut). Tilläggas kan också att efter att jag bytte ytterfiltret har jag sett nån fisk klia sig nån gång, annars har det varit lugnt på den fronten vad nu det kan bero på. Att fjärilar får sår och inte funkar är tydligen väldigt vanligt har jag förstått när jag kollat runt här på forumet.

                        Jag har kollat och kollat i dagboken för att försöka dra slutsatser vad saker kan bero på och mer än ovan kan jag inte komma fram till. Det enda jag sett är att kuhliina dött samma dag eller dagen efter pmdd men det borde vara en slump.

                        Nåt vaj är det dock absolut eftersom vissa fiskar dör (kuhlii, rubingurami och fjärilsciklider - samt nu då kanske otosar sedan jag börjat stödmata mycket mindre efter att jag fick nitrit) men andra klarar sig bra. Men ammonium - varför skulle jag ha haft det från dag ett som nystartat och skulle det inte ha gett med sig någon gång under alla dessa månader (när det inte visat någon som helst nitrit t ex)?

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Dessa innehåller Glutaraldehyde eller en polymeriserad form av detta som kallas polycycloglutaracetal.
                          Efter vad jag fått fram så är det 1,5 – 3 % av detta + Vatten i soppan. Jag är ingen kemist men jag vet att Glutaraldehyde är bakterie dödande samt fixerar protein. Vilket leder mig till vissa slutsatser.

                          Det bör fungera som gift för cyanobakterier och kanske vissa alger och kanske vissa växter! Troligtvis är det inte alltför giftigt för fiskar i de små koncentrationer vi använder i akvarier. Men mollusker och skaldjur kan vara känsliga för sådant ”gift”.
                          En gemensam nämnare för långvarigt användande är en bakterie krasch framför allt i botten materialet.

                          Troligtvis klarar Nitrifieringsbakterierna i filtret detta bättre en de mer känsliga anoxa bakterierna i sanden. När dessa anoxa bakterier dör släpps en massa svavelväte och ammonium ut i vattnet, det luktar rejält illa. Se exempelvis VisualDarkness 180 l tråd.

                          Att det sedan tycks fungera som en fixerare av protein medför att proteiner bryts ned långsammare och det blir en fördröjnings effekt på Nitrifieringsprocessen. Detta borde framkalla en Nitritspik om man slutar med EC. Jag misstänker också att det i så fall fungerar som ett flockningsmedel och man bör se mera slam i akvariet och filtret. Troligtvis blir vattnet klarare på grund av detta.

                          Som vi ser borde EC vara bra som kemiskt ”botemedel” mot cyano och kanske alger men det finns betydligt mer effektiva ”algmedel”. Jag vill dock VARNA för att kemiskt BOTA cyano och alger! Det är som att kissa på sig. Varmt och gott ett tag men sedan blir det duktigt obehagligt. Jag besökte för en tid sedan en större dam där man just botat cyanobakterier och den syn och stank som mötte mig önskar jag inte utsätta mina värsta fiender för.
                          Jag har varit tveksam till EC just av de orsaker du skriver här och har därför vägrat använda det trots att många sagt till mig att börja ända sedan jag startade karet. Efter att ha kollat upp hur det funkat för andra som haft snäckor och amano har jag dock bestämt mig för att prova - det började jag med nyligen som sagt var. När man har mycket växter kan man köra dubbeldos vilket för mina 200 l skulle innebära 8 ml, jag har hittills kört med 2,5 men har idag höjt till 3,75 vilket ändå borde ses som en låg dos. Jag gillar det dock inte eftersom jag har många växter också som inte tycker om EC men jag fick välja mellan pest eller kolera och eftersom jag valt pest under lång tid och det inte funkar så valde jag nu att prova med kolera vilket jag gjort under tre veckor.

                          Jag är inte ute efter att bota alger med EC utan att gynna växterna med en kolkälla (samtidigt som tofsalger inte gillar det - och nej jag kan fortfarande inte tänka mig att starta mäsk eller nån annan form av co2) vilket jag och andra blivit rekommenderade både här och t ex på plantswap. Många talar också starkt för att EC är en mycket bra sådan.

                          Det är så jobbigt med alla råd man får överallt eftersom så många säger emot varandra. Vet t ex många som kör co2-tub men ändå kör en daglig dos EC till detta. Nu har jag väl börjat med EC efter månaders tvekande och då ska jag sluta igen? Jag vet snart inte vad som är fram eller bak och börjar bli så fruktansvärt tokless på den här skiten så det finns inte. Jag menar inte att jag är less på dig nu utan på alla olika bud som kommer fram överallt. Jag vill ha ett enkelt, fint akvarium som inte kostar mer pengar.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            En liten ide’

                            Du har ju en blog här på zoopet varför inte skriva din akvariedagbok där?


                            Jag håller med dig om att massor med motsägande uppgifter finns på många av dina frågor. Jag kan ha fel i vissa frågor och någon annan kan ha rätt där. Framför allt har vi en massa kunniga akvarister som varit med och svarat, ingen nämnd och ingen glömd.
                            En av anledningarna är att man ofta får gissa och anta eftersom man inte har akvariet framför sig.


                            Jag tycker faktiskt du gör att bra jobb, bättre en de flesta! Men ibland har du lite problem med orsak och verkan. Inte bara du föresten, alla som jobbar med biologiska krätslopp vilket ett akvarium är har problem med detta. Exempelvis, hur påverkas ditt filter när du byter lysrör? Vad händer i sanden när du byter filter? Vad händer med växterna om du byter mat till fiskarna? Vad händer i filtret när du gallrar växter?


                            Lägger vi sedan till diverse vattenpreparat (som vi inte vet vad dom innehåller), gödning, medicin, etc. Så är kaosen total.


                            Kan vi försöka enas om en sak? Kväve i dess olika former är nog det som spökat mest för dig? Om du bara försöker förstå något av de grundläggande principerna angående detta så har du kommit längre en de flesta. Do kommer då också att se vad som händer i dit akvarium.


                            Låt os därför repetera:
                            Protein bildar Ammonium när det bryts ned, fiskmat, växter och alger omvandlas till Ammonium i levande varelsers matsmältning. Här ingår allt levande såsom vissa bakterier, sniglar och fiskar.
                            Du kan också få Ammonium från kemiska tillsatser alltifrån ren Ammoniak till viss gödning och ”bakterie mat”. Ammonium finns i 2 former Ammonium och Ammoniak. Det första börjar omvandlas till det senare i vatten med ett Ph högre en 7. Ammoniak tycks vara mer skadligt en Ammonium.
                            Vissa bakterier omvandlar sedan Ammonium till Nitrit. Växter, alger och cyanobakterier kan också tillgodogöra sig Ammonium och Ammoniak. Just detta är var många av oss har delade meningar.


                            Nitrit omvandlas sedan till Nitrat av vissa bakterier. Nitrit KAN tas upp av växter och alger om inget annat finns i Kväve väg men bakterier gör det stora jobbet.


                            Bakterier: Om du inte har några bakterier eller endast ett fåtal måste en stam byggas up. Först måste det bli en massa Protein ätare som producerar Ammonium.


                            När du har nog med Ammonium kan Nitrit producenterna börja äta det och den kolonin börjar växa.


                            När dessa har producerat nog med Nitrit kan Nitrit ätarna börja göra om Nitriten till Nitrat.
                            Som du förstår tar detta lite tid! Olika för de olika bakterietyperna. Längst tid tar det för Nitrit ätarna. Dessa är också de känsligaste för yttre påverkan.


                            Som du förstår blir det inte rätt proportioner direkt utan de olika bakteriekulturerna blir ”svajiga”.
                            Nu stannar vi här! Är du med?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av vickson
                              Hej bossep.
                              Jisses vad du tagit dig tid ser jag. Jag skriver akvariedagbok så jag har allt jag gör uppskrivet men det blir ett lååååångt inlägg. Ska jag verkligen skriva allt?
                              En sammanfattning istället:
                              - jag ser att platyna kliar sig direkt när jag stoppar i dem så det började alltså inte senare. Samtliga fiskar som kliar sig sedan under resans gång är inte konstant utan det kan gå ibland en eller två veckor utan att jag ser någon klia sig. Det är inte ihärdigt, hela tiden utan sporadiskt nån gång ibland per fisk.
                              - Fjärilarna kommer i tolv dagar senare efter platyna - inte två.
                              - som defdac säger stämmer inte Seras dropptest för nitrat - när jag nu kollar det med jbl är det 0 - i enlighet med Borlänge vattenverks direktiv.
                              - jag har inte ökat fiskbeståndet fort utan väntar mellan varje varv.
                              Ok Jag fick till det fel med datumen! Jag hoppade från flera trådar och det blev lite rörigt för en gammal man. Så din Nitrat test gav dig fel värden att fatta beslut på! Detta är ett stort problem. Vi fattar många beslut med hjälp av dessa tester och om dom visar fel blir våra beslut felaktiga.


                              Att skriva i all service jag gör, allt som händer och alla testresultat tar tid, lång tid. Jag har dock inte gjort några drastiska förändringar alls första månaden utan bytte vatten 1/ggn per vecka, hade då i easy life, pmdd dagen efter (förutom medicineringen då).
                              När skedde medicineringen? Jag misstänker att den tog dig tillbaks till ruta 1. Dvs. innan du stoppade i pilotfiskarna. Sedan kan effekterna ha släpat med fram till nu. Du läste på medicinburken att det bara dödade alla bakterier, svampar och mögel förutom de bra. Troligtvis total lögn och falsk marknadsföring, antagligen dödade det alla bakterier eller inga alls.

                              Så såg det ut tills jag fick tipset att öka pmddn i den här tråden då det blev ett tillägg alls. De största förändringarna är bytet av ytterfilter för en månad sen, tillägg av easy carbo och nya lysrör förra veckan - annars har det puttrat på utan förändringar alls. Jag är mer och mer inne på att algerna kom efter att snäckorna försvann. Förstod aldrig var alla tusentals snäckor kom ifrån eftersom jag vet att jag inte övermatar, tror att det var jättealgblomning redan då men att jag inte såg det för att de käkade upp allt. Jag förväntar mig inga drastiska och snabba resultat (vilket jag sagt förut). Tilläggas kan också att efter att jag bytte ytterfiltret har jag sett nån fisk klia sig nån gång, annars har det varit lugnt på den fronten vad nu det kan bero på.
                              Att byta ytterfilter är en MYCKET stor förändring! Du kanske rentav tog bort en stor del av bakteriestammen i ett svep! Byte av lysrör är också ett relativt stort ingrepp samma gäller EC och ändrad PMDD.

                              Att fjärilar får sår och inte funkar är tydligen väldigt vanligt har jag förstått när jag kollat runt här på forumet.
                              Ja, som många andra svrtvattens fiskar är dom troligtvis känsliga för Ammoniak.


                              Jag har kollat och kollat i dagboken för att försöka dra slutsatser vad saker kan bero på och mer än ovan kan jag inte komma fram till. Det enda jag sett är att kuhliina dött samma dag eller dagen efter pmdd men det borde vara en slump.
                              Tror jag också.

                              Nåt vaj är det dock absolut eftersom vissa fiskar dör (kuhlii, rubingurami och fjärilsciklider - samt nu då kanske otosar sedan jag börjat stödmata mycket mindre efter att jag fick nitrit) men andra klarar sig bra. Men ammonium - varför skulle jag ha haft det från dag ett som nystartat och skulle det inte ha gett med sig någon gång under alla dessa månader (när det inte visat någon som helst nitrit t ex)?
                              Du har Ammonium först och sedan Nitrit. Så visst kan du ha det och du kan förvänta dig att Nitriten kan gå upp. Nitrit är ett täcken på att Ammonium har existerat, postmortem i vissa fall.

                              Har inte dina otosar en del fina alger att smaska på?
                              Har du 0 Nitrit nu?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av vickson
                                Jag har varit tveksam till EC just av de orsaker du skriver här och har därför vägrat använda det trots att många sagt till mig att börja ända sedan jag startade karet. Efter att ha kollat upp hur det funkat för andra som haft snäckor och amano har jag dock bestämt mig för att prova - det började jag med nyligen som sagt var. När man har mycket växter kan man köra dubbeldos vilket för mina 200 l skulle innebära 8 ml, jag har hittills kört med 2,5 men har idag höjt till 3,75 vilket ändå borde ses som en låg dos. Jag gillar det dock inte eftersom jag har många växter också som inte tycker om EC men jag fick välja mellan pest eller kolera och eftersom jag valt pest under lång tid och det inte funkar så valde jag nu att prova med kolera vilket jag gjort under tre veckor.

                                Jag är inte ute efter att bota alger med EC utan att gynna växterna med en kolkälla (samtidigt som tofsalger inte gillar det - och nej jag kan fortfarande inte tänka mig att starta mäsk eller nån annan form av co2) vilket jag och andra blivit rekommenderade både här och t ex på plantswap. Många talar också starkt för att EC är en mycket bra sådan.

                                Det är så jobbigt med alla råd man får överallt eftersom så många säger emot varandra. Vet t ex många som kör co2-tub men ändå kör en daglig dos EC till detta. Nu har jag väl börjat med EC efter månaders tvekande och då ska jag sluta igen? Jag vet snart inte vad som är fram eller bak och börjar bli så fruktansvärt tokless på den här skiten så det finns inte. Jag menar inte att jag är less på dig nu utan på alla olika bud som kommer fram överallt. Jag vill ha ett enkelt, fint akvarium som inte kostar mer pengar.
                                Får jag komma med ett riktigt radikalt förslag?
                                Sluta att ha i någon ting förutom rent H2O + mat i akvariet. Mat ger du enligt regeln inte mer en vad som äts upp på 5 – 10 minuter. Vatten byter du 20 % ungefär var annan vecka eller så. Jag skulle låta vattnet stå ett dygn innan jag hällde i det, eventuellt med en luftsten i. Naturligtvis skall du sköta dina filter och suga slam och annat som hör akvarieskötsel till.
                                Alltså inga livgivande eller förbättrande tillsatser alls. Det kommer att ta ett tag men du kommer att ha ett hyfsat snyggt akvarium och spara massor med möda och pengar!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...