Är detta någon sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Nu ska vi snacka lite allvar!
    Jag tror inte du har något problem i ditt kar annat än att du inte ger karet tid att återhämta sig. De "skador" som du visar upp på de senaste bilderna är inget onormalt, att fenorna får en repa som på Platyn är nomalt, likaså ser skalaren helt OK ut.
    Ge det lite tid, så ska du se att det ordnar sig, utan mer salttillsats.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #32
      Låter bra de, vill ju inte att det ska vara nån sjukdom så jag kollar extra noga på fiskarna Vattenvärdena är iaf som de har varit innan, har inte haft någon nitrit enligt dropptestet ännu och nu är det tre veckor sen jag startade upp det. Det vita på fenan på den Scalar som har mest sånt har nog inte blivit värre än det varit, men inte bättre heller. När jag satt och tittade på fiskarna nu så såg jag att den större Scalaren gjorde utfall mot den och den andra Scalaren. Sen gjorde den som har mest skador/vitt på sidofenan utfall mot den andra mindre Scalaren som också har lite vitt på sidofenan. Vet inte vilka som är hannar/honor å vilka av dem som är ett par heller, men enligt tidigare ägaren så lekte paret efter varje vattenbyte hos honom. Fast han verkade inte sköta karet så ordentligt så vattnet var nog inte så bra i det.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Vattenbyte brukar annars vara en bra trigger för lek till många fiskarter, då de tror att det blir regnväder och då mer mat för ynglen att äta.
        Jag skulle inte tro att det tar så lång tid innan de leker även för dig, och det beteendet med utfall mot varann är en kraftmätning om vem som är herren på täppan.
        Som sagt, fiskarna ser väldigt välmående ut och du har säkerligen ingenting att oroa dig över!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #34
          Den som hade vitt på fenan först hade flera såna hål på andra sidofenan nu såg jag. Som på bilden i inlägg 9, fast större såg de ut att vara, men de verkade ganska elaka mot varandra nu också. Jagade och nafsade i stjärtfenorna och spänner upp sig mot varandra och så.

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #35
            Den scalaren har fortfarande de vita prickarna och söndertrasade sidofenor. Den största scalaren jagar och biter den i fenorna har jag sett nu. Är det nått att göra åt det eller kommer de att sluta nån gång?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Är det en revirstrid och denna skalaren som får pisk är det femte hjulet, kommer det troligen inte att sluta...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #37
                Vet inte, verkar som båda de mindre får pisk, men denna verkar få mest.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #38
                  Skulle haft ett annat kar att flytta den till. Lär ju inte kunna ge bort de tre Skalarerna som jag hade tänkt nu. Var ju tänkt att hämta fem red back till helgen egentligen.

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    #39
                    Lite sugen på att köpa denna: http://www.blocket.se/varmland/Snygg...3.htm?ca=7&w=1 å ha som karantänkar först å sen köra växt/räkkar i den brevid tvbänken hade den nog fått plats. Vet inte hur många liter en sån kan tänkas vara på?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Jag skulle tippa på runt 60 liter, och det var ett bra pris med då du troligen får den för en femhundring.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #41
                        Jo hade varit perfekt enligt mig, men sambon hade inte samma åsikter. Får försöka övertyga henne om att man måste ha ett karantänskar som passar fint mellan tvbänken och bokhyllan dessutom hähä. Är det dessutom på 60 liter så borde man väl förutom räkor kunna ha i lite kardinaltetror eller nå andra färgglada fiskar. De vill ju sambon ha i SA karet, fast jag gillar Glödbandstetrorna vi har där och tänkte skaffa 20 stycken till dit så småningom.
                        Senast redigerad av fremar; 25 November 2010, 07:14.

                        Kommentar

                        • Icecoffee
                          • November 2010
                          • 447

                          #42
                          hmm hur började det för mig..
                          frun ville ha akvarium men sa hamster... skumt hmm, ok vi köper ett kar.
                          Började med 40 liter som det gick betta i, hoppsan dom ynglade av sig, vi måste ju flytta på dom. då kom dom teporärt till ett 14 liters, och jag tyckte så synd om dom att vi inhandlade ett 165 liters kar, efter ett tag så gick det guppy i det karet (tyvärr dog kampfiskarna) men vi vill ha asien och betta / gurami. Då sa jag att jag vill ha ett "vanligt" kar i kontoret, sagt o gjort, 125 liter står i kontoret, så på ca 2 måader har vi 4 kar.
                          Lycka till
                          Cogito, ergo sum
                          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #43
                            Hehe, enligt uppgift från säljaren så var de 6-kantiga karet 35 cm brett och 35 cm högt, men om inte bilden visar helt tokigt så känns det snarare som att det borde vara 45 högt. Fick volymen till ca 40-45 liter isåfall, är det bara 35 högt så blir det bara ca 30 liter. Känns som att de blir litet att ha ena Skalaren i för karantän å tillfriskning? Pump och belysning funkade, men doppvärmare fanns inte, för de hade inte behövts enligt säljaren på djuraffären sa hon.

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #44
                              Aja de karet var sålt nu ändå så, får leta nåt annat. Hade varit snyggt med ett 60-100 liters 6 el 8-kantigt kar eller en kub kanske.

                              Kommentar

                              • fremar
                                • August 2003
                                • 1287

                                #45
                                De ser inte bättre ut idag heller på Skalaren. De vita är kvar och nu har stjärtfenan fått flera såna revor påminner ju tyvärr om fenröta när jag tittar på bilder på den sjukdomen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...