Sjuk apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Sjuk apistogramma?

    Tja.

    Har haft en apistogramma i typ 1,5 veckor nu och grabben äter fortfarande inte. Köpte hem en hone och en hane, honan är pigg och äter och jagar de andra fiskarna när den tycker de blir närgångna.. Men hannen äter inte, han segar runt och verkar mest dega och hänga..

    Tom när det ramlar ner mat precis jämte honom så reagerar han inte på det.

    Han ser inte konstig ut dock, han fäller ihop bakfenan dock... vet inte vad som är fel på honom... Känns som att han kommer stryka med om han inte börjar äta snart. :/
    350L Diskus
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    http://www.youtube.com/watch?v=dtnH7wU1ikE Här är en video på hur han spenderar sin tid.. Dålig kvalité men kanske ni har en idé.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Har du någon koll på, hur bajset ser ut på din Ap?
      Apisarna brukar annars vara rätt så glupska av sig när det gäller mat!

      Skulle du kunna ta en helkarsbild kanske? Vad har du för andra fiskar i karet?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Har han ett "vaggande" simsätt? Då är de riktigt risiga och troligtvis inte klarar sig...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Sjuk apistogramma?

          Och vad har du testat för olika mat?
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            20 Rubintetra, 3 zebrafiskar och 6 st Serpae Tetra.. Han simmar inte mycket, ibland kan han göra ryck och simma jäkligt fort.

            Har ingen koll på avföringen då han inte ätit så lär det väl inte komma ut så mycket...

            Som PiaJo sa (och som jag misstänkte) så är det inte mycket med firren kvar.. :/
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Och vad har du testat för olika mat?
              Testat minigranulat och flingfoder. Vilket han även hade ätit i affären.
              350L Diskus

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Var han pigg när du fick hem honom?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Var han pigg när du fick hem honom?
                  Ärligt talat kan jag inte med säkerhet säga det... Han var inte såhär risig då men honan var definitivt piggare.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Testat minigranulat och flingfoder. Vilket han även hade ätit i affären.
                    Testa artemia eller mygglarver svarta eller vita.
                    Detta brukar trigga igång matlusten om det är det det hänger på.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Sv: Sjuk apistogramma?

                      Visst är det serpae som kallas blodtetra i handeln? Hur har de varit mot honom? De är ju kända för att gärna bita fenor och apistogrammor är smarta fiskar så det kanske är de som gör att han ligger och trycker?

                      Men absolut, steg 1 bör vara att testa frusen artemia, äter han inte då så är det nog kört.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Visst är det serpae som kallas blodtetra i handeln? Hur har de varit mot honom? De är ju kända för att gärna bita fenor och apistogrammor är smarta fiskar så det kanske är de som gör att han ligger och trycker?

                        Men absolut, steg 1 bör vara att testa frusen artemia, äter han inte då så är det nog kört.
                        Serpatetror är väldigt grymma...och glupska. Så har du kollat att din Ap. verkligen "hinner" få i sig någon mat?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #13
                          Kan pröva fixa lite mygglarver och peta ner till honom.

                          Serpae-nissarna har inte rört honom... Inte honan heller, det är snarare tvärt om att honan ger sig på serpae-tetrorna och jagar runt dom. Honan hinner även äta för hon är snabbt framme.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            ...då tror jag tyvärr, att din hane mår ganska så dåligt - eftersom dom brukar käka allt som bjuds.
                            Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon apis, som jag har haft har matstrejkat - fast jag kanske bara har haft tur!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Jag har haft apor som matstrejkat men då har de varit riktigt risiga..
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...