Avlivning hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #76
    Nä ingenstans där ja läser står de att man lever i 30sec !? ...den länken du skickade är respektable å sammanfattar de hela rätt bra tycker jag...så som jag tolkar den verkar de högst otroligt att man ens har ett medvetande när huvudet avlägsnats...de står om 2-3sec IFALL de inte är reflexer..vilket inget vet...
    Tjopp...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #77
      Rådet som ges angående kräftor är att först ställa in dem i frysen och när de domnat av så kokas de. Jag ställer mig skeptisk till det rådet då kräftor i sin naturliga miljö rimligen försöker undika alltför kallt vatten. Det stora problemet med kräftkok är att vattnet kyls av när man slänger i en stor mängd kräftor.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #78
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Rådet som ges angående kräftor är att först ställa in dem i frysen och när de domnat av så kokas de. Jag ställer mig skeptisk till det rådet då kräftor i sin naturliga miljö rimligen försöker undika alltför kallt vatten. Det stora problemet med kräftkok är att vattnet kyls av när man slänger i en stor mängd kräftor.
        I Monza, Italien är det lag mot kokning av levande humrar.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #79
          Ursprungligen postat av cri
          Anledningen till att jag användermig utav nejlikoolja är att det är något jag har hemma och använder mig utav i andra sammanhang än till att bedöva/söva ned eller avliva fisk. Att operera en fisk är ok för mig men att ha den sprattlande i handen och sticka den dödligt är för mig obehagligt... Ni får skratta!
          Varför skulle vi skratta??

          Jag tycker nejlikoljanmetoden låter tilltalande. Har du bra information om dosering av oljan? Det måste ju vara avgörande för om metoden fungerar bra eller dåligt! Har även läst att en del blandar nejlikoljan med alkohol, men att detta är PLÅGSAMT och att man istället bör mixa oljan med vattnet i en köksmixer.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #80
            Ursprungligen postat av Raven
            Försöker du prata, är allt som kommer ut blod eftersom din röstbox och hals är borta.
            Off topic: Lite anekdotisk kunskap som jag ådrog mig när jag läste lingvistik är att om lungorna är luftfyllda på den som halshuggs och man kapar huvudet ovanför stämbanden (eller "stämläpparna" som det egentligen heter) så åker luften ur lungorna och genom stämbanden när huvudet kapas. Resultatet blir ett väldigt bröl, som jag kan tänka mej inte låter så trevligt.

            Vår lärare försökte demonstrera brölet, och jag kan tänka mej att det var ganska blodisande under franska revolutionen när det lär ha brölats en hel del.

            Jag har genom praktisk erfarenhet märkt att man kan få slangen mellan kolsyretuben och ölfatet att låta ungefär på rätt sätt om man råkar slinta när man ska sätta slangen på fatet... Det är fortfarande en klassiker inom vissa kretsar på universitetet...
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #81
              Ursprungligen postat av sacha
              Vore jul med en källa till de påståendet...att vi skulle "leva" i 30sek efter en halshuggning, vilket jag personligen är helt säker på är en myt. Dom gjorde några fattiga försök till att konstatera detta genom att läkare stod vid giljotinen å observerade huvudet när de höggs av, men enligt program jag sett på disc. så är detta endast ryckningar å absolut inget medvetande

              Men som sagt...en pålitlig källa på att en människa ser/hör "lever" minst 30sec efter att huvudet avlägsnats från kroppen, tack !!


              Men annars, tack Ola för bra och sakliga inlägg. Nu ska jag gå och plocka fram kockkniven ...
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              Arbetssätt...