Demasoni simmar bara motsols! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    Demasoni simmar bara motsols! Hjälp!

    Hejsan!
    Mitt första inlägg på forumet blir tyvärr om min ena Demasoni som beter sig väldigt konstigt. Upptäckte det när de skulle matas i morse.
    Han kan bara simma motsols, och verkar försöka simma normalt men det går inte.
    Vad kan det vara? Någon som stött på samma problem?
    Här är en film på honom!
    Konstigt beteende på min Demasoni. Den simmar bara motsols. Någon som har en idé om vad det kan vara?


    Hoppas ni kan hjälpa!
    / Matthias Klauser
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    #2
    1/ Hur stort är akvariet?
    100liter, jag vet att det är för litet egentligen men det har aldrig varit några problem!

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Flval 3+ innerfilter
    3/ När startade du akvariet?
    Ca: 1 år
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    ------
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    1+1 Demasoni, 2 golden, 2
    auratus och 1 ancistrus
    8-10cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Nix
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Kranvattnet ligger runt 7.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH= 7-8, gjorde vattenbyte idag så jag har inte mätt än. Men jag har aldrig haft problem med vattnet.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varannan vecka, 25-50%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Idag, 25%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Ja, slängde i ett gäng lavastenar för tre-fyra veckor sen.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nix
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nix
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Aquatic Nature Afr. Cichlids. 1 gång om dagen
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Idag, han verkar bara kunna simma runt i en cirkel
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Har i salt vid vattenbyte, men inte mer än så
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Bara en som beter sig konstigt!
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund

    Kommentar

    • mklauser
      • December 2009
      • 86

      #3
      Såg precis nu att han verkar ha små vita prickar på vänstersidan, ser inte ut som vitaprick. Min tanke är att det är någon sorts parasit som kliar och att det är därför han simmar som han gör! Någon annan teori?
      25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
      230L SA + CA - DIY bakgrund

      Kommentar

      • mklauser
        • December 2009
        • 86

        #4
        Hmm, ingen som har ens en tanke om vad det kan vara så jag kan börja tänka på medicinering? Är tacksam för svar då han inte verkar äta någonting heller. Bukvattensot har kommit upp i huvudet, men det har väl inte de symptomen(mer än matvägran)?
        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
        230L SA + CA - DIY bakgrund

        Kommentar

        • DjTommy
          • October 2008
          • 321

          #5
          Välkommen till Zoopet.

          Problem med simblåsan tro?

          Väldigt tråkigt att se/höra om din Demasoni. Ingen bättring?
          54 liter BB
          96 liter Dagis
          375 liter Malawi

          Kommentar

          • mklauser
            • December 2009
            • 86

            #6
            Lite förbättring (svårt att veta om det är förbättring eller eventuell förvärring) tror jag. Han simmar inte bara runt i cirklar längre, han verkar kunna simma normalt till och från. Tycker mig kunna se något utstående fjäll på sidan, men inte helt säker, han vill ju inte vara stilla.
            Han har fortfarande bra färg och ser inte sjuk ut i övrigt.
            25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
            230L SA + CA - DIY bakgrund

            Kommentar

            • DjTommy
              • October 2008
              • 321

              #7
              Ursprungligen postat av mklauser
              Lite förbättring (svårt att veta om det är förbättring eller eventuell förvärring) tror jag. Han simmar inte bara runt i cirklar längre, han verkar kunna simma normalt till och från. Tycker mig kunna se något utstående fjäll på sidan, men inte helt säker, han vill ju inte vara stilla.
              Han har fortfarande bra färg och ser inte sjuk ut i övrigt.
              Vita fläckar och utstående fjäll. Titta om du kan hitta något här: http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/p...=2&GalleryId=2
              54 liter BB
              96 liter Dagis
              375 liter Malawi

              Kommentar

              • mklauser
                • December 2009
                • 86

                #8
                Tack så mycket, letade efter just den sidan innan, men kunde inte hitta den. Verkar dock inte som att där är något som passar in. Tittade på honom nyss för att jämföra och där är inga vita prickar kvar, men han beter sig fortfarande konstigt.
                Han har lite märken på huvudet som jag tror är små sår från när han lite kunde kontrollera hur han simmade och simmade in i stenarna. Hoppas inte det är hål i huvudet-sjukan...
                25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                230L SA + CA - DIY bakgrund

                Kommentar

                • DjTommy
                  • October 2008
                  • 321

                  #9
                  Ursprungligen postat av mklauser
                  Tack så mycket, letade efter just den sidan innan, men kunde inte hitta den. Verkar dock inte som att där är något som passar in. Tittade på honom nyss för att jämföra och där är inga vita prickar kvar, men han beter sig fortfarande konstigt.
                  Han har lite märken på huvudet som jag tror är små sår från när han lite kunde kontrollera hur han simmade och simmade in i stenarna. Hoppas inte det är hål i huvudet-sjukan...
                  Den är perfekt att ha till hands den sidan. Håll lite koll på det men som du säger så är det nog att den simmat in i en lavasten. Har fullt med lava i mitt malawi också, vet att det är lite dumt eftersom dom är så vassa men jag gillar det och det har fungerat bra i mitt. Hoppas det blir bättre för dig.
                  54 liter BB
                  96 liter Dagis
                  375 liter Malawi

                  Kommentar

                  • mklauser
                    • December 2009
                    • 86

                    #10
                    Ja hoppas det! Han är för ung för att dö! haha
                    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                    230L SA + CA - DIY bakgrund

                    Kommentar

                    • mklauser
                      • December 2009
                      • 86

                      #11
                      Uppdatering om läget!
                      Först blev han bättre men efter någon dag blev han värre.
                      Han kunde inte alls kontrollera hur han simmade och de andra fiskarna började bita på honom. Fick lägga honom i en yngelbox och i två dagar kunde han bara simma upp och ner.
                      Funderade på att han skulle få åka porslinsexpressen, men han verkade ändå pigg så jag medicinerade med svampmedicin för hans sår.
                      Nu efter några dagar kan han iallafall simma på rätt köl och jag är rätt säker på att han har käkat lite också, så det är ju ett bra tecken. Dock så ser han inte så frisk ut, men jag hoppas att det blir bättre!

                      Min tanke är också att när han blir tillräckligt frisk (om han blir det) så kommer han att ta sig ut ur yngelboxen själv.
                      25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                      230L SA + CA - DIY bakgrund

                      Kommentar

                      • Enola
                        • November 2007
                        • 660

                        #12
                        Hoppas att han blir bättre. Inte kul med sjuka fiskar. Håller på att medicinera min diskus själv....inte kul
                        Nytt 375 liters mix
                        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                        Kommentar

                        • mklauser
                          • December 2009
                          • 86

                          #13
                          Ja jag hoppas det också.
                          Det värsta är när man inte vet var det är de har, så jag vet inte riktigt vad jag ska medicinera mot, förutom svamp från såren.
                          25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                          230L SA + CA - DIY bakgrund

                          Kommentar

                          • MVN
                            • September 2009
                            • 181

                            #14
                            Du kan ha i jodfritt grovsalt i förebyggande syfte mot svamp och parasiter om de skadar sig på lavastenen. Max 1dl/100L, mer normalt är ungefär 0.3 - 0.4dl för malawi. Är dock något omdebatterat ang. salt och icke salt för att hålla malawi, en del anser att det inte behövs, andra anser att det är bättre.

                            Kommentar

                            • mklauser
                              • December 2009
                              • 86

                              #15
                              Jag har i Ektozon vid varje vattenbyte.

                              Idag verkar han vara lite seg. Jag har inte sett honom äta, men maten försvinner från yngelboxen så jag antar att han får i sig lite iallafall.
                              25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                              230L SA + CA - DIY bakgrund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...