Camallanus cotti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    Camallanus cotti

    Jag undrar kort och gott om det finns någon här som har lyckats behandla utbrott av camallanus, som är någon form av rundmask/inälvsmask. Jag har 2 st svarta neoner som har ett fullskaligt angrepp och det jag gjort hittills är att höja tempen till 29gr och matar med vitlök i fodret. Tips mottages varmt
    Viva Leo Buscaglia
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Seras Nematol sägs vara bra.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Camallanus cotti

      Ja sera nematol är det som gäller.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Tack provar det, skickat en best. Konstigt att inte den duktige zooägaren jag pratde med rekomenderade den, han pratade bara om ett preparat från Aquarium münster men som tyvärr inte fick säljas längre...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Personligen skulle jag nog avliva tetrorna istället - det är mycket sällan fiskmediciner faktiskt har effekt, och mycket ofta de kostar mer än att ersätta den sjuka fisken.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Personligen skulle jag nog avliva tetrorna istället - det är mycket sällan fiskmediciner faktiskt har effekt, och mycket ofta de kostar mer än att ersätta den sjuka fisken.
            Jo fast jag misstänker att hela besättningen kan vara drabbade, har en fjärilsciklid som matvägrar nu. De 2 som uppvisar kraftiga symptom kommer sannolikt inte klara sig hur som helst. Det är väl en jäkla spridning på sånt här vad jag har förstått... Jag tänker täppa till filterbakrunden och bara köra recirkulation där under behandlingen och en luftsten i fiskdelen.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Yokas
              • August 2011
              • 136

              #7
              Just Nematol fungerade mycket bra till mina olika ciklider. Dock så körde jag, förutom normaldosen även en riktig napalmbomb mot kräken då jag droppade några droppar Nematol i ett par ml vatten och lät Hikaripellets ligga och dra i blandningen. Efter det så såg man nästan hur maskarna skrek av smärta (jodå, jag lovar) vred sig, blev bruna, skrynkliga och trillade sedan ut ur röven på fiskarna. Även JBL har kommit med en medicin som heter Nedol men jag har inga erfarenheter av den.
              Senast redigerad av Yokas; 03 April 2013, 03:55.
              shoop da whoop...

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Personligen skulle jag nog avliva tetrorna istället - det är mycket sällan fiskmediciner faktiskt har effekt, och mycket ofta de kostar mer än att ersätta den sjuka fisken.
                Jag skulle nog vilja svara både jag o nej på den frågan. I de flesta fall är fiskmediciner inte läkemedel utan en blandning av olika kemikalier. Men i vissa fall är selektiva läkemedel inblandade o är resultatet bättre just många avmaskningspreparat hör till dessa.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Sv: Camallanus cotti

                  Min erfarenhet av nematol är att det är mycket effektivt, har varit delaktig i 3 medicineringar och alla har varit framgångsrika. Gäller att medicinera hela karet inklusive filter. Att bara plocka ur smittade fiskar är meningslöst då parasiten smittar snabbt.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Min erfarenhet av nematol är att det är mycket effektivt, har varit delaktig i 3 medicineringar och alla har varit framgångsrika. Gäller att medicinera hela karet inklusive filter. Att bara plocka ur smittade fiskar är meningslöst då parasiten smittar snabbt.
                    Camallanus är väl en form av rundmask, även om den iofs är parasiterande. Men kan den verkligen sätta sig i filtermaterialet och överleva där? Sabbar inte Nematol filterbakterierna?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Vet inte om det sabbar filterbakterierna, men om man ska gå på medicinens namn, så är den väl mest farlig för nematoder? Jag lyckades själv få bort Camallanus i flera kar med Sera Nematol, och allt verkade vara som vanligt efteråt.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #12
                        Mina bolivianer hade de. men dom var så illa däran så att 3 strök med. vet inte om det berodde på nematolen eller sjukdomen, troligtvis en kombo.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Jag tror faktiskt inte jag tappade nå´n fisk, hade t.o.m ciklidpar som lekte, trots att de hade eländet.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13132

                            #14
                            ...Jag väntar på leverans från pwss och håller tummarna för att det inte är en sån där gång som det tar 2-3v för dem att leverera grejerna
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Sv: Camallanus cotti

                              Den smittar snabbt och skoningslöst, jag tappade runt 15 fiskar innan nematol löste saken. Testade med axilur först men det verkade bara högst lindra. Märkte inte heller någon påverkan på filterbakterierna utan körde hela karet enligt instruktionen.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...