Idé om krukväxtgödning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

Idé om krukväxtgödning

Jag får ganska många mail och ICQ-mess om folk som, precis som jag, ofta kollar på innehållsförteckningar på krukväxtgödningar och, återigen precis som jag, ser att dom innehåller det mesta. Kanske inte i helt rätt proportioner det är dock inget större problem.

Det stora problemet är att kvävet alltid har en del ammonium/aurea som algerna slår glädjevolter av. Dessutom skulle man få nitritspikar om man ändå skulle köra med dessa. Det går om man är extremt försiktig och har en *fenomenalt* filter, typ gigantiskt droppfilter eller liknande.

Så hur omvandlar man krukväxtgödningar till en form som är mer ofarligt i akvariet? Det enda som är felet är Ammoniumet.

Idé: Borde man inte kunna ha en hink med vatten gött med krukväxtgödning för hela ens stora akvariums vattenvolym och låta ett filter stå och bearbeta det i mörker tills man inte kan mäta ammonium och nitrit och bara nitrat?

Mätningarna borde man behöva göra några gånger tills man vet hur snabbt omvandlingen sker. Nackdelen skulle vara att järnet oxiderar (man minskar risken för det genom att låta hinken stå i mörker). Men även med oxideringsnackdelen borde man ändå kunna utnyttja innehållet i hinken förutsatt att kvävet var helt omvandlat till nitrat. Lite extra TMG/Mikro+ om man behöver chelaterat järn så har man plötsligt en hyffsad helhetsgödning? Tyvärr har jag inget Ammonium och Nitrit-test så jag kan inte testa detta.
    http://www.defblog.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Jo, det skulle funka.
    Eventuellt skulle filterbakterierna kunna tänkas peta i sig några av de andra näringsämnena.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

Jag var och strosade lite på Överskottsbolaget häromdan och fastnade givetvis vid gödningshyllan (jag var vid den tidpunkten desperat behov av fosfat eftersom mitt inte allt för roliga besök på apoteket var så lyckat:
      -Goddag! Jo, eeh, jag undrar, ni har möjligtvis inte receptfritt laxermedel dom innehåller fosfor?
      -Öh va, vad ville du ha sa du? *Tankarna går här till Per Fritzell i Macken som ville köpa gummi...*

Iallafall:
      Jag hittade nog 5-6 olika sorter (flytande och pinnar) varav ammonium togs upp på innehållsdeklarationen. En sort pinnar specade dock inte detta. Kommer inte ihåg vilken det var men det kanske faller på sin orimlighet?!?

BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

Kommentar

• Peter_F
        • October 2003
        • 693

Jag vill inte på något sätt förstöra för experimentsugna likasinnade men... Är växtgödning så pass mycket billigare att det lönar sig eller måste man vara storkonsument (läs defdac), för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att rigga ett fisk- & växtfritt kar med endast filter?

Visst har man en extra balja och filter som ligger och väntar på att användas...

"Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Det är väl mest för sådana som är villiga att sätta upp en vattenberedningssump antar jag. Vanligt i diskussammanhang eller för dom som har riktigt tråkigt vatten som måste reverseosmosis-filtrera.

Det handlar ju inte direkt om några avancerade prylar. En hink stående med ett moget innerfilter mellan vattenbytena.

Kommentar

• Peter_F
            • October 2003
            • 693

Okej då,

Men för att gå tillbaks till växtgödningen, då kan man kanske köra med storpackgödning som bönder strör på åkrarna. Kan ju tigga till sig en 5kg eller så. Borde räcka ett tag.
            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
            Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• defdac
              • January 2002
              • 12751

Javisst. Jag och Thomas Elfström (han som gjort PMDD-kalkylatorn) delade på 25 kg K2SO4, 25 kg KNO3 och 25 kg MgSO4.

Har 25 kg KH2PO4 på g också.

Kommentar

• petnym
                • May 2002
                • 5028

"Har 25 kg KH2PO4 på g också"

Jösses! 25 kg? Varför inte nöja sig med en livstidsförbrukning bara? Skall du skaffa större burkar nu eller?

Peter
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

Alltså jag ska dela säcken med en annan och de pulver jag trodde skulle räcka livet ut (KNO3 t ex) börjar gå åt i rasande takt nu när släkt och vänner börjar vilja ha.

Kommentar

• petnym
                    • May 2002
                    • 5028

Haha! Du har blivit grosist alltså? Säg till när du fått in några säckar K2SO4... ;-)

Peter
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

Jag ser en annan slöfördel och det är att man bara behöver en flaska näring som man använder till både akvarium och krukväxter. Sedan är det ju så fantastiskt kul att mickla och kunna säga "ha ha ha du dyra akvariegödningtillverkare där fick du" samtidigt som man står ensam i sin akvariehörna och hoppar bredbent och gör obscena gester.
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

Har 25 kg KH2PO4 på g också
                        Growy!!

Kommentar

• defdac
                          • January 2002
                          • 12751

Sedan är det ju så fantastiskt kul att mickla och kunna säga "ha ha ha du dyra akvariegödningtillverkare där fick du" samtidigt som man står ensam i sin akvariehörna och hoppar bredbent och gör obscena gester.
                          Hahaha *ser det framför sig* *lol*

Kommentar

Arbetssätt...