Bästa grönsaker att mata fiskarna med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #16
    Ursprungligen postat av santa
    Ja visst är dom där och nopprar på mina också.
    Testa med krabbsticks dom är skitbilliga och sen bara tuggar/hackar du sönder dom i bitar det är dom också tokiga i...
    det måste jag prova till mina firrar
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #17
      Har hört att man kan mata med morot... ska testa det i mitt nystartade få se om det blir poppis! annars brukar jag ge mina Ampulliariasnäckor zucini och gurka och det gillar dom! sak även testa morot till dom

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #18
        Morot måste man väl koka isf?
        / Marcus

        Kommentar

        • HazelCR

          #19
          Ursprungligen postat av andreassofus
          ärtor förstår ja mig inte på riktigt,, även om man kokar dom är dom ju lite hårda. fiskarna kan väl inte direkt ta ett bett av en ärta? eller mosar ni dom
          Micra en kort stund och skala. Arbetssamt? Ja, men små ancistrusar liksom stora och malawisar gillar skalade ärtor. Men de gillar förståss annat grönt också.

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #20
            Jag har upptäckt att det är en nackdel att mata med blomkål.
            Tjejen klagade på mig att jag fes även fast jag inte gjorde det så jag var tvungen att ta reda på vad det var som luktade så äckligt och dagen därpå så kände jag att det luktade dåligt ifrån vattenytan men denna lukt försvann nästa dag.
            Med andra ord så var det blomkålen som avgav sig denna otrevliga lukt.
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #21
              Ursprungligen postat av lunar
              Jag har upptäckt att det är en nackdel att mata med blomkål.
              Tjejen klagade på mig att jag fes även fast jag inte gjorde det så jag var tvungen att ta reda på vad det var som luktade så äckligt och dagen därpå så kände jag att det luktade dåligt ifrån vattenytan men denna lukt försvann nästa dag.
              Med andra ord så var det blomkålen som avgav sig denna otrevliga lukt.

              Kul grej!!..

              Jag brukar ge förvälld zuchini och gröna ärtor. Jag tar bara ut ärtorna ur frysen och rullar dom i händerna så skalet lossnar och sen dirket ner i plurret.
              Dom måste inte kokas innan, dom sjunker ändå. Hos mig är det ancistrus, siamesiska algätare och glasräkor som kan äta ärtor. Dom andra har inte verktygen (munnen) för sånt svårätet...
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #22
                vad menas med förvälld??

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #23
                  Ursprungligen postat av battalionP
                  vad menas med förvälld??

                  /Hans
                  typ snabbt kokad..
                  Stoppa i en eller två skivor Zuchini i lite vatten i ett hållbart glas och kör det snabbt i micron i typ 1-2 minuter. Då sjunker den av sig själv utan att man behöver använda nåt sänke.
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

                    #24
                    jaså var detså enkelt jag kokar mina så dom sjunker...

                    /Hans
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                    Kommentar

                    • svedmark
                      • August 2006
                      • 57

                      #25
                      Både mina serpatetror och praktbotior älskar gröna ärtor. jag tar den bara direkt ur frysen och tinar på en tallrik tills de är inte frysta längre

                      Kommentar

                      • PetitJolie
                        • September 2006
                        • 362

                        #26
                        Jag brukar ge min slöjstjjärt kokade, skalade och finfördelade ärtor en gång i veckan. Gör det för att hålla tarmarna igång ordentligt på den. Skitbra =)
                        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #27
                          Näringsvärdena e inte sanna direkt dom som livsmedelsverket har är dubbla mot verkligheten det pga att grönsaker e så drivna o växer för fort så saknar näring.

                          Nått jag kan tipsa er om är att ångkoka ärter. Dom förlorar inte lika mycke näring samt dom blir så mjuka så även yngel kan mummsa på dom.

                          mina palleter äskar ärter .. mosar till dom mellan fingrarna efter ja skalat dom
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • santa
                            • December 2005
                            • 504

                            #28
                            Har just testat hundgodis dom som är av lever och säljs i lösvikt.Ger mina malar det o det älskar dom,får inte vara dom med fett i.
                            Bryter dom i småbitar och ger dom.
                            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av mayday
                              Näringsvärdena e inte sanna direkt dom som livsmedelsverket har är dubbla mot verkligheten det pga att grönsaker e så drivna o växer för fort så saknar näring.
                              Och HUR vet du det???? Livsmedelsverket har ju gjort labbtester så varför ifrågasätta dem????
                              Nått jag kan tipsa er om är att ångkoka ärter. Dom förlorar inte lika mycke näring samt dom blir så mjuka så även yngel kan mummsa på dom.
                              Varför koka dem alls i så fall? De frysta är väl dessutom förvällda från början?
                              mina palleter äskar ärter .. mosar till dom mellan fingrarna efter ja skalat dom
                              Fler tips på grönsaker:
                              *Spenat (kan innehålla ämnen som KAN vara skadliga, typ nitrat/nitrit, har glömt vilket)
                              *Mangold-bättre än spenat.
                              *frusen sallad, sjunker och är lättäten av t.ex malar.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av santa
                                Har just testat hundgodis dom som är av lever och säljs i lösvikt.Ger mina malar det o det älskar dom,får inte vara dom med fett i.
                                Bryter dom i småbitar och ger dom.
                                Protein(och ev. fett) från varmblodiga djur ger på sikt skador hos akvariefisk, jag tycker att du skall undvika hundgodiset i förtsättningen....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...