hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scandtraxx
    • August 2010
    • 80

    #31
    okej för jag fundera faktiskt om man kunde ta sand från en vanlig strand och ja självklart tvätta det noga , dom är nog lite inaktiva eller bara har blivit trött på mig haha
    Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #32
      Haha, elaka dom är!

      Kommentar

      • scandtraxx
        • August 2010
        • 80

        #33
        hahah nej det tycker jag inte för dom har ju hjälpt mig en massa
        ja du med :P
        Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #34
          Det är ju det forumet är till för Man lär sig en hel massa och sedan är det bara roligt att kunna börja hjälpa andra

          Kommentar

          • scandtraxx
            • August 2010
            • 80

            #35
            javisst är det de
            jag försöker också hjälpa om jag kan något om det :P
            Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #36
              Ne jag dog inte igår!
              KLockan blev över läggdax och en tung arbetsdag väntar sitter nu här trött innan 6 på morgonen


              Du kan ta sand från stränder och stoppa ner. Det vet jag andra som gjort. Men då är det bästa att koka sanden, först skälja ur den noga med varmt vatten. Sen koka den. Vet iofs några som inte kokade den alls utan bara sköljde den noga med väldigt varmt vatten och ja det funkade!

              Men din sten du har i nu antar jag är någon form av Engelsk sjösten? och det är vädligt bra och lätt tkr jag. lätt att plantera i då stenarna är runda. Bra och lätt att få fina bakterier i. har du mer finkornig sand kan det vara svårare för fina bakterier att komma ner så du får fin bakterie kultur osv osv.

              Och det bästa är att du i framtiden är att du köper bättre ljusramp, ja eller om du tycker fiskar är riktigt kul så skaffar du större kar och investerar samtidigt i riktigt lyse till den!

              Detta är allt jag får ur en trött skalle utan att det ska låta helt åt hel...
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #37
                Om du vill ha bilen i akvariet så ha det!
                Tycke och smak är olika och för fisken kvittar det om det är en "naturlig" grotta i sten eller en bil. Rötter är dock bra för att ge fisken lite gömställen.
                Strunta i vad andra tycker, det är ditt akvarium och det står hemma hos dig. Jag förstår inte detta med att tala om för andra vad som är snyggt eller inte, var och en väljer väl själv. Även om jag personligen faktiskt tycker som hannesc, att rötter och stenar är snyggast.
                Men å andra sidan kan man komma hem till folk och de har de gräsligaste tapeter, fulaste soffor och något som jag personligen tycker är fruktansvärt otrivsamt, nämligen total avsaknad av tavlor på väggarna. Dock blev man ju betraktad som social idiot om man påpekar sånt.......

                Växter, ja. När du får råd så köp växter som är lätta att föröka själv t ex vattenpest eller vallisneria. Den sistnämnda skickar ut små skott under gruset och blir på det viset fler. Slingerväxter som vattenpest kan man dela i bitar om 7-8 centimeter och plantera. Raskt skickar de upp nya skott som går att knipsa av när de, i sin tur, blivit 7-8 centimeter. Lämnar man en bit av skottet kvar kommer det ännu fler skott som går att plantera. Då går det snabbt att få många växter för en liten penning.
                Tålamod är den bästa egenskap en akvarist kan ha.

                Plansch eller svart plast är återigen en smaksak, däremot så bör man ha en insynsskyddad sida i akvariet. Dels för att det faktiskt är ett krav ur djurskyddssynpunkt, dels för att stressnivåerna minskar rejält hos fisken.
                Återigen, så ta vad du själv vill, växtplansch, sopsäck eller gamla Kalle Anka tidningar. Det är avsaknaden av infallande ljus som förmodligen ger firrarna en känsla av trygghet.

                Jag tycker du gjorde rätt val som köpte stora växter, ditt vänstra hörn ger bra gömställen till fiskarna i ett så nystartat kar.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • scandtraxx
                  • August 2010
                  • 80

                  #38
                  RobFrazie - jag vet inte vad det är för sand för jag fick den med när jag fick akvariet men det var bara en tanke imed när jag åker till skolan ser jag strand så det var därför jag kom och tänka på det, och det med ljus rampen kan man byta till ljusrör nu för det som är under den är precis som en vanlig lampa i ett rum att man skruvar fast själv. och ett större akvarium kommer ju dock komma eftersom jag tycker om det

                  Mumin - det blev lite mycket och skriva ner här för det är mycket och komma ihåg vad du skrev :P men jag tror inte jag ska ta planch ändå för jag ska ändå försöka ha det så naturligt som möjligt
                  Man Får Vara Som Man Är Om Man Inte Blev Som Man Skulle

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #39
                    Men vill du ha ett naturligt utseende så bör du ändå ha en bakgund! Och med en klippvägg så blir det väldigt naturtroget!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #40
                      Jag här aldrig kör med bakgrund förrens nu. o jag har haft akvarium i 12 år. men jag håller ju med om att det är myclet snyggare

                      klippvägg i malawikaret.:
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #41
                        Och som Mumin skrev:
                        Plansch eller svart plast är återigen en smaksak, däremot så bör man ha en insynsskyddad sida i akvariet. Dels för att det faktiskt är ett krav ur djurskyddssynpunkt, dels för att stressnivåerna minskar rejält hos fisken.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          jo det stämmer. men jag har ju alltid haft mina mot en vägg eller i ett hörn så två sidor har alltid varit insynsskyddande.. sen har det nog mest varit en ekonomisk fråga. de är ju inte billiga de där bakgrunderna.

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #43
                            Nä, därför PLANCH!! Klippväggsplanch

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #44
                              NAAAAAAAAAAAAAAAAAAEEEEEEEEEEJ!! ( eller kanske klippvägg då :P ) haha

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                #45
                                Man kan ju börja med att skaffa en billig planch och sedan skaffa något "välkan", som vi säger på min dialekt ,något häftigare, ordentligare som en "riktig" klipvägg sen när man får råd

                                Kommentar

                                Arbetssätt...