Långa vita maskar, bukvattensot och fiskar som ligger vid botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickan-g
    • April 2010
    • 8

    Långa vita maskar, bukvattensot och fiskar som ligger vid botten

    Hej!

    Har lite funderingar om maskar. Har vid några få tillfällen sett några långa vita maskar i akvariet. Max 2 st vi varje tillfälle och bara få gånger. De är flera cm långa "sytrådar" som simmar omkring. Vet inte var de kommer ifrån, men de verkar goda eftersom jag inte har hunnit få upp håven för att försöka fånga dem innan någon fisk har slukat dem. Sista jag såg var för flera veckor sedan. Någon som har en aning om vad det är? Har försökt leta, men inget verkar stämma in på mina maskar.

    Sen har jag troligen råkat ut för bukvattensot. En platy som blev rund som en boll, med fjäll som stod rakt ut. Henne avlivade vi för ett par veckor sedan. Hur stor är risken att de andra är smittade, eller smittar det inte? Hon var lite "missbildad" (såg hoptryckt ut) och mycket uppvaktad av hanen så jag misstänker att hon hade mindre motståndskraft och var stressad. Ingen annan fisk visar några tecken.

    Nu till min lilla stackare som för tillfället vilar i en hink i väntan på ett sjuk akvarium. Det är en platy som har varit större än de andra. En riktigt grann hona. För ett tag sedan så la jag märke till att hon höll sig lite för sog själv bland växterna längst bak. Ibland så låg hon i utblåset från pumpen. Huvudet högt. I förrgår så la hon sig på botten, men kom upp vid matningen. Verkade slö, men åt. Igår låg hon mer eller mindre hela tiden och jag bestämde mig för att flytta henne. I brist på annat inreddes en stor hink med lite grys och växter. Hon har en tendens att vicka lite åt sidan och verkar inte stadig. Fällt in ryggfenan och andas häftigare än normalt.

    Sen svar på frågor:

    1/ Hur stort är akvariet? 120 l
    2/ Vilken filtrering använder du? Bioflow Super (Sitter fast i ett juwel akvarium)

    3/ När startade du akvariet? 14 feb
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 19 feb 5 platy, 6 mars 1 siamensis, 12 mars 1 sewellia lineolata, 21 mars 1 ancistrus
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 3 platy (plus 1 i hinken) 3cm, siamensis 4 cm, sewellia lineolata 5 cm, ancistrus 5 cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? vattenpest köpte 4 krukor, de har tagit sig bra, vallisneria 3 krukor och de ligger på ytan nu och guppar, 3 ormbunkar, java?, 2 anibias, 5 st planor som liknar föregående men växter från rosett och har smalare blad. plus något småbladit "kraffs" som inte vill ta sig
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej pH har inget test, men KH är 3
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet KH 4 och nitrit under 0,3
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? ca 15% i gång i veckan
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? onsdag 10% plus lite igår när jag tog vatten från akvariet till "sjukstugan"
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? ingen karantän
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. 2 miniwafers mix (tropical) + lite flingor varje dag. Provat att ge dem tetra fresh delica röda mygglarver i näringsrik gelé, men de är inte så förtjusta i det. Sen bli det 1 ärta då och då
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? vattusots platyn avlivades 4 april och hon var sjuk i ett par dagar innan
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? se ovan
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. inte de andra de är normala
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. nix
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? se ovan
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ingen har dött i akvariet

    Höll på att glömma att vi även har 4 platyyngel ca 1,5 cm stora och de mår utmärkt (fick en kull för ca 1 vecka sedan, men de blev mat misstänker jag). Sen en hel hög med oönskade snäcker som jag plockar och plockar och plockar....

    Hoppas på svar!

    Nybörjaren
  • vickan-g
    • April 2010
    • 8

    #2
    Har fått tag på pH test och både kranvatten och akvarium har ett pH på 6.

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      maskarna

      Maskarna är säkert ofarliga nematoder som fiskarna äter upp.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Jag har haft fisk med bukvattensot eller liknande som jag avlivat. De andra har inte blivit smittade.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • legis
          • November 2009
          • 95

          #5
          Intressant, jag tänkte precis fråga om exakt samma sak. Jag har ett helt gäng vita/ljusbruna "maskar" som kryper omkring på rötterna. I akvariet går just nu bara små äppelsnäckor och fiskyngel. Inget man behöver bry sig om?

          Kommentar

          • vickan-g
            • April 2010
            • 8

            #6
            Så troligen är maskarna inget problem och det är ingen större risk för stor invassion av bukvattusot och det är ju skönt att veta.

            Min lilla platy som bara ligger på botten lever fortfarande. Hon verkar något piggare idag, men inte mycket. Simmade lite och var till och med upp till ytan 1 gång, men äter inget. Ser fortfarande mycket hängig ut. Vad kan hon lida av?

            Kommentar

            • oXo

              • March 2009
              • 5

              #7
              Maskarna beror troligtvis på för mycket mat.

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Kan ju vara flagiater, en tarmparasit som är lätt att behandla mot. När en fisk väl kommer till stadiet att den börjar flämta så är det bara att avliva. Har en fisk väl haft det så behandla hela karet för alla har det garanterat i olika utsträckning. Tabletter köper du för en hundring eller så och behandlar med 3 dar i sträck.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • vickan-g
                  • April 2010
                  • 8

                  #9
                  I går fick vi till en ordentlig sjukstuga så stackaren slapp bo i hink. Den fortsatte att vara slö men istället för att ligga på botten så tyckte den att det var bekvämare att ligga uppe på pumpen även om den fortsatte att gå ner till botten några gånger. Trodde bara att det var att avliva kvar om den överhuvudtaget skulle överleva natten. Den har ju varit riktigt hängig ganska många dagar nu.

                  Har läst och läst om div sjukdommar, men hittar inget som stämmer in perfekt och bestämde mig för att avakta och se vad som hände med fiskarna i huvudakvariet. De är ju för tillfället friska och krya utan några symtom alls. Upptäckte också att min lilla sjukling hade en reva i stjärtfenan, men det ser inte ut som fenröta.

                  Men nu har det hänt saker. Sjuklingen började simma lite mer först längst botten, men sen även vid ytan. Såg att den snappade vid ytan men tyckte att det inte borde vara syrebrist i vattnen. Så jag funderade på om firren letade mat och hällde i några flingor. Min lilla sjuka platy förvandlades till en hungrig piraya. Hon verkligen högg in på maten.
                  Hon vilar fortfarande mycket, men det verkar som det vänt. Funderar på om hon helt enkelt lider av stress. Hanen är ju enormt uppvaktande. Han ska få fler honor bara vi är säkra på att det inte är något smittsamt. Kan en platyhane har för många honor?

                  Så jag avaktar och ser om platyn återhämtar sig eller om det bara är en tillfällig förbättring.

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Skönt att det tycks ha vänt för platyn! Hoppas det håller i sig så! Tror inte att en hane kan få för många honor.. Det enda är väl att han inte hinner uppvakta alla.. kanske blir HAN stressad då? Vet faktiskt inte, men har du bara en hona kan du ju säkert köpa en 3-4 till utan problem.

                    Kommentar

                    • vickan-g
                      • April 2010
                      • 8

                      #11
                      Platyn har för några dagar sedan flyttat tillbaks till huvudakvariet. Alla är friska och krya. Vad hon led av är en gåta. Kanske var det bara stress. Hon är ett litet mirakel.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...