Försöker behandla Munsvamp...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

Försöker behandla Munsvamp...

... men det verkar inte gå så jättebra?!

Fisk A hade svamp i kanske 2 veckor innan Fisk B fick det. Fisk C fick det en vecka efter Fisk B.
    Jag fick rådet när bara fisk A hade det att låta det vara, troligtvis bara ett skrubbsår. När B fick det insåg jag att det var svamp så fick rådet att använda Fungol. Sagt och gjort. Ska nu göra 3e vattenbytet och därefter hälla i 3e dosen, allt enligt instruktionerna. Fisk C fick sin lilla "ludd" igår, mitt under behandlingen.
    Jag behandlar hela karet, så jag har inte separerat fiskarna. Jag har köpt Kol som jag ska lägga i när behandlingen är klar.

Men vad händer nu om det inte går över? Än så länge ser jag ingen skillnad alls och jag är rädd att de andra framförallt de yngre fiskarna tar skada av detta, dels av behandlingen, dels av att de utfodras mycket mycket sparsamt (enligt instruktionerna) just nu.

Så jag har försökt söka på Salt-behandling här på forumet men jag finner inget bra svar till min situation. Alla verkar såklart ge olika svar och jag blir inte klok på hur mycket salt man kan ha i för att försöka få bort svampen.

Så det jag undrar är - efter den här sista behandlingen, hur och när kan jag tillföra Salt? Ska jag göra ett vattenbyte först för att få bort en del medicin, ska jag rentav använda Kol i någon vecka innan jag häller i Salt eller kan jag bara hälla i Saltet? Jag har ett 100liters akvarium, hur mycket salt? Jag har hört allt från 2 teskedar till 1 dl.
    Hur länge ska Saltet vara i och vad ska jag göra sen? Ska jag göra ett vattenbyte efter t.ex. 2 dagar och då lägga i Kolet?

Senaste tipset jag fick var att avliva de drabbade fiskarna i förhoppning av att få bort svampen + att de kanske är svaga och gamla individer. (Det är 1 Kardinaltetra, 1 Neontetra och 1 Sebrafisk ifall någon undrar.) Hörde även att det inte alls är bra att tillföra Salt i akvariet. Jag har pratat med flera olika akvarister senaste veckan och alla ger (såklart) olika svar...

Hjälp tack
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

Kostnadsmässigt är det billigast att avliva dessa tre drabbade.
    Men sen tänker man att det är ju levande pigga varelser och vill försöka bota.
    Men.. om du nu redan försökt och det inte hjälpte. Då vete katten...
    Vad har du mer för fiskar i karet?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

• Likan
      • April 2012
      • 2611

Koppartetror, Neontetror, Sebrafiskar, Pansarmal, Praktbotia, L066, Kühliålar. Har även läst att de 3 sistnämnda kan vara känsliga mot medicinen också, så är lite nervöst bara det. (Ja jag vet att det är lite för många i mitt lilla akvarium.)
      För varje grej jag gör så störs ju balansen också och det påverkar ju både växter och de andra invånarna så frågan är hur mycket man ska hålla på också.
      Alltid trist att avliva djur om det går att få dem friska men jag gör det som krävs. Jag har ju de övriga att tänka på också.

Kommentar

• Likan
        • April 2012
        • 2611

Om det är av intresse så har fisk A svampen på överläppen, fisk B som 2 näsborrar och fisk C på underläppen.

Kommentar

• AffeAlien
          • December 2011
          • 655

Har du pansarmalar(Corydoras) så ska du nog inte salta speciellt mycket eftersom det kan vara känsliga mot salt och då blir du av med dem också.
          Mvh Alf

Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

Kommentar

• C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

Salt i sjukdomssyfte i ett helt akvarium räknar man 1-2dl/100l vatten. Då pratar vi om grovsalt som du köper i matbutiken. Om du köper Ektozonsalt på zoot så är det 1tsk/50l vatten.
            Det du bör vara medveten om är att salt inte är så uppskattat av dina växter. Vissa fiskarter tål inte salt. Dock så klarade mina Corydoras Aeneus, Julii och Schwartzi salt mängden i medicinskt syfte. Salt behandling kör jag i så fall i en vecka.

Aktivt kol kan man använda MEN inte för snabbt efter en kur. Aggressiva sjukdommar kan behandlas flera gånger innan det verkligen ger med sig. Det är bättre att byta en del vatten och köra en ny kur. Att tänka på är att tex vattenberedningsmedel tar bort viss del medicin. Syresten och ljus kan även de försämra medicinens verkan. Och framför allt att man har en bra medicin som tar just fiskens sjukdom.

Är du helt 100% säker på att det verkligen är svamp och inte columnaris bakterier? För i så fall bör du testa bakteriedödande medicin. Tips om ett medel som är jävligt bra är eSHa 2000.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Jens A.
              • March 2007
              • 5026

Hm. Munsvamp ÄR columnaris. kan vara jädrigt svårt att komma till tals med. :/
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

Såg nu att det blev lite luddigt på slutet där...

Vad jag menar var:
                Svampangrepp medicineras med Fungol men Columnaris är infektion orsakad av bakterier. Därför tror jag att Fungol i det här fallet inte har så stor verkan? Rätta mig om jag har fel. Därför tror jag mer på eSHa 2000 medicinering eftersom den har en bred behandling av olika typer av sjukdomar. Alternativt Sera Baktopur. Sjukdomen sprider sig snabbt så det gäller att vara snabb med behandlingen. Alternativ är att plocka bort de värst drabbade, göra ett ordentligt vattenbyte och köra en dunderkur med eSHa. Är vad jag skulle gjort i alla fall.
                //Camilla

Kommentar

• Likan
                  • April 2012
                  • 2611

Tack för svaren! Uppskattas!
                  Speciellt det om Salt, nu förstår jag det bättre!

Pratade med ytterligare en akvarist idag som sa att det inte alls kan vara Munsvamp då medicinen skulle ha botat dem mer eller mindre omedelbart. Så han gissade på en parasit som endast går att ta död på med starka preparat. Då jag har malar och praktbotia så tyckte han inte att jag skulle hälla i sådant för att undvika att ta död på dem... Alternativt vara mycket mycket försiktig med det jag häller i.

Så de tre fiskarna med vad jag trodde var Munsvamp avlivades i förmiddags, med förhoppning om att resten klarar sig. Dock är ju parasiten kvar i vattnet så jag vette fan.
                  Det såg ut som Munsvamp, både vad jag läst och sett men ja. Jag har förstått att detta med sjukdomar inte är alldeles för enkelt.

Vågar man hälla i något parasitdödande tro eller ska jag avvakta och se vad som sker om jag låter detta vara nu?
                  (Att det alltid blir en massa följdfrågor )

Kommentar

• C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

Mot svamp, fenröta och bakterier eSHa 2000®s breda verkan behandlar över 18 symptom och sjukdomsorganismer. eSHa 2000® behandlar en bred spännvidd av sv

Jag har medicinerat många olika fiskar som är mer eller mindre känsliga och det har inte vart några problem. Det som även är bra med denna medicin är att du kan köra en förebyggande kur om man känner för det och aggressiv kur om man verkligen behöver! Den här medicinen har jag alltid hemma i fiskarnas apotek.
                    //Camilla

Kommentar

• Likan
                      • April 2012
                      • 2611

Okej, tack för tipset!
                      Ska kolla upp det imorgon och se om det går att få tag på eller om jag måste beställa.
                      Såg att Pansarmalen kliade sig mot gruset nu ikväll så det är nog lika bra att göra vad som kan.

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Nästan alla svampmediciner för akvarier är egentligen medel mot columnaris - äkta svamp (Saprolegnia mfl) är ganska ovanligt.

Ingen av dem fungerar heller - eller i alla fall har jag aldrig hittat någon akvariemedicin tillgänglig i sverige som biter på columnaris. Har man dyr fisk kan man fråga veterinären om att få recept på medicin mot flavobakterier, får man rätt antibiotika så försvinner angreppet direkt, men har man standard akvariefisk är det rationellaste att omedelbart avliva alla som får symptom: Varför betala flera hundra kronor för medicin som kanske kan rädda en fisk som kostar nån tia att ersätta?

Det spelar ingen roll för columnaris om vattnet är skitigt, så att förbättra vattenkvaliteten har ingen effekt. Jag har testat tre metoder som rekommenderas på nätet (salt, peroxid och formalin) och de hade ingen effekt.

Mitt tips: avliva omedelbart all fisk som får symptom.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Likan
                          • April 2012
                          • 2611

De med symptom är avlivade. Men det som smittade dem borde väl vara kvar i vattnet, kan det då försvinna med vattenbyten med tiden då tro? Så inte nya fiskar går och blir sjuka.

Jättetack för alla svar ni skriver!

Kommentar

• Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

Vet inte om det här kan hjälpa:

Fishvet.com is available for purchase. Get in touch to discuss the possibilities!
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Columnaris har ganska snabbt förlopp. Har du inga fler fiskar som får symptom inom två veckor kan du nog anse angreppet som över, åtminstone för denna gång.

EDIT:

Ursprungligen postat av Jens A.
                              Vet inte om det här kan hjälpa:
                              Ursprungligen postat av Jens A.

Den där texten var faktiskt ganska bra. De tar upp två saker som jag hört tidigare, nämligen att kyla och låg ledningsförmåga (salthalt) på vattnet kan stoppa columnaris. Låga temperaturer har jag inte testat men det är inte otänkbart att det kan fungera. Vad gäller salthalt så fick fiskar jag höll i rent destvatten aldrig sjukdomen trots att den härjade i alla mina andra akvarier - men enligt FAO så gynnas columnaris av låg salthalt, med dramatiskt höjd dödlighet hos fisken som följd.
                              Senast redigerad av Azur; 25 May 2012, 15:29.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...