vad var dödsorsaken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    vad var dödsorsaken

    För en tid sedan blev jag av med en Viejita hona ca 2 veckor efter inköp, hon blev hängig och svullnade om buken, förlopp en vecka.
    I torsdags började hanen visa symptom, simmade hängigare och flämtade. Jag isolerade och höll stenkoll över helgen men han blev inte direkt sämre.
    Igår införskaffade jag ett 12L och en värmare, jag hängde i en syresten från grannkarets pump. Tog vatten ifrån det stora karet där ingen visar symptom (var även det vattnet som hanen bott i) och stoppade i en tablett med Waterlife Octozin på butikens inrådan.
    Jag la även i ett 3 dagars guppy yngel till han

    I morse innan jobbet såg han ok ut, när jag kom hem var både guppy och Viejita stendöda
    Tempen är ok men vattnet luktar illa vad gäller nitrit och nitrat.

    Kan medicinen ta kål på fisk såhär fort eller vafan har hänt?

    1 tablett är visserligen till 25L och jag hade runt 10 i.....är det mitt fel :/
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Ja just det ja, den andra tanken jag hade var att silikonet kan ha gjort det? Det luktade ju lite fortfarande när jag packade upp det och jag skrubbade ur lätt med vatten i alla fall.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Om buken svullnade upp, kan det ha varit Bukvattensot....så du bör nog hålla koll på fiskarna i det större karet också, om det var bukvattensot, så smittar det....och risken är stor att andra i 222 litern, är smittade....

      Överdosering av medicin, kan vara rekomenderat i vissa fall....så jag tror inte det har tagit död på honom, men kan inte säga någonting säkert. Jag känner inte till den medicin du har använt......Men har butiken sagt att det ska fungera, då borde det ju göra det.

      Är akvariet gjort efter konstens regler....och dessutom köpt nytt....då ska det inte vara något problem, tycker jag....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Jag har inte fått känslan av att det var bukvattensot, det var även 2 platy som dog nära viejita honan (2 veckors period), alla svullnade inte och inga andra fiskar har visat symptom för 5 öre. Hanen det handlar om nu svullnade inte heller, och det känns som något lurt eftersom ynglet dog samtidigt (typ 18 timmar i karet blev det för dom).
        Men tack för uppärksamheten! Koll håller jag absolut.

        Jag har fått flyktigt förklarat för mig att det inte är helt ovanligt att fiskar får något skit i tarmarna efter t.ex. långa transporter, många handlare behandlar regelbundet mot sådant.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Då tänkte jag bara säga det att med stor säkerhet var det flagiater, väldigt vanligt hos dvärgar tydligen och mycket smittsamt. Om det går så långt att en fisk börjar flämta och se påverkad ut så är det redan försent, bara att slänga den och medicinera övriga karet omgående.
          Att han dog inom ett dygn har inget med karbytet att göra utan var snarare ett vanligt förlopp, 3-4 dar flämtande sedan dör dom.
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          Arbetssätt...