Avlivning hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #61
    va?? hur kan en människa se o göra efter att dom blivit av med huvudet? man brukar la se med ögonen eller????
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #62
      ...han sa att "man" kan se och höra...och från vad jag vet så sitter väl ögon/öron i/på huvudet så det borde ju rent teoretiskt kunna vara möjligt.

      jag vet inte om det är hörsägen eller inte men jag har också hört att "man" ser och hör ett tag efter man fått smaka på giljotinen...är det någon som sett något nerskrivet om sånt eller är det just hörsägen (jag hade hört att det "fungerar" ett par sekunder).


      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #63
        Ursprungligen postat av SeanChai
        jag vet inte om det är hörsägen eller inte men jag har också hört att "man" ser och hör ett tag efter man fått smaka på giljotinen...är det någon som sett något nerskrivet om sånt eller är det just hörsägen (jag hade hört att det "fungerar" ett par sekunder).
        de ja hörde var ihop med giljotin och hörde i samma veva en medicinsk förklaring på det.
        sålänge det finns syre så ser och hör man och det tar runt 30sekunder ibland lite mer innan syrenivån sjunkit såmycke så man faller i koma.

        kan inte se nån orsak till varför de skulle va olika för fiskar
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Jodahl
          • March 2005
          • 298

          #64
          Dagens I-landsproblem: att ha ihjäl en guppy utan att den lider...
          Kunde aldrig tänka mig att det fanns så många metoder att ta död på en fisk. Själv har jag aldrig reflekterat över olika metoder utan som liten pojk blev det att jag gjorde som farsan, dvs. kastar fisken allt vad man kan i toaletten, och det har jag fortsatt med. Funkar i alla fall på fiskar under 10 cm, och jag kan lova att dom dör på direkten.

          ...Johan...
          220 liter växtsoppa.
          Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
          PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
          Aquarelle 0,3 W/liter

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #65
            Avlivning av fisk

            Jag har nu lagt upp en lank: http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779 dar star det:

            Avlivning av fisk


            Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.



            Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur)



            1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).



            2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).



            3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.



            4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.



            Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna. Jag har även lagt in lite egna kommentarer.



            1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.



            En anekdotisk text tagen från forumet på www.ciklid.se:



            "En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst)."



            2. Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutar dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använda den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!



            3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.



            4. Att lägga fisken i formalin eller sprit ger inte en snabb eller skonsam död.



            5. Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.



            Ola Svensson
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #66
              läste artikeln och såg inte så tokig ut.

              har man små¨fisk som kardinaltetra platy å dylikt så kan man ju ta upp dom och lägga dom i en påse och sen slå med hammare.
              går fort är inte direkt smärtsamt men våldsamt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #67
                Ursprungligen postat av Raven
                har man små¨fisk som kardinaltetra platy å dylikt så kan man ju ta upp dom och lägga dom i en påse och sen slå med hammare.
                går fort är inte direkt smärtsamt men våldsamt.
                Jag har själv använt den metoden när jag var tvungen att ge dödssjuka otocinclus dödshjläp. Det går väldigt snabbt och jag kan inte tänka mig att man hinner känna nånting när man blir sönderkrossad. Men det är viktigt att man är snabb så det inte tar lång tid mellan det att man har plockat upp fisken ur akvariet och dödsslaget. Och det är förstås viktigt att slaget är välriktat och hårt!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #68
                  Stort tack till Ola för ditt inlägg!

                  Extra tack för EU regler.

                  Anledningen till att jag användermig utav nejlikoolja är att det är något jag har hemma och använder mig utav i andra sammanhang än till att bedöva/söva ned eller avliva fisk. Att operera en fisk är ok för mig men att ha den sprattlande i handen och sticka den dödligt är för mig obehagligt... Ni får skratta!

                  Det är "humant" för fisk och för min egen del att söva dem...
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #69
                    Ursprungligen postat av Raven
                    det tar en stund innan fiskens kroppstemperatur har stigit så mycke att den dör.
                    nä då är nog frysmetoden snällare.

                    nuvet ja inte hur länge en fisk fortfarande kan se och höra efter att huvudet huggs/skärs av men för en människa är det över 30 sekunder.
                    Vore jul med en källa till de påståendet...att vi skulle "leva" i 30sek efter en halshuggning, vilket jag personligen är helt säker på är en myt. Dom gjorde några fattiga försök till att konstatera detta genom att läkare stod vid giljotinen å observerade huvudet när de höggs av, men enligt program jag sett på disc. så är detta endast ryckningar å absolut inget medvetande

                    Men som sagt...en pålitlig källa på att en människa ser/hör "lever" minst 30sec efter att huvudet avlägsnats från kroppen, tack !!
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #70
                      Halshuggning
                      Upp

                      Halshuggning är en teknik som kan medföra hastig medvetslöshet och är snabbt genomförd. Däremot kan hanteringen och tyglandet för att utföra tekniken vara oroande. Data visar att elektrisk aktivitet i hjärnan varar i 13-14 sekunder följande halshuggning. Den kan vara estetiskt oroande för personal som utför eller bevittnar tekniken.

                      Antagligen kan ett mänskligt huvud se i 20 sekunder efter halshuggning. Precis efter svärdet, giljotinen, bilolyckan eller vad det var som avlägsnar ett huvud från sin kropp känner du en lätt och illamående känsla. Sen ser du stjärnor eller svarta fläckar. Ljud som låter har en högre ton. Du känner dig kall runt käken och tunga eftersom blodet lämnar ditt huvud. Försöker du prata, är allt som kommer ut blod eftersom din röstbox och hals är borta. Sen kommer sakta krypande en känsla av mörker och is, och du dör.

                      I FORM er Skandinaviens største hjemmeside om træning, kost og vægttab. Find de bedste tips, programmer og opskrifter til en sundere hverdag her.


                      2 "historier".
                      har även gått ett program på discovery mix där läkare diskuterade det hela och dom kunde inte finna några somhelst bevis på att djur förlorar medvetandet i samma stund som huvuddelen separeras från kroppen utan att medvetandet finns där sålänge det finns syre och att det beroende på djur mycket väl kan ta upp till 30 sekunder innan djuret ifråga blir medvetslös.

                      kan däremot tänka mej att ett mindre djur förlorar medvetandet fortare då det har en mindre mängd blod i huvudet.

                      och att kalla det hela en myt är fel.
                      du kan ju alltid googal själv

                      Ursprungligen postat av sacha
                      Men som sagt...en pålitlig källa på att en människa ser/hör "lever" minst 30sec efter att huvudet avlägsnats från kroppen, tack !!
                      har du nån pålitlig källa som säger motsatsen så skulle ja mer än gärna vilja se den.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • efred
                        • July 2005
                        • 168

                        #71
                        HoHoooo! nä vi har inte spårat ur!!!

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #72
                          dit du har länkat står de ju typ
                          "Det finns många beskrivningar av huvuden som grimaserar, blinkar med ögonen, gnisslar tänder och liknande. Så det råder knappast någon tvekan om att det i alla fall under en kort period pågår aktivitet i ett avhugget huvud. Om det är mer än bara reflexer är dock svårt att säga. Det finns även enstaka exempel på att avhuggna huvuden har reagerat genom att öppna ögonen eller munnen, när personens namn ropats. Det kan kanske tolkas, som om det finns medvetande kvar, men det är omöjligt att avgöra säkert. Under alla omständigheter kan det bara röra sig om några få sekunder, eftersom hjärnan inte kan fungera mer än under mycket kort tid, om dess syreförsörjning avbryts."

                          där talar dom om möjligtvis några få sekunder..ifall de nu är nått annat än reflexer..Du förstår raven att de e du som sejer ett påstående...då e de du som får visa källan..inte tvärtom..

                          Om jag sejer att jag varit på Mars å Jupiter å du sejer..haru något bevis..då blir de lite lustigt att seja..."har du något bevis att ja inte har vart där"....
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • Cattis64
                            • August 2005
                            • 5

                            #73
                            Detta är det bästa sättet

                            Kommentar

                            • Cattis64
                              • August 2005
                              • 5

                              #74
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Kokning anges som olämpligt för avlivning beroende
                              på fiskens förmåga att bibehålla syrehalten i hjärnan och därmed medvetande. Det gäller stor fisk. För en mycket liten fisk (neontetra etc) så kommer nog döden väldigt fort men jag VET genom föreningsverksamhet mm. att akvarister har en tendens att ta till varmvatten från kranen istället, i värsta fall genom att hålla håven under kranen. Det är säkerligen extremt plågsamt. Sedan använder akvarister gärna samma metod och jag har vid ett flertal tillfällen hört talas om stora ciklider som fått kokas i flera minuter innan de slutat slå mot locket på kastrullen...

                              Därför hyser jag ett MYCKET stort motstånd mot kokning. Jag vill helt enkelt inte att det metoden ska cirkula som tänkbar bland akvarister då det så lätt blir mycket, mycket plågsamt.

                              Mvh.

                              Ola
                              Hur är det med kräftor då. Dem kokar man

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #75
                                Sacha ingenstans av allt det jag läst står det att man förlorar medvetandet i samma stund huvudet separeras därför vill jag veta varför du tror att det är så.

                                medicinskt sett så fortsätter ju huvudet att fungera sålänge som det finns tillräckligt med syre.

                                sen kan man ju också diskutera vilken form av medvetenhet som finns kvar.
                                ögonryckningar gnisslande av tänder och dylikt kan mycket väl va dom reaktioner som blir av den panik som uppstår.

                                Du förstår raven att de e du som sejer ett påstående...då e de du som får visa källan..inte tvärtom..
                                vilket jag personligen är helt säker på är en myt.
                                så detta är inget påstående då ?
                                det anser jag det va därför ville ja att du skulle bevisa att det jag sa bara är myt.

                                har inte ens läst nånstans att det överhuvudtaget skulle va en myt.
                                Senast redigerad av Raven; 19 August 2005, 21:13.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...