Min L046 ligger stilla och hyperventilerar!!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullisbaby
    • September 2009
    • 92

    Min L046 ligger stilla och hyperventilerar!!!???

    Mina Kardinaler rök med slutet av förra veckan då dem fick vita prickar. Medicinerade med Fauna mor men under helgen så dog 1 utav mina L046.

    Nu har min andra L046 fått ett väldigt konstigt beteende. Den sitter stilla på botten och typ hyperventilerar. Sträcker jag ner handen så simmar den inte alls iväg vilket är konstigt och ovanligt. Tittar jag närma så tror jag mig kunna se små, små vita prickar.

    Nu är jag desperat.

    Läste i Back to natures L-mal bok att det var enkelt att kurera genom att dra upp temperaturen till 33-34 grader i ett par dagar. Tydligen klarar inte parasiterna det men fiskarna gör det.

    Har testat det men min värmare får bara upp värmen till 30, möjligtvis 31.

    Jag vågar inte hälla i fauna mor ifall det var det som tog död på den förra.

    Kan man göra någon saltbehandling? Vet ni om någon annan medicin som ska vara ok för L-malar?

    Råd, tips.... snälla någon?

    2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Vad har du för vattenvärden i övrigt? Mätta med dropptest?

    Har testat det men min värmare får bara upp värmen till 30, möjligtvis 31.
    Då köper du en annan värmare om du behöver få upp temperaturen och tror att det är det som är problemet, en ny värmare kostar en bråkdel av fisken.

    Jag vågar inte hälla i fauna mor ifall det var det som tog död på den förra.
    Tog död på den förra vad? L046?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Jösses.....har du köpt några nya fiskar eller gjort några ändringar för att kardinaltetror får inte vita prick bara helt appropå liksom ?
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Nej vad tråkigt.

        Malar har inte fjäll och är känsliga mot medicin för vita prick sjuka mig veterligen. Åtminstone står det så på min flaska.

        Temperatur verkar bra, om det är vita prick så är det ont om tid på någon dag kan alla fiskar dö, jag rekommenderar att du kontaktar en akvarieaffär du litar på, kanske ska du flytta malen temporärt till ett friskt akvarium och hetta upp detta så kommer du i alla fall ifrån de parasiter som finns i det gamla.

        Köp en värmare till idag om det går.
        Checking out...

        Kommentar

        • Ullisbaby
          • September 2009
          • 92

          #5
          Klart jag kan köpa en ny värmare men det är ju lite sent nu. Hoppas den överlever till morgondagen då.

          Ja, jag hade 2 L046 och den andra dog i helgen. Såg jättemysko ut, precis som att den hade sönderfrätta fenor. Så ser inte alls den jag har kvar ut, tack och lov.

          Ska ta lite tester med det jag har hemma.

          Ska nog slänga ut en fråga på de olika malforumen också. Har du L046 själv?

          2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

          Kommentar

          • Ullisbaby
            • September 2009
            • 92

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Jösses.....har du köpt några nya fiskar eller gjort några ändringar för att kardinaltetror får inte vita prick bara helt appropå liksom ?
            Jag köpte två nya växter....

            2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Det kan man nog få me där tyvärr......gick där fiskar i karet ?
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Ullisbaby
                • September 2009
                • 92

                #8
                Mätte precis de tester jag har. KH ligger på 5 och Nitriten någonstans mellan 0,05 och 0,1. Vilket jag tycker är märkligt i och med att jag gjorde vattenbyte i helgen. Kan det vara medicinen som har slagit ut de "goda" bakterierna i filtren?...

                Jag läste någonstans att man kan göra ett saltbad till fiskarna ifall de är sjuka. Är det något som ni rekommenderar och hur mycket ska jag i så fall ta i förhållande till hur mycket vatten?

                2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                Kommentar

                • Ullisbaby
                  • September 2009
                  • 92

                  #9
                  Har nu tillsatt 5 msk salt. Men är villrådig. Var inne Loricariidae.se och läste 2-3 msk på 100 L. Sedan läste jag 2 dl per 100 L. Någon som vet hur mycket man ska ha i? Hur mycket klarar malarna?

                  2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Alla mediciner som riktar sig emot bakterieinfektioner slår också ut de goda filterbakterierna. Medicinerar aldrig i karet om det inte är nödvänligt.
                    Fisk som hyperventilerar tyder ofta på stress, kan möjligen vara medicinen du tillsatt i karet som orsakar detta, jag hade gjort ett flertal mindre vattenbyten ofta för att bli av med alla rester av medicinen.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Medicinera inte om du inte vet vad det skall hjälpa emot, kan snarare ta dö på den än att hjälpa om du har otur.

                      Läs läs läs.

                      Hittade denna sidan:
                      Senast redigerad av Sultanen; 26 October 2009, 20:19.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Ullisbaby
                        • September 2009
                        • 92

                        #12
                        Gud jag sitter som klistrad. Vill ju inte att något hemskt ska hända.

                        Problemet med att läsa på nätet är ju bara att det finns lika många "lösningar" som användare som man blir ju helt förvirrad.

                        OM jag har "tur" så är det bara stress som du säger men samtidigt så har jag inte sett att den har hållit på så annars de senaste dagarna. Då har den varit normal. Den sista givan medicin gav jag i fredags så man kan ju tycka att en stress för den skulle kommit tidigare. Men, du kan ju ha rätt

                        Små vattenbyten säger du.

                        Jag får hoppas den överlever natten. Tur man är hemma med barnen på höstlov så tid finns att fixa med detta. Det får allt bli att ringa Janne på Åleds imorgon och även ta en tur till Akvarietjänst och se ifall de kan hjälpa mig.

                        2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Släck ljuset, byt 20-30% vatten till och vänta till imorgon, om du inte får bättre råd här, inget direkt tydligt sjukdomssymptom du har tyvärr =/
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • Ullisbaby
                            • September 2009
                            • 92

                            #14
                            Ursprungligen postat av drd
                            Det kan man nog få me där tyvärr......gick där fiskar i karet ?
                            Vet inte säkert för jag tittade inte efter då. Men jag vet att jag sett små tidigare så - troligen.

                            2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                            Kommentar

                            • Ullisbaby
                              • September 2009
                              • 92

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sultanen
                              Släck ljuset, byt 20-30% vatten till och vänta till imorgon, om du inte får bättre råd här, inget direkt tydligt sjukdomssymptom du har tyvärr =/
                              OK tack.

                              Och tack för den där länken. Den var kanon och ligger nu bland favoriterna.

                              PS. ...och jag menade nätet i allmänhet. Finns många forum. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Det är bara att man blir lite förvirrad ibland.

                              2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...