Bästa grönsaker att mata fiskarna med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amazonfarmen
    • June 2006
    • 508

    #61
    Ursprungligen postat av Anneth
    Ja det är trist att dom har dött, om det nu beror på ärtorna vet jag inte. Det kan ju också bero på att jag har varit tvungen att ha i lite Ektozonsalt i akvariet pga sjuka & hängiga Endlers guppyn, men det har varit så himla lite (½-1 tsk/100 liter) salt så det verkar konstigt om dom skulle ha dött av det.
    Men det var precis efter att dom hade fått ärtorna som dom dog, innan dess mådde dom hur bra som helst så lite skumt är det ju.

    Hälsningar Anneth
    Malar kan vara riktigt känsliga för saltförändringar, framförallt sänkning.

    Men du har tillsatt väldigt lite, många tillsätter 1dl/100liter och då är det värre.

    Läs gärna på www.goc.se där finns mycket information.

    //Calle
    www.goc.se

    Kommentar

    • Anneth
      • August 2006
      • 412

      #62
      Ursprungligen postat av Healena
      Kan de möjligtvis ha ÄTIT IHJÄL sig?
      Hur många/mycket ärtor hade du i?

      Jag har i endast en ärta i mitt 115-liters, och 1/2 i mitt 62-liters.
      Mosade och finfördelade...

      Bara en tanke....
      Hmm ja jag var nog kanske lite väl generös med ärtorna, ja smulade ner några stycken. Jag tänkte att det är lika bra det med tanke på räkorna som slängde sig över och slukade ärtorna, och sedan har jag några fler malar, bla otocinclusar. Jag har nu bara en C. panda kvar av dom tre som jag hade, så risken finns ju att dom kanske åt ihjäl sig, usch vad hemskt om dom dog pga det.

      Hälsningar Anneth
      Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
      Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #63
        Ursprungligen postat av lunar
        Tjo.
        Vad brukar era fiskar tycka om för grönsaker som ni matar de med?
        Tror att det är i överlag så att många matar sina fiskar med gröna ärtor.
        Gröna ärtor är nog bland de bästa också att mata sina fiskar med skulle jag tro.
        Det beror på vilken fisk du pratar om....en del är ju karnivora ("köttätande" eller när det gäller fiskar oftast mera insekter...) och andra rena vegetarianer, och andra äter både och, inte lätt att ge generella svar sådär rakt upp och ner.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Diwa
          • December 2006
          • 300

          #64
          :O

          dog de???

          jag som tyckte mina kunde få nått gott efter svältkuren de gått på så de fick ärtor...

          tog en timme för dem att fatta att det är mat och nu liknar de pirayor

          ska jag kanske fiska upp de kvarvarande ärtorna?

          hade i en ärta som var klämd och 4 som är halva...

          verkar inte som om de får loss nåt direkt än då?

          så just nu ser jag nog 6 halvor(3 ärtor) och en ärta i smådelar

          mina corydoras verkar dock inte jätteintresserade?
          däremot platyna...
          110L 54L 54L

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #65
            Hur göra med brysselkål och squash?

            Ursprungligen postat av lunar
            Brysselkål är bra då det innehåller högt c-vitamins värde.

            Brysselkål/100 gram~
            36 kcal
            3.4g protein
            0.3g fett
            85mg c-vit

            Squash/100 gram~
            15 kcal
            1.2g protein
            <0.1g fett
            9mg c-vit
            Förväller ni dessa grönsker?

            Kommentar

            • isolapojken
              • November 2004
              • 143

              #66
              ok, en gammal tråd, men den verkar ha vaknat till lite.
              Ursprungligen postat av Piccola
              En liten fundering om grönsakssoppan - finns det någon grönsak som är direkt olämplig att ge, kanske för att den innehåller ämnen som är skadliga för fiskarna eller alldeles för höga koncentrationer av något speciellt.
              För nåt år sedan hade jag en tanke att avocado borde vara bra att ge med tanke på den naturligt mjuka koncistensen som underlättar för fiskarna samt det höga näringsinnehållet(?). Jag sökte runt på nätet för att se om det var ok att ge fiskar. Hittade inget om det, men det stod att t.ex. fåglar kunde dö om man gav dem avocado, så den blev mat till mig istället. Någon som har erfarenhet av avocado till fiskar?

              Kommentar

              • hansh
                • May 2004
                • 269

                #67
                Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #68
                  Kan tipsa om att senaste practical fishkeeping har en artikel om fiksmat. det mest oväntade tipset var vitlök. Det är tydligen populaärt och dessutom bra för fiskens immunsystem.

                  Kommentar

                  • annika&isak
                    • November 2006
                    • 180

                    #69
                    Ska man lägga ned vitlöken rå då eller förvälla den först?
                    ------------------------------------
                    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                    Kommentar

                    • Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

                      #70
                      OBS! Har frågat om förvällning av grönsakerna men ingen ser ut att veta????

                      Kommentar

                      • Jessi77
                        • July 2006
                        • 157

                        #71
                        Tackar för tipsen!! Mina praktbotier spelade "fotboll" hela kvällen (tills ärtan försvann) men var riktigt kul o följa "spelet"

                        Kommentar

                        • annika&isak
                          • November 2006
                          • 180

                          #72
                          Ursprungligen postat av Malinitzi
                          OBS! Har frågat om förvällning av grönsakerna men ingen ser ut att veta????
                          jag brukar lägga brysselkålen i kallt vatten och koka upp och sen stoppa ned i akvariet. (EDIT: När de svalnat!) Frysta ärtor sköljer jag bara i varmt kranvatten och klämmer bort skalet och squash skivar jag och sätter fast en sked på.
                          ------------------------------------
                          112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                          37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                          Kommentar

                          • Malinitzi
                            • December 2006
                            • 2088

                            #73
                            Full fight!

                            Ursprungligen postat av lunar
                            Tjo.
                            Vad brukar era fiskar tycka om för grönsaker som ni matar de med?
                            Tror att det är i överlag så att många matar sina fiskar med gröna ärtor.
                            Gröna ärtor är nog bland de bästa också att mata sina fiskar med skulle jag tro.

                            Gröna ärtor innehåller per 100gram ungefär.
                            62kcal
                            5.4g protein
                            0.4g fett
                            40mg c-vit.

                            Sockerärtor är dock inte lika bra mat som gröna ärtor är.

                            Vet att en del brukar mata även med blomkål, dock värkar det inte vara lika populärt som gröna ärtor för fiskarna.
                            Blomkål är väldigt bra då det innehåller höga c-vitamin värden per 100gram men detta värde kan minska då man sväller dom.

                            Blomkål/100gram ~
                            98kcal
                            2.0g protein
                            0.2g fett
                            73mg c-vit.

                            Många brukar även lägga ner en gurkbit åt fiskarna.
                            Gurka är väl inte direkt det bästa näringsrika födan då den innehåller av 100gram, ~95.9gram vatten.

                            Gurka/100gram ~
                            12kcal
                            0.8g protein
                            <0.1g fett
                            9mg c-vit.

                            Nu är det inte så att jag har mätt dessa näringsvärden utan det har livsmedelvärket gjort.
                            Värdena skiljer sig åt lite som sakt från gruka till gurka tex.
                            Släppte ner några majskorn (utan skal) i akvariet (ej mitt akvarium). Där simmar BM, svärdfisk, dvärggurami?, Amanoräkor, dvärgklogroda och albinogroda.
                            Dvärgklogrodan slogs med livet som insats mot Black mollyn och svärdfisk, brottades även med albinogrodan och en Amanoräka tog en jättetugga majs och vinglade iväg med. Höll på att bli av med den av en svärdfisk men fajtades med långa sprön och vann kampen. Trodde aldrig att det kunde bli ett sånt liv i ett akvarium med så många olika arter. Men majsen var populära. Skulle naturligtvis ha filmat det. Nästa gång ska jag testa med gröna ärtor.
                            Någon som vet hur det är med spenat???

                            Kommentar

                            • annika&isak
                              • November 2006
                              • 180

                              #74
                              Nu har jag testat med vitlök (kokade en klyfta ca en minut och delade den) och mina ancistrusar blev tokglada!
                              ------------------------------------
                              112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                              37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                              Kommentar

                              • konstigrej
                                • July 2006
                                • 89

                                #75
                                ja har provat med ärtor, sallad o squash till mina fiskar men inget duger för dom... blir inte ens intreserade av det! försöker få mina nya otocinclusar att äta nått som ja kan se men inte ens algtablett vill dom ha! nån som har sånna o vet vad mer dom kan gilla för nått?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...