Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Det jag har gjort vid något tillfälle är att jag släpper upp ventilen nedtill på filtret - då rinner det ut mulm där (vad är det för skillnad på mulm och bös? Det kanske är bös som rinner ut?) utan att jag behöver härja med hela filtret. Fyller sedan upp filtret med vatten och kör igång.
    Låter som ett inte alltför tokigt sätt. Jag själv spolar bara av mediafacken under kranen lite snabbt och fyller upp med nytt vatten.

    Detta är ingen paradox!
    Nej kanske inte men det är i rakt motsats till vad alla med en gnutta botanik i bagaget lärt sig om kväve. Att ammonium är den "snabba" (underförstått "bästa") kvävekällan. Billigast att tillverka också..

    Jag gissar även att växten inte bemödar sig speciellt mycket med att bygga upp enzymsystemen för att ta upp nitrat om man hela tiden svajjar med ammoniumnivåerna - precis som man kan kolförvirra växterna genom att ge dom en dos CO2 då och då.

    Växter, Alger och Nitrit. Skratt på med boxhandskarna! Jag säger att de KAN ta upp det! Men enligt min tårt och gröt analogi så struntar de i det om det finns nog med Ammonium och Nitrat.
    Men det här har Tom Barr gjort tester på redan och dom tar faktiskt inte upp nitrit. Nitriten var kvar i vattnet under hela testperioden (behållare med nitritvatten och växter och ingen nitrifikation).

    Du säger att det sällan finns och jag säger att det nästan alltid finns.
    Vi båda har rätt men vi pratar om helt olika koncentrationer. Ammonium finns inte i bemärkelsen "mätbart med hobbytest", däremot utsöndrar naturligtvis fiskarna kontinuerligt urea osv från gälarna.

    I ett växtakvarium eller akvarium med fungerande biologiskt filter så kommer inte koncentrationen byggas upp så den blir mätbar, annat vid vad jag kallar en "ammoniumspik" - dvs när en död fisk ligger och ruttnar och skapar sådana ammoniumnivåer att vilosporer och sexuell reproduktion väcks till liv. Förmodligen även i samband med syredipp som det ju blir runt kadaver och de nedbrytningsprocesser som sätts igång.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av defdac
      Nej kanske inte men det är i rakt motsats till vad alla med en gnutta botanik i bagaget lärt sig om kväve. Att ammonium är den "snabba" (underförstått "bästa") kvävekällan. Billigast att tillverka också..
      Skratt, folk vart tagna av daga när de sa att jorden var rund. Det var pankakefolket som styrde. Så är det med Ammonium också!
      Vissa vattenexperter ser ut som rådjur i helljus när man pratar algblomning och Kväve former.


      Jag gissar även att växten inte bemödar sig speciellt mycket med att bygga upp enzymsystemen för att ta upp nitrat om man hela tiden svajjar med ammoniumnivåerna - precis som man kan kolförvirra växterna genom att ge dom en dos CO2 då och då.
      Håller med. Det samma gäller N2 fixerande cyanobakterier. Nog med Ammonium och de bygger inte enzymer.

      Men det här har Tom Barr gjort tester på redan och dom tar faktiskt inte upp nitrit. Nitriten var kvar i vattnet under hela testperioden (behållare med nitritvatten och växter och ingen nitrifikation).
      Även solen har fläckar och Tom kan ha fel. Jag får ta diskussionen med honom!


      Vi båda har rätt men vi pratar om helt olika koncentrationer. Ammonium finns inte i bemärkelsen "mätbart med hobbytest", däremot utsöndrar naturligtvis fiskarna kontinuerligt urea osv från gälarna.

      I ett växtakvarium eller akvarium med fungerande biologiskt filter så kommer inte koncentrationen byggas upp så den blir mätbar, annat vid vad jag kallar en "ammoniumspik" - dvs när en död fisk ligger och ruttnar och skapar sådana ammoniumnivåer att vilosporer och sexuell reproduktion väcks till liv. Förmodligen även i samband med syredipp som det ju blir runt kadaver och de nedbrytningsprocesser som sätts igång.
      Vi mäter ned till kalibrerat 0,02 Mg/l. Men jag ser ofta betydligt högre NH3/NH4 värden. Oftast följer det den normala cykeln men ibland ser jag relativt höga NH3/NH4 värden med låga NO2 värden. Just nu mäter vi inte NO3, NH3 eller N2.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Oftast följer det den normala cykeln men ibland ser jag relativt höga NH3/NH4 värden med låga NO2 värden.
        Det är dessa variationer som skapar algproblem och det jag kallar "ammoniumspikar" eftersom dom i relativt välmående växtakvarier är mycket kortvariga, ibland några få timmar men naturligtvis beroende på vad det är som osar ammonium. Hur länge brukar ser du förhöjda NH3/NH4-värden, och är växter med i bilden?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av defdac
          Det är dessa variationer som skapar algproblem och det jag kallar "ammoniumspikar" eftersom dom i relativt välmående växtakvarier är mycket kortvariga, ibland några få timmar men naturligtvis beroende på vad det är som osar ammonium. Hur länge brukar ser du förhöjda NH3/NH4-värden, och är växter med i bilden?
          Som du vet så jobbar jag i sjöar och inte akvarier. (än).
          Detta är vad jag försöker lura ut. Med växter I närheten tycks kurvan vara ganska jämn. Kvävet sjunker över hela linjen när det väl är limiterat (då händer en hel del annat roligt som vi kan ta senare). Innan dess går NH ned och NO2 upp (detta kan bero på att jag jobbar med flytväxter och ett skifte i bakteriefloran bland rötterna kan inverka).
          Men som sig bör tar de mest Ammonium. Men om jag blandar in cyano i mixen blir det av någon anledning annorlunda. Ammonium går upp och övrig kväve ned. Ammonium omvandlas också till Ammoniak pga. en Ph höjning vid cyano blomning.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            defdac: jag har funderat och jag måste fråga dig om du tycker jag gjort något sen jag startade tråden som inte var bra, som jag borde ha frågat om först som t ex bytt lysrör eller annat?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Nej då hade jag påpekat det. Jag nämde ju från början att du måste ha gjort allt rätt eftersom akvariet såg så friskt ut och växterna verkade må bra.

              Filterbyte, medicinering, pmdd och EasyCarbo tror jag var burkens "fall", men jag tycker inte fallet blivit jättehårt. Med PMDD och EasyCarbo är jag väldigt säker på att växterna står och laddar och snart kommer visa algerna var skåpet ska stå. Bara du håller doseringar och vattenbyten. Exakta nivåer på dessa är ointressant, bara det blir stabil skötsel och du inte bråkar alltför mycket med botten och filter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                Ursprungligen postat av defdac
                Nej då hade jag påpekat det. Jag nämde ju från början att du måste ha gjort allt rätt eftersom akvariet såg så friskt ut och växterna verkade må bra.

                Filterbyte, medicinering, pmdd och EasyCarbo tror jag var burkens "fall", men jag tycker inte fallet blivit jättehårt. Med PMDD och EasyCarbo är jag väldigt säker på att växterna står och laddar och snart kommer visa algerna var skåpet ska stå. Bara du håller doseringar och vattenbyten. Exakta nivåer på dessa är ointressant, bara det blir stabil skötsel och du inte bråkar alltför mycket med botten och filter.
                Okej, tack för svar. Det sista jag vill är ju att göra dåliga saker och sen låta dig reda upp vad jag ställt till med om du förstår vad jag meanr.

                Måste fråga bara - på vilket sätt var pmdd och easy carbo burkens "fall"?

                Jag planerar inte att ändra nån regim förrän allt är stabilt, hur många månader det än må ta. Möjligtvis i framtiden att jag vill kunna dra ner på vattenbyten eller ev sluta helt (funderar fortfarande på det) men det är som sagt var inte nu och en sån stor grej skulle jag definitivt ta upp först.

                Kan jag fortsätta plocka ut döende löv även om det är mycket? Många av de äldre svärdsplantorna och några av cryptocoronebladen är på upphällningen.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Måste fråga bara - på vilket sätt var pmdd och easy carbo burkens "fall"?
                  Ju fler förändringar desto mer instabilitet. Instabilitet brukar alger utnyttja.

                  Kan jag fortsätta plocka ut döende löv även om det är mycket?
                  Javisst. Jag tenderar dock att hellre fokusera på att få växtens massa så stor som möjligt innan jag börjar kapa. Det är möjligt att äldre blad som börjar se dåliga ut "sugs ur" och "återvinns" av växten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Ju fler förändringar desto mer instabilitet. Instabilitet brukar alger utnyttja.


                    Javisst. Jag tenderar dock att hellre fokusera på att få växtens massa så stor som möjligt innan jag börjar kapa. Det är möjligt att äldre blad som börjar se dåliga ut "sugs ur" och "återvinns" av växten.
                    Oki, jag blev orolig att jag gjort något fel så att säga men då är jag med. Höjningen av PMDD och EC var positiva förändringar även om det i början innebär instabilitet.

                    Jag tänker på blad som är gula/oranga/bruna helt eller delvis - men kan jag behålla dem alltså? Blad som är delvis angripna men ändå ser hyfsade ut låter jag vara kvar.

                    Kommentar

                    • lasselothar
                      • September 2010
                      • 59

                      Hej alla! Vilken otroligt lärorrik och bra tråd! Tack för att ni bjuder på er själva. Läser den snart igen så lär jag mig ändå mer. Lider av gödseldyslexi så jag behöver några genomläsningar...: ) /Lasse

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        Hej!
                        Tänkte uppdatera lite. Igår när jag gjorde veckoservicen på karet märkte jag att jag faktiskt tyckte att det var roligt. Kom då på att jag sista veckan tittat ganska mycket i karet och känt ro och glädje i stället som förut när jag bara kände frustration över alla alger. Och jag måste säga att det blivit mycket mycket bättre.

                        Har kört på regimen 40 l vb/varje vecka, 3,75 ml easy carbo varje dag samt normal dos av PMDD 2 ggr/v. Jag har inte sett nån fisk klia sig på evigheter, dock hittade jag den sista kuhliin död för några dagar sen. Det känns trist. Har fortfarande sedan 2 månader tillbaka lite nitrit i karet (mellan 0,025-0,05). Posthorn samt physasnäckorna som tillkom i slutet av oktober har säkert gjort sitt, de har förökat sig masstodontartat.

                        Staghorn är i stort sett borta (de som kransade precis alla blad och var så förbannat fula). De enda alger som finns kvar är tofsar, gröna börjar faktiskt komma lite mer men de förhatade "lila" tror jag är på tillbakagång. Jag ser heller inte missfärgningar på växterna som jag nämnt tidigare (brunt på sessilifloran, brunt kring vattenspikbladen etc). Alla växter är jättegröna och jättefina. Vattenspikbladen som jag tyckte tog fart ett tag har lugnat sig igen, de dör dock inte eller blir bruna som tidigare, jag avvaktar och ser vad som händer med dem. Nu väntar jag på att svärdsplantorna kanske äääntligen ska börja växa på höjden så jag slipper se det fula innerfiltret! *hoppashoppashoppas*

                        Tog lite bilder ifall någon hamnar i samma skit som jag och känner för att ge upp - då har ni bildbevis för att det faktiskt är värt att vänta ut det. (*peppar peppar* ... )

                        Stort tack för hjälpen defdac, bossep och andra för råd och tålamod!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av vickson
                          Hej!
                          Tänkte uppdatera lite. Igår när jag gjorde veckoservicen på karet märkte jag att jag faktiskt tyckte att det var roligt. Kom då på att jag sista veckan tittat ganska mycket i karet och känt ro och glädje i stället som förut när jag bara kände frustration över alla alger. Och jag måste säga att det blivit mycket mycket bättre.

                          Har kört på regimen 40 l vb/varje vecka, 3,75 ml easy carbo varje dag samt normal dos av PMDD 2 ggr/v. Jag har inte sett nån fisk klia sig på evigheter, dock hittade jag den sista kuhliin död för några dagar sen. Det känns trist. Har fortfarande sedan 2 månader tillbaka lite nitrit i karet (mellan 0,025-0,05). Posthorn samt physasnäckorna som tillkom i slutet av oktober har säkert gjort sitt, de har förökat sig masstodontartat.

                          Staghorn är i stort sett borta (de som kransade precis alla blad och var så förbannat fula). De enda alger som finns kvar är tofsar, gröna börjar faktiskt komma lite mer men de förhatade "lila" tror jag är på tillbakagång. Jag ser heller inte missfärgningar på växterna som jag nämnt tidigare (brunt på sessilifloran, brunt kring vattenspikbladen etc). Alla växter är jättegröna och jättefina. Vattenspikbladen som jag tyckte tog fart ett tag har lugnat sig igen, de dör dock inte eller blir bruna som tidigare, jag avvaktar och ser vad som händer med dem. Nu väntar jag på att svärdsplantorna kanske äääntligen ska börja växa på höjden så jag slipper se det fula innerfiltret! *hoppashoppashoppas*

                          Tog lite bilder ifall någon hamnar i samma skit som jag och känner för att ge upp - då har ni bildbevis för att det faktiskt är värt att vänta ut det. (*peppar peppar* ... )

                          Stort tack för hjälpen defdac, bossep och andra för råd och tålamod!
                          Kan bara säga 2 saker. WOW! och skam den som ger sig!
                          Grattis!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            Tack! JA! Och tack igen. Och sa jag tack?

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av vickson
                              Tack! JA! Och tack igen. Och sa jag tack?
                              Och som du ser är tålamod kombinerat med viss förståelse en bra kombination!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Läckert. Du hade ju väldigt bra utgångspunkt också även om jag känner igen småpaniken när algerna börjar braka loss. Jag brukar säga att man ska ha is i magen och lita på att växterna kommer ikapp när dom tar sig, men det ska väl sägas att jag gärna är nere och rullar/plockar alger ändå i tid och otid. Det kan dock vara lite terapeutiskt när man kommit över krönet och man ser att växterna börjar ta sig på allvar. Lite roligare att jobba i medvind.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...