Är detta någon sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Se till så att det finns ställen för fisken att gömma sig bakom och låt dem vara, troligen är det att de rangordnar varann eller lite ilska före lek. Låt dem vara, det ska mycket till att de slår ihjäl den andra och trasiga fenor växer snabbt ihop igen.

    Jag tror ditt största problem är att du vill fiskarnas väl alldeles för mycket och ser problem med deras naturliga beteende. Det är kanske inte så lätt, men prova att luta dig tillbaka och låt fiskarna vara ifred, sköt vattenbytena och matningen så ser du snart karet på ett helt annat sätt.
    Det är absolut inget negativt i att bry sig som du gör, men för din egen skull bör du inte oroa dig så mycket.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #92
      Ok. Är ju inte så jätte mycket gömställen ännu för att växterna inte har blivit så stora ännu, men de har börjat ta sig nu märks det. Finns iaf vallisneria som Skalaren kan simma in i men den är inte så tät ännu.

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #93
        De små gröna verkar må fint i karantänkaret iaf. Tänkte ta och byta med kranvatten nu så byter jag med vatten från stora karet under veckan som jag ska flytta över dem.

        Tänkte försöka att ha dem i karantänkaret tills jag köper mer Glödbandstetror å då får de gå i karantänkaret istället. De blir nog om en vecka eller två. Beror lite på när akvariebutiken får in de jag beställt.

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #94
          Simmade runt 20 små glödbandstetror till mig i butiken nu. Hämtar nog dem nästa helg tror jag. Fick lite utslag på nitrittestet i karantänkaret idag, 0,05mg/l så jag bytte 50% vatten.

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #95
            Såg att mina nya Glödbandstetror som går i karantänkaret inte såg bra ut när jag satt och tittade på dem igår. Funderar om de kan ha fenröta eventuellt?

            As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

            As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.


            Fick nog med de som såg värst ut, endel har helt hela fenor och vissa ser ut som på bilderna.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #96
              Det där ser inte så kul ut, det är lite konstigt att det bara är ryggfenan som ser drabbad ut så jag hade nog väntat med medicineringen. Har de sett ut så från början när du släppte i dem, eller har det kommit senare?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #97
                De såg nog ut så från början. Fast jag tittade inte så noga, men jag släppte ju i dem vid lunch och såg det på kvällen. Har haft i lite salt och byte vatten. 2-3 har lite på stjärtfenan också, men de flesta har bara på ryggfenan.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Då skulle jag tro att det är skador som de fått vid infångandet, en för grovmaskig håv kan göra sådana skador. Låt de vara utan medicinering och håll koll på dem.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    #99
                    De ska jag göra, hade lite nitrit idag igen såg jag 0,05mg/l visade jbl testet

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      Svårt att se, men fenorna såg nog bättre ut på de flesta Glödbandstetrorna idag. Den som hade mest borta av ryggfenan var dock lite mer vit där nu tyckte jag. Får avvakta och se hur det ser ut imorgon, lite jobbigt att jag inte kan se något förrän jag kommer hem från jobbet vid 17:30 tiden. Byter iaf 50% vatten varje dag nu och häller i sån easylife easystart för att försöka få ner nitriten lite mer.

                      Här är en bild på den som ser värst ut just nu http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2369.JPG
                      Senast redigerad av fremar; 20 December 2010, 18:25.

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        Verkar som att de flesta Glödbandstetrorna repat sig ganska bra, men den som jag tog kort på igår ser likadan ut idag också.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Låt den vara så kommer den säkert att repa sig med.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            Verkar som de repar sig bra. Den som såg värst ut har börjat bli mindre vit på ryggfenan nu å de är bara några som har lite vitt kvar nu.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Gott, då kan du säkert släppa i dem med de andra fiskarna snart!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • fremar
                                • August 2003
                                • 1287

                                Så här ser den som ser sämst ut idag ut: http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2484.JPG annars ser i stort sett alla bra ut nu. Bara nån enstaka som har lite vitt kvar på fenorna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...