Jag vet inte så mycket om nejlikoljans effekt mer än att den används för att fånga fisk i fällt (på samma sätt som cyanid) samt att den också går använda för att "söva" fisk vid märkning. Dvärgmalen (Channel catfish) reagerar tydligen inte på det med stress medan andra fiskar gör det. Metomidat är idag det ända lugnande medel som inte verkar framkalla stress hos fisken, men det är svårt att få tag på har jag fått meddelat. Själv har jag bara erfarenhet av benzokain och en kemikalie till som jag inte mins namnet på just nu. Fisken blir förlamad, den rör inte på sig när man hanterar den. Om den är vid medvetande vet jag inte. Personligen tror jag inte det så jag uttryckte mig väldigt slarvigt i svaret ovan. Det är dessa ämnens stressverkan som forkarna jag kontaktat ska testa, kanske även på akvariefisk. När det gäller fiskfångst så är det inget som säger att nejlikolja är bättre än cyanid. Cyanid är också naturligt och bryts ner snabbt. Ändå skadar det fisk och dödar andra arter i "target"-fiskens habitatet. Som sagt. Jag ska ta reda på dessa ämnens "snällhet" eftersom jag kommer att använda dem igen, men jag tänker inte göra det nu.
Mvh.
Ola
Mvh.
Ola
Kommentar