Du kan klippa ner den, men knappast få den att hålla sig där.
Växterna strävar mot ljuset och denna växt behöver mycket kraftig belysning för att trivas. Resultat blir ofta att stängeln längst ner blir ganska bar och kraftigare beväxt uppe vid ytan där belysningen är starkast.
Är belysningen mycket stark så håller den sig lägre och breder även ut sig på lägre nivåer eftersom ljuset då räcker till där.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Vet inte faktiskt , den växer som sjutton på höjden och är vackert röd ända ner till roten. Jag tillsätter bara lite CO2 och TMG och den verkar inte direkt ogilla miljön.
/Ove
Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
Japp med stor sannolikhet. De flesta (stängsel)växter blir betydligt buskigare efter några rejäla ansningar - förutsatt att dom växer som sjutton i övrigt.
Lite nördsnack: Röda växter har jag fått för mig förgrenar sig mycket mer och får mindre benägenhet att tappa de undre bladen om dom har bra tillgång på fosfat som man kan tillsätta via KH2PO4.
Kommentar