Desperat!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    Desperat!!

    Har har fiskar som dör med mellan 1-2 dagar till 2-3 veckors mellanrum i ett år nu och jag fattar inte hur jag ska bli av med den förbannade sjukdomen!!

    Fiskarna avmagrar på mindre än 2 dygn och sen dör de tvärt. De blir även "kantiga" i utseendet.

    Har även en molly som blivit vit och fläckig, ömsom blank ömsom matt som ses från sidan. Den är även "kantig" i utseendet och börjat smalna.

    Några fiskar har även ihopfällda fenor.


    Alla fiskar har trots allt aptit som vanligt till ungefär några timmar innan de dör. har även symtom som vit och genomskinlig trådig avföring.

    Fiskar som dött är ca 30-40st under 1 års tid skulle jag tro. Molly, platy, endlers guppy, svärdbärare, pansarmalar, peckoltia vittata, ancistrus sp., skalarbebisar (som skulle vara där tillfälligt men som dog inom loppet av en vecka)

    Vattenvärderna är normala och allt sånt. Har runt 25-26 grader i karet och pH 7,5.



    Har medicinerat under hela sjukperioden med sera baktopur direct, sera Costapur, sera Myscopur, sera Baktopur, Waterlife Protozin, Waterlife octozin, men INGET hjälper!

    Vad ska jag göra? Någon som har nån förklaring?
    Minsta lilla hjälp uppskattas!


    Senast redigerad av undervatten; 20 May 2010, 15:25.
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Handlar du hela tiden nya fiskar till akvariet?

    Läs igenom och skriv sen så detaljerat du kan, lägg gärna upp ett foto där man tydligt ser hela ditt akvarium!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Låter ju snarare som någon slags förgiftning? Svart sand?

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        Jag känner igen det du beskriver!! Det händer just nu mig med!! Jag har bara haft karet sedan i februari men massa fiskar har börjat dö trots sparsam matning och medecinering. du kan kolla min tråd med om du vill.


        När jag frågade på affären sade de att det var en parasit och jag skulle medecinera med Hexa ex men helt utan resultat. Nu har jag provat medel mot vita prick, det ska ta annat med får se om det hjälper.
        Senast redigerad av Lineli; 20 May 2010, 19:06.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Har lite frågor:
          Hur stort är karet?
          Hur många invånare har du i karet?
          Är karet nystartad??
          Vad har du för sand i karet?

          Har du protvat att tillsätta 1dl salt (utan jod) till 100l vatten?
          Byt 40% av vattnet och sen tillsätt 1dl salt till 100l vatten. Mata sparsamt och se vad som händer.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • undervatten
            • April 2010
            • 137

            #6
            Gaffel: Gjorde det i början då vi fösrt misstänkte att mina mollys blivit gamla och dött (1 år sen), sen trodde vi sjukdomen försvann med medicineringen eftersom fiskarna slutade dö ett tag. Nu har jag gett upp. Har bara yngel som föts i akvariet (alla platy, molly och endlers) och sen de fiskar som klarat sig.
            Sleaper: Nej ingen svart sand, rundad sjösten.
            Lineli: Kollade din tråd. Hmmm... Låter i princip som samma! det är nått mysko skit vi verkar ha fått i karet! Hör av dig hur det går med medicineringen
            Nubi: Hade inte tid att fylla i allt igår
            120 liter juwel lido.
            2 black molly, 5 Platy, 2 pansarmalar (var 8 från början), 2 Ancistrus, 1 regnbågsfisk (den andra dog igår), 3 endlers guppy, 2 Peckoltia vittata, 5 amanoräkor, 10+ anentome helena.
            Räkorna och snäckorna har klarat sig hur bra som helst, därför tror jag inte på förgiftning. Ingen av de har dött, bara fiskar, både nyinköpta och gamla.
            Rundad engelsk sjösten som sagt. En red moore rot, ganska mycket växter, juwels innerfilter.
            Har inte kört merd salt för jag har ju corydoras. Dock har jag försökt santbehandla mollysarna i en vecka i ett eget kar utan resultat. Har även testat ha hög temperatur men det hjälper inte heller.

            Det är som nu det har spårat ur totalt! Tar upp en död fisk per dag i princip nu. I förrgår en endlers guppy, igår en regnbågsfisk.
            Senast redigerad av undervatten; 21 May 2010, 09:06.
            10 st med alla olika sorters fiskar.
            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Så tråkigt med sjuka fiskar!
              Jag bytte 50% vatten idag och "storstädade" hela karet dvs slamsög botten, rensade ur växter och tog bort sniglar Då kom ett litet yngel fram

              Ingen firre ser sjuk ut idag och så hoppas jag det förblir.
              Jag tänker byta lite vatten varje dag ett tag och sedan medicinera igen med vitaprickmedecinen.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Kanske läge att 'avsluta' och starta upp från scratch igen?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • pontulf
                  • November 2007
                  • 480

                  #9
                  Jag har aldrig lyckats med dessa fiskar, om jag var du skulle jag satsat på något tåligare, typ amerikanska ciklider eller kanske malawi ciklider. Har du några malar i akvariumet? Dör dom med, borde det vara fel på vattnet då malar brukar överleva rätt mycket

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Avsluta och starta upp från scratch som Gaffel säger, det är nog det bästa!
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13134

                      #11
                      Ursprungligen postat av undervatten
                      Har har fiskar som dör med mellan 1-2 dagar till 2-3 veckors mellanrum i ett år nu och jag fattar inte hur jag ska bli av med den förbannade sjukdomen!!

                      Fiskarna avmagrar på mindre än 2 dygn och sen dör de tvärt. De blir även "kantiga" i utseendet.

                      Har även en molly som blivit vit och fläckig, ömsom blank ömsom matt som ses från sidan. Den är även "kantig" i utseendet och börjat smalna.

                      Några fiskar har även ihopfällda fenor.


                      Alla fiskar har trots allt aptit som vanligt till ungefär några timmar innan de dör. har även symtom som vit och genomskinlig trådig avföring.

                      Fiskar som dött är ca 30-40st under 1 års tid skulle jag tro. Molly, platy, endlers guppy, svärdbärare, pansarmalar, peckoltia vittata, ancistrus sp., skalarbebisar (som skulle vara där tillfälligt men som dog inom loppet av en vecka)

                      Vattenvärderna är normala och allt sånt. Har runt 25-26 grader i karet och pH 7,5.



                      Har medicinerat under hela sjukperioden med sera baktopur direct, sera Costapur, sera Myscopur, sera Baktopur, Waterlife Protozin, Waterlife octozin, men INGET hjälper!

                      Vad ska jag göra? Någon som har nån förklaring?
                      Minsta lilla hjälp uppskattas!


                      Vilka typer av foder använder du?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #12
                        Jag har just medecinerat med en medecin för invärtes maskar/parasiter.
                        Kuren tar nio dagar. Tror medecinen hette seranin el likn. Jag blev rekomenderad den idag av djur affären. Ska bli spännande att se vad som händer..

                        Kan du inte fylla i länken så blir det lättare att hjälpa. Bara att kopiera texten till rutan meddelande och sedan skriva in dina svar
                        FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare
                        Senast redigerad av Lineli; 21 May 2010, 22:16.

                        Kommentar

                        • källebacken
                          • February 2006
                          • 574

                          #13
                          hur gör du när du "städar" byter vatten....dina fiskar ser ut som mina gjorde när jag städade akvariet som man städar allt annat dvs noga....jag rengorde filtret noga sköljde ur det under kranen...noga... vid varje vattenbyte bara en tanke
                          Annica

                          Kommentar

                          • undervatten
                            • April 2010
                            • 137

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lineli
                            Så tråkigt med sjuka fiskar!
                            Jag bytte 50% vatten idag och "storstädade" hela karet dvs slamsög botten, rensade ur växter och tog bort sniglar Då kom ett litet yngel fram

                            Ingen firre ser sjuk ut idag och så hoppas jag det förblir.
                            Jag tänker byta lite vatten varje dag ett tag och sedan medicinera igen med vitaprickmedecinen.
                            Okej kul med yngel! Hoppas medicinen fungerar.
                            10 st med alla olika sorters fiskar.
                            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                            Kommentar

                            • undervatten
                              • April 2010
                              • 137

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Kanske läge att 'avsluta' och starta upp från scratch igen?
                              Har totalrengjort det och sen startat upp det igen. Men det bara fortsätter.
                              10 st med alla olika sorters fiskar.
                              Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                              Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                              Kommentar

                              Arbetssätt...