Blå prickar på scalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berns
    • January 2009
    • 10

    Blå prickar på scalar

    Har fått problem med en av våra scalarer. Förra veckan köpte vi några praktbootier samt växter (vet tyvärr inte namnet). Allt gick frid och fröjd, tills i söndags då vi hittade en blåvit prick på en av scalarerna. Den var då mindre än en mm i diameter. Nu har den första pricken växt till ca 1-2mm i diameter och det har kommit en till som är lite mindre. Prickarna ser hårda ut, dvs inte luddiga på nåt sätt.

    Ska försöka lägga upp en bild, men har lite problem med lösenordet där jag laddar upp bilder, så det dröjer nog lite.

    Det märks inget på beteendet, den är pigg, rör sig och äter som han brukar.

    Det rör sig om ett 240l akvarium med invändigt filter. Väldigt blandat med fiskar. 5 praktbootier, 5 olika scalarer, 1 marmorgurami, några malar och en eldstjärt.
    Ingen ny inredning, förutom ovan nämnda växter.

    Man kan ju lätt anta att det kommer från dom nya fiskarna/växterna, men frågan är vad det är och hur man botar det. Om det går?

    Tack på förhand!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bild känns som en riktigt bra idé.
    Kan du inte lägga upp bilden nån annan stans, prova att lägga upp den här:
    Content from Photobucket intended to make storing and preserving photo and video memories easier.

    och posta länken till bilden.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Berns
      • January 2009
      • 10

      #3
      Tack för tipset




      Där är en bild, jag googlade mig till vitapricksjukan också, men dom bilderna jag hittade så såg prickarna mycket mindre ut?

      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #4
        Det där ser mer ut som någon svamp.....
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Troligast, som Enola säger, nån form av svamp. Men hur är det med ögat på den?? Tyckte det såg väldigt stort (utbuktande) ut...??
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja, den har glosöga ocn en böld. Kan väl teoretiskt vara virus eller cancer, men sannolikt nån bakterieinfektion. Separera den från övriga och avliva eller behandla med antibakteriell medicin. Öka också vattenbytesfrekvense i akvariet, bakterieinfektioner beror ofta på höga bakteriehalter i akvarievattnet, och det löser man enklast med tätare vattenbyten.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Berns
              • January 2009
              • 10

              #7
              Tack för alla svaren! Ska handla lite medicin i morgon och byta vatten lite mer och hoppas på förbättring.

              Återigen tack!

              Mvh
              Niklas

              Kommentar

              • Berns
                • January 2009
                • 10

                #8
                Medicin och vattenbyten hjälpte inte, tillslut blev det ett stort (lite större än ett knappnålshuvud) rakt in i huvudet och dom andra fiskarna var på den hela tiden. Så då fick det bli avlivning.

                Frågan är var det kommer ifrån, bara några dagar efter medicineringen började fick en av dom andra scalarerna grumliga ögon och dom andra fiskarna började bita på den. Så fick bli avlivning där med.
                (har läst mig till att grumliga ögon kan botas med salt osv, men eftersom dom andra var på, så kändes avlivning som ett bättre alternativ)

                Kan det höra ihop på nåt sätt? Vi hade ju precis köpt växter och fisk nån vecka innan, smitta från zooaffären?

                Ska tillägga att ingen av dom andra fiskarna är dåliga eller visar nåt täcken på det, ÄN...

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Det kan ju vara nån smitta från zooaffären, men det låter otroligt....det är dock en månad sedan du skrev första inlägget....det borde ha visat sej på andra fiskar ochså...inte bara Scalarena....Kan det vara så att det är en infektion som bara Scalarena är mottagliga för..... Någon som vet, för jag vet inte....

                  Har haft Scalarer i 20 år, och har aldrig råkat ut för att en infektion drabbar endast scalarena.....
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Berns
                    • January 2009
                    • 10

                    #10
                    Eller så är det bara slumpen. Ska in å fråga ifall dom haft mer problem. Men har handlat där i säkert 10år å aldrig haft problem.

                    Men surt att inte veta vad det är, även om det "bara" är fiskar så är det tråkigt när dom dör...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...