Bästa grönsaker att mata fiskarna med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #76
    Ursprungligen postat av konstigrej
    ja har provat med ärtor, sallad o squash till mina fiskar men inget duger för dom... blir inte ens intreserade av det! försöker få mina nya otocinclusar att äta nått som ja kan se men inte ens algtablett vill dom ha! nån som har sånna o vet vad mer dom kan gilla för nått?
    Mina ottosar äter av ALL mat jag ger, kommersiella foder (flingor och spirulinadiscs), frysta mygglarver i alla färger etc. dina kanske äter mer på natten?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #77
      Ursprungligen postat av Diwa
      :O
      mina corydoras verkar dock inte jätteintresserade?
      däremot platyna...
      ...kan bero på att de är (mestadels) "köttätare"/karnivora och äter insekter mm istället för grönfoder.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • annika&isak
        • November 2006
        • 180

        #78
        Mina ancistrusar tog lång tid på sig att uppskatta algtabletterna (eller lång och lång, det kanske var ett par dagar, men det kändes som lång tid...)

        tror inte att de fattade att det var mat. (eller så var de chockade över sin nya miljö) men nu kommer de så fort man stoppar ner nån godbit till dem.

        jag vet inte hur länge du har testat, men jag tycker du kan fortsätta att prova att ge algtabletter och andra grönsaker. förhoppningsvis börjar de äta snart.
        ------------------------------------
        112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
        37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

        Kommentar

        • konstigrej
          • July 2006
          • 89

          #79
          har en L 147 oxå men den e jätte förtjust i algtabletter o va de från första dan. lägger ja i en på dan så e mina gyppys på tabletterna me joo ja har bara haft dom i ett dygn så dom dom känner sig nog inte riktigt hemam änu, men förut idag så låg dom bara på varsitt blad o hängde så ja blev lite orolig men nu e dom pigga o glada igen. dom har alla tre grönsaker att välja på nu så vi får hoppas att dom äter nått av de inatt

          Kommentar

          • isolapojken
            • November 2004
            • 143

            #80
            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
            Kan tipsa om att senaste practical fishkeeping har en artikel om fiksmat. det mest oväntade tipset var vitlök. Det är tydligen populaärt och dessutom bra för fiskens immunsystem.
            Man bör dock undvika att ge vitlök till kyssgurami då deras naturliga beteende rubbas och riskerar att upphöra helt pga dålig andedräkt. Eh...

            Intressant med vitlök! Känns som att det inte borde vara bra att äta en hel måltid bestående av enbart vitlök, men är det bra så är det bra. Det blir till att testa det. Stark mat ska ju vara bra för sitt eget system också. Kanske ska slänga i en piri-piri eller liknande. Eller inte.

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #81
              Vitlök används oftast i fodermixer så är lite tveksam på om det är bra för fiskarna att enbart ge vitlök till dom
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • annika&isak
                • November 2006
                • 180

                #82
                "Vitlök används oftast i fodermixer så är lite tveksam på om det är bra för fiskarna att enbart ge vitlök till dom"

                hehe. det tänkte jag inte, men några ggr i månaden kanske.
                ------------------------------------
                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #83
                  Men tror inte att det är farligt som så men tänkte på om det kanske kan bli för starkt/för mycket för deras magar?
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • annika&isak
                    • November 2006
                    • 180

                    #84
                    jag tror inte det, men du kanske har rätt?
                    men lite mindre bitar som kokas lätt (då blir de ju mildare i smaken)
                    är nog ingen fara.
                    ------------------------------------
                    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      #85
                      näe jag har ingen aning en tanke som slog mig bara
                      jo det är nog bra om man kokar dom innan skulle jag tro =)
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • lunar
                        • July 2005
                        • 427

                        #86
                        Ursprungligen postat av Malinitzi
                        Släppte ner några majskorn (utan skal) i akvariet (ej mitt akvarium). Där simmar BM, svärdfisk, dvärggurami?, Amanoräkor, dvärgklogroda och albinogroda.
                        Dvärgklogrodan slogs med livet som insats mot Black mollyn och svärdfisk, brottades även med albinogrodan och en Amanoräka tog en jättetugga majs och vinglade iväg med. Höll på att bli av med den av en svärdfisk men fajtades med långa sprön och vann kampen. Trodde aldrig att det kunde bli ett sånt liv i ett akvarium med så många olika arter. Men majsen var populära. Skulle naturligtvis ha filmat det. Nästa gång ska jag testa med gröna ärtor.
                        Någon som vet hur det är med spenat???
                        Hehe Mina fiskar brukar också bråka om grönsakerna man släpper ned.

                        Ursprungligen postat av annika&isak
                        men lite mindre bitar som kokas lätt (då blir de ju mildare i smaken)
                        Har du frågat dom om det smakade bättre då de blev mildare i smaken?

                        Ursprungligen postat av Glenn
                        näe jag har ingen aning en tanke som slog mig bara
                        jo det är nog bra om man kokar dom innan skulle jag tro =)
                        Jag tror också som dig att de är nog inte bra att ge större mängder vitlök till fiskarna enbart... som vilket annat man inte ska övermata med då de blir fattiga med alla ämnen fiskarna behöver.
                        Vitlök har många kalorier och en hel del protein men är annars för övrigt ganska fattig på vitaminer.


                        Gav idag Squash åt mina fiskar och det blev riktigt populärt bland malarna och för engångs skull så lämnar mina ciklider ifred maten
                        - 165L Low-tech.
                        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                        - 222L Ciklidakvarium.
                        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                        Kommentar

                        • Rickard Ekstrand
                          • January 2007
                          • 58

                          #87
                          mycket snack om malar, men skulle jag kunna mata tex mina sydamerikanska fiskar med samma saker, ärtor, banan mm?

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #88
                            Ursprungligen postat av Rickard Ekstrand
                            mycket snack om malar, men skulle jag kunna mata tex mina sydamerikanska fiskar med samma saker, ärtor, banan mm?
                            Vilka sydamerikanska fiskar? Levandefödare kan nog gilla det, men stora ciklider är ju mestadels köttätare så jag tror inte det blir nå´n hit i längden, men de kommer säkerligen att ÄTA vissa av grönsakerna...tänk istället efter: vad äter de i naturen? Efterlikna sedan den kosten i mesta möjliga mån...jag förstår inte riktigt denna trådens överdrivna vilja att mata "alla" fiskar med grönsaker, och dessutom saker som fisken i naturen ALDRIG skulle komma åt.... Risken är ju istället att era djur får bristsjukdomar av era experiment....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #89
                              En ganska gammal men intressant tråd som jag livar upp lite. Fick många tips om grönsaker. Funderar dock på hur noga ni andra är med att det ska vara ekologiskt för att det inte ska vara besprutat? T ex mangold och vanlig gurka är ju besprutade om de inte är ekologiska.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...