CO2 tub dyrt att köpa !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

CO2 tub dyrt att köpa !

Ringde till en AGA åf för att få prisuppgifter på CO2 tub. Det är ju tokdyrt & köpa !!!

Hyra 20Kg tub på årsbasis 3,60/dag
    Köpa 5Kg tub 2500 :-

Någon som kan tipsa om begagnat eller utlandsköp.

Mvh
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

En co2 där jag bor kostade mellan 800-1000 exl. moms, det är en vanlig 6 lr 5 kilos tub, kommer inte riktigt ihåg, sen får man fylla på den med 1-2 ggr om årat för 150kr stycket.. ring din lokala brandservice station o fråga.
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Ja, vilket brandservicefirma som helst säljer dig gladeligen en begagnad släckare modifierad, fylld och klar för 500-800:-

Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Peter_F
        • October 2003
        • 693

Tack för tipset grabbar.

//Peter

Kommentar

• mgrant
          • July 2003
          • 475

Jag har en CO2-tub till mitt gamla painball-gevär, undra om det skulle gå att använda den tuben till akvariet. Detta tål att utredas, jag måste kolla om det går att få tag på en tryckreduceringsventil som passar till den gängan. Är det någon här som har provat detta?
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Hur stor är den tuben? Det är ju inte helt omöjligt att det är en vanlig sodastream-tub och då kan du köpa regulator för den på Hjortgatanszoo.
            http://www.defblog.se

Kommentar

• mgrant
              • July 2003
              • 475

den är på 20 oz det det nu kan bli. Jag tror inte det är en vanlig Sodastream anslutning men vem vet, eller snarare hur vet jag det? Man får väl helt enkelt försöka leta rätt på en sodastream tub för att jämföra. Vad har du betalt för din CO2 anläggning totalt? Och vad har du för delar? Är det detta man ska ha Tryckreduceringsventil, magnetventil och nålventil eller sitter nålventilen i tryckreduceringsventilen.

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Min tub är typ en meter hög och rymmer 6 kg CO2. Helt fylld väger ekipaget 15 kg, så den är hyffsat otymplig. Tuben kostade typ 700:- på Presto i Linköping.

Mina delar har jag pusslat ihop av ett JBL Proflora kit som jag utökade med en JBL-regulator och en Bioplast-magnetventil.

JBL Proflora-kitet innehöll en liten tub som rymmer 400 g CO2 och en nålventil. Detta gav jag ca 1000:- för. Regulatorn gav jag 800:- för och magnetventilen köpte jag från Hjortgatanszoo.

Långtifrån det billigaste alternativet. Farsan köpte dessa delar (inte samma märken) separat från Aquaristik. Då gick regulator+nålventil+magnetventil på ca 800:- och tuben 700:-.

I början kopplade jag ihop magnetventilen med vanlig silikonslang, men senare tog jag med prylarna till Linköpings Brandservice där dom var jättesnälla och monterade ihop Regulator, nålventil och magnetventil i ett enda stycke med loctite och tätningstejp. Numera ser setupen ut såhär:
                http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment779.jpg

Kommentar

• mgrant
                  • July 2003
                  • 475

Jag vet att det är svårt att säga hur mycket gas det går åt till olika akvarier. Men bara för att få en fingervisning om hur stor flaska man bör köpa, så kan du väl tala om hur mycket gas du avverkar på ett år i Liter eller Kilogram.

Kommentar

• Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

Fick precis prisuppgift på en konverterad 5 kg kolsyresläckare.
                    (Provtryckt, ta bort stigarrör, rattventil & fylld) Pris: 1000 kr

Verkar ok, eller?

Kommentar

• mgrant
                      • July 2003
                      • 475

Det låter ok tycker jag. Vart fick du det priset?

Kommentar

• defdac
                        • January 2002
                        • 12751

Låt oss anta att 1 st CO2-bubbla med diametern 4 mm är ca 0,033 ml.
                        1 kg CO2 är 509,1 liter (vid normalt lufttryck vid havsnivå).
                        1 ml CO2 väger 1000/509100 g

Jag kör med 2,4 bubblor/sek ca 12 timmar per dygn vilket blir 103680 bubblor per dygn.

På 1 dygn gör jag således av med 103680*0,033 = 3421,44 ml CO2, dvs 6,72 g.

Min tub innehåller 6000 g CO2. 6000/6,72 = 893 dygn, dvs ca <b>2,5 år</b> under extremt ideala förhållanden.

Förminskar man t ex diameter på CO2-bubblan med 1 mm så gör jag plötsligt bara av med 2,9 g per dygn och då räcker tuben 5,7 år.

Kommentar

• Linus_W
                          • January 2004
                          • 39

Har ingen CO2 anläggning men tuber till annat hemma (grill, husvagn tex). förstår inte varför man inte köper en begagnad tub?, den går juh att fylla på hur många gånger som helst och man får juh lika mycket för den när man säljer den som man betalar för när man köper dom.

Kommentar

• Peter_F
                            • October 2003
                            • 693

mgrant: Ringde till företaget som servar våra brandsläckare på jobbet.

Kommentar

• defdac
                              • January 2002
                              • 12751

förstår inte varför man inte köper en begagnad tub?,
                              Därför att CO2-depån som ska fylla den begagnade tuben kan vägra beroende på datumstämpeln på tuben och i vilket skick den är.

Kommentar

Arbetssätt...