Alger och problem med växter - hur mycket PMDD och vad beror problemen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Staghorn tyder på att du har *haft* någon tillfällig instabilitet av ammonium och dom brukar försvinna lika snabbt som dom blommar upp inom några veckor. Du kan rulla upp dom på en ruggad grillpinne om du inte gillar utseendet på dom, men dom är som sagt ofta tillfälliga om man för övrigt har en stabil burk vilket jag är ganska säker på att du har.

    Om jag skulle fega ur och börja med 30 ml pmdd (jag har trots allt kört 15 nästan hela tiden så det blir ju det dubbla) - hur länge ska jag vänta då för att kunna göra mig en uppfattning om att jag behöver höja ytterligare? Räcker en månad?
    För algernas del så spelar det ingen större roll vilken näringsnivå du doserar. Dom kommer ha tillräckligt med näring ändå så jag föreslår att du håller en dosering stenhårt och kör på det även om du fimpar en massa blad. Din L. sessiflora är sannolikt den växt som förnärvarande lägger beslag på den mesta näringen.

    Det viktiga är att sköta allt så stabilt som möjligt med så få förändringar som möjligt. Det gillar inte algerna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #32
      Hej defdac och tack för svar igen! Hoppas du haft en trevlig helg!

      Jag har kollat hur jag skött akvariet och nu när du har förklarat lite blir jag lite illamående över hur jag tillsatt näring sista månaderna. Måste fråga om detta kan ha något att göra med algerna i karet?
      Tillsatte tidigare 15 ml av varje vid vb. Sen medicinerade jag några svängar och tillsatte inte PMDD alls på kanske två veckor. Därefter har jag tillsatt
      100814 25 ml (alla - ville ha i lite extra efter att de inte fått nån näring alls på ett tag)
      100820 15 (alla)
      100827 20 ml micro+, 15 ml KNO3, 17,5 ml KH2PO4
      100903 20 ml (alla)
      100910 20 ml (alla)
      100917 20 ml micro + och KH2PO4, 10 ml KNO3
      100923 15 ml (alla)za

      Kan dessa svajiga nivåer har något med algerna att göra? Det jag inte förstår med allt det här är varför det blivit sån jädra alginvasion sista veckorna och inte tidigare? Det har funnits lite då och då tidigare (framför allt kiselalger efter uppstart och även efter medicineringen) men nu har det ju varit tokmycket av prickalger, tofsalger, de där trådarna och nu hagtorn (tror jag att det är, kan vara nån avart av tofs kanske också).

      Tänkte att det kan vara bra att om någon läser tråden längre fram med samma funderingar som jag att se hur det går när man inte håller sig till en jämn nivå av PMDD - ajja ajja!

      Fick även svar från vattenverket och det de uppmätt senast var <0,5 mg/l av NO3 vilket är 0.5 ppm eller? Det visar i så fall ju precis som du säger att nitrattest är helt åt helsicke då mina tester från kranen visade från 10-12,5 ppm.

      Efter mycket övervägande följer jag dina råd med en kompromiss. Jag dubblar inte till 40 nu med tanke på att jag har pytsat i så olika nivåer på de olika näringsämnena ifall att en jämn balans mellan de alla gör att de kanske kan tillgodogöra sig av alla ämnen och det kanske räcker med 30 ml? Tänkte på det du sa att om man har brist på ett ämne så käkar växterna heller inte upp de andra. Jag gör också så att jag tillsätter 20 vid vb och 10 i mitten av veckan för att jämna ut det lite eller blir det också "obalanserat"?


      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Det låter som en bra plan, men det märks fortfarande att du tror att höga PMDD-nivåer orsakar alger.

        Du kan i princip ligga på 10 ggr doseringen, bara du gör det stabilt och har bra med växter. Det kommer inte ge mer alger.

        Tom Barr, en av de bästa växtakvaristerna i världen, doserar 10 ggr mer fosfat än vad som är i vårt grundrecept t ex (5 ppm jämfört med våra 0,5 ppm). Det är till stor del tack vare honom som vi kommit på att fosfat och nitrat inte ger alger och att det är ammoniums om är den egentliga boven.

        Tänkte att det kan vara bra att om någon läser tråden längre fram med samma funderingar som jag att se hur det går när man inte håller sig till en jämn nivå av PMDD - ajja ajja!
        Nej den analysen gör inte jag av ditt akvarium. Jag tycker det är ett typiskt stabilt handhållet växtakvarium vars enda riktiga misstag är att ha halkat ner på för låga näringsnivåer generellt. Prickalgerna och den stora gruppen L. sessiflora skvallrar om det. Gröna prickalger uppkommer bara i välskötta näringsbegränsade växtakvarier, och akvarier med stora grupper L. sessiflora är nästan alltid näringsbegränsade..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Det låter som en bra plan, men det märks fortfarande att du tror att höga PMDD-nivåer orsakar alger.

          Du kan i princip ligga på 10 ggr doseringen, bara du gör det stabilt och har bra med växter. Det kommer inte ge mer alger.

          Tom Barr, en av de bästa växtakvaristerna i världen, doserar 10 ggr mer fosfat än vad som är i vårt grundrecept t ex (5 ppm jämfört med våra 0,5 ppm). Det är till stor del tack vare honom som vi kommit på att fosfat och nitrat inte ger alger och att det är ammoniums om är den egentliga boven.


          Nej den analysen gör inte jag av ditt akvarium. Jag tycker det är ett typiskt stabilt handhållet växtakvarium vars enda riktiga misstag är att ha halkat ner på för låga näringsnivåer generellt. Prickalgerna och den stora gruppen L. sessiflora skvallrar om det. Gröna prickalger uppkommer bara i välskötta näringsbegränsade växtakvarier, och akvarier med stora grupper L. sessiflora är nästan alltid näringsbegränsade..
          Hej igen!
          Nej jag tror inte att det orsakar alger med för höga PMDD-nivåer utan jag tänker på räkorna framför allt och vattenkvaliten generellt då jag haft problem med kliande fiskar och några dödsfall sen starten utan att få grepp om det hela. Men som du säger, om jag kör dubbeldos kommer jag upp i max 20 ppm och det ska inte vara någon fara. Om växterna växer och trivs så borde ju allt också bli bättre i karet. Nääää nu känner jag att jag ska sluta krångla och börja lyssna på proffset, dvs dig så jag skvättar genast i 10 ml till av allt och kör dubbeldos hädanefter. Jag vet ju att du verkligen vet vad du pratar om - och det gör inte de där rädslorna som nöter i min bakskalle!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Justja. Det var räkorna också...
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #36
              En liten uppdatering med frågor inför rensning och vattenbyte imorgon.

              Längst in på tofsarna som är röda börjar det synas grönt (lägger in en suddig bild på detta) - vad innebär det? Att de fått nya tag?

              Lägger också med en bild på de alger som nu växer snabbast i karet. De börjar angripa ALLT - inkl mina älskade cryptocoroner som hittills varit nästan helt befriade från alger. Är det staghorn? (Lägger in en bild på växt med dessa på och en bit jag drog lös på ett finger)

              Imorrn ska jag rensa alger tänkte jag och vill veta lite grejer:

              - kan jag dra bort tofsarna bara? Nåt bra sätt att göra detta på så att det inte blir så mycket som blir att flyta runt i karet?Är det av vikt att ALLA tofsar försvinner (då blir det ett mångtimmejobb för hela bakgrunden bakom sessilifloran är full)? Nåt bra sätt att göra detta på så att det inte blir så mycket som blir att flyta runt i karet? Kan jag dra bort tofsarna från växterna eller bör jag ta bort hela blad?

              - det som jag tror är staghorn - samma frågor där: hur gör jag bäst? Är det bäst att jag får bort allt? Kan jag dra bort från växter eller bör jag ta bort hela blad?

              Framöver - är det ok att dra bort alger även när man inte gör vattenbyten efter (tänkte om det blir mer som flyter runt i karet då)? Nåt annat jag bör tänka på i kriget mot algerna?

              Hey, I didn´start the war - but it's on!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #37
                dubbel post

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Det är risk för att fragment sprider sig när man plockar alger mekaniskt, så det är alltid bra att göra ett vattenbyte efteråt.

                  Visst är det bra om man orkar plocka alla alger man ser innan vattenbyte, men man måste även räkna med att det finns jättemånga alger som är på gång som man inte ser.

                  Toffsalger är riktigt jobbiga. Min egen nystartade burk är just nu totalt nersmetad med toffsalger därför att växterna av någon för mig okänd anledning totalstrejkar (ser ut som kalciumbrist/nitratöverskott och alldeles för mycket ljus i förhållande till växtmängd). Jag räknar kallt med att jag kommer få fart på växterna igen och att jag allteftersom kan plocka bort angripna delar när de nya börjar sticka fram och klarar av att hålla sig algfria. EasyCarbo och Siamesiska algätare kan hjälpa en hel del.

                  Jag brukar inte plocka friska blad även om dom är algangripna. Iofs skvallrar algbeklädnaden om att bladen inte är helt hundra friskt men jag tror ändå att skuggan dom ger är värre för alger som skissar på att bosätta sig i undervegetationen. Alger avskyr normalt sett skugga, syre och stabilt låga ammoniumnivåer.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #39
                    Tack igen!
                    Jag rensar på så friskt jag orkar imorrn innan vattenbytet så försöker jag hålla mig i veckorna sen tills det ger med sig. Jag vet ju inte hur alger förökar sig men tänkte om det funkar så att ju mer alger det finns, ju mer frön, sporer eller hur de nu gör har de att sprida sig med.

                    Måste fråga igen bara: är det Staghorn på bilden jag skickade med?

                    Skulle det vara en fördel/nackdel att i stället börja byta 50 % av vattnet vid vb?
                    Senast redigerad av vickson; 06 October 2010, 14:31.

                    Kommentar

                    • Rickard p
                      • November 2009
                      • 115

                      #40
                      Jag dosserar med PMDD micro och i min blandning i micro flaskan är det micro + kaliumsulfat har försökt att läsa om det men på PMDD sida står det bara Micro i flaska 3 ? på Haakas ska det vara kaliumsulfat med någon som har kåll varför och vad som händer om man inte använder kaliumsulfat ?.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Måste fråga igen bara: är det Staghorn på bilden jag skickade med?
                        Ja det kan det nog vara, men det är ganska speciell färg på den. Som om den hade kvävebrist (kvävebrister brukar ge röda växter).

                        Skulle det vara en fördel/nackdel att i stället börja byta 50 % av vattnet vid vb?
                        Eftersom det mesta ser så bra ut så skulle jag föreslå att ändra så lite som möjligt. 50% vb är mest för dom som kör CO2 och väldigt mycket ljus som behöver göda riktigt hårt.

                        på Haakas ska det vara kaliumsulfat med någon som har kåll varför och vad som händer om man inte använder kaliumsulfat ?.
                        Händer inget speciellt. Jag gissar att han gjort receptet för att efterlikna Tropicas gödning. Det är en mikrogödning med kaliumsulfat (och magnesiumsulfat).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #42
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Ja det kan det nog vara, men det är ganska speciell färg på den. Som om den hade kvävebrist (kvävebrister brukar ge röda växter).
                          Det blev så med blixten, när man tittar på dem ser de grå/svarta ut.


                          Ursprungligen postat av defdac
                          Eftersom det mesta ser så bra ut så skulle jag föreslå att ändra så lite som möjligt. 50% vb är mest för dom som kör CO2 och väldigt mycket ljus som behöver göda riktigt hårt.
                          Oki - då kör jag på som jag gör och väntar på att det ska bli fint igen! Tack för all hjälp!

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #43
                            Hej igen!
                            Nya frågor. Jag har nu:
                            - staghorn på alla blad i hela karet
                            - lila tofsar på hela bakgrunden, grenar och många blad
                            - gröna tofsar här och där på bakgrunden, nån gren men även på botten börjar det täcka det mesta.
                            - gröna prickalger fortsätter sprida sig över sidor, bakgrund, grenar och blad
                            - trådalgerna i mossan blir mer och mer
                            - många blad är gula, bruna kanter på många blad och sessilifloran är jättebrun på mitten (längst ut på skotten gröna)

                            Just nu har jag mest lust att kasta allt åt helvete, vill inte titta in i karet längre. Men jag tänker bannemig rida ut den här stormen. Frågan är hur får jag bort allt? Skulle jag ta bort alla blad med alger får knappt några blad kvar alls men jag funderar på om det skulle vara rätt väg att gå? Om jag gör en sån grovrensning - hur mycket pmdd ska jag då dosera? Funderar på att hiva ut mossan dessutom för räkorna sitter ändå inte i den - försvinner trådarna då? Och hur i hela helsicke blir jag av med alla dessa miljoners miljarders tofsdj***ar som sitter överallt?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Låter som något är fel med växterna om algerna får sådant spelrum. Hur ser skötseln ut numera? (storlek/mängd på vattenbyte/pmdd).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • vickson
                                • May 2010
                                • 760

                                #45
                                Kör 50 l vb varje torsdag, 20 ml ppmd fredag och måndag (har i easy life i samband med vb och fick då rådet att vänta med ppmd till dagen efter). Kör alltså samma som alltid förutom extra pmdd-dos på måndagen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...