Bästa grönsaker att mata fiskarna med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    #31
    Testade ärtor för första gången igår till mina fiskar. Först släppte jag ner en halv ärta utan skal, men ingen brydde sig. Sen finfördelade jag dem och då åt både guppyn, kampfiskarna, kilfläcksrasbororna och till viss mån även guldbarberna med glatt humör. Även min siamesiska algätare blev alldeles till sig och skyddade sin ärta från inkräktare.

    Matade dem även med några ärtor i morse, och kamfiskarna blev helt till sig, de som annars brukar vara petiga. I eftermiddags när jag kollade till fiskarna verkade den ena kampfiskhonan vara helt uppsvullen i buken, och låg mest på botten och flämtade. Alla tänkbara sjukdomar gick genom mitt huvud och sen slog det mig. Ärtorna! Tror ni att de kunde skapat gaser hos henne eftersom hon åt så friskt? Jag menar bönor och sånt ger ju gaser hos människor... Lite långssökt kanske, men efter en timme såg hon ut att må alldeles utmärkt igen och magen var normal.

    I vilket fall, finfördelade ärtor funkar bäst här.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Många grönsaker uppskattas.
      Banan är rätt populärt hos många fiskar, men de växtätande fiskar jag haft har gillat brysselkål, squash, och skalade&mosade gröna ärtor bäst.
      Äpple, citrusfrukter och vitkål däremot, det har inga av mina fiskar gillat.

      Sallad äter de, men jag tror inte det innehåller nästan nån näring alls.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • lunar
        • July 2005
        • 427

        #33
        Ursprungligen postat av tummen
        Protein(och ev. fett) från varmblodiga djur ger på sikt skador hos akvariefisk, jag tycker att du skall undvika hundgodiset i förtsättningen....
        Jag tänkte också att det kanske inte är så jätte bra att ge hundgodis då det även kanske innehåller konstgjorda ämnen .

        Ursprungligen postat av Azur
        Många grönsaker uppskattas.
        Banan är rätt populärt hos många fiskar, men de växtätande fiskar jag haft har gillat brysselkål, squash, och skalade&mosade gröna ärtor bäst.
        Äpple, citrusfrukter och vitkål däremot, det har inga av mina fiskar gillat.

        Sallad äter de, men jag tror inte det innehåller nästan nån näring alls.
        Ska testa att sätta i banan och se om firrarna tycker om det för det har jag aldrig matat dom med .
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

        Kommentar

        • lunar
          • July 2005
          • 427

          #34
          Banan & Salladskål

          Banan/100 gram~
          97 kcal
          1.0g protein
          0.5g fett
          9mg c-vit
          8µ.g a-vit

          Salladskål/100 gram~
          17 kcal
          1.3g protein
          <0.1g fett
          39mg c-vit
          3µ.g a-vit

          Om man tycker att sina fiskar har brist på A-vitamin (Hur man nu upptäcker det) så innehåller morot exremt mycket ~1300µ.g/100g och sedan grönkål ~900µ.g/100g

          Någon som testat att ge morot till sina fiskar??
          - 165L Low-tech.
          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
          - 222L Ciklidakvarium.
          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            #35
            Jag testade att ge morot till mina ancistrusar men dom ville inte ha... Det var dock andra dagen efter att dom hade kommit så dom kanske inte fattade att det var mat

            Brukar ge dom ärtor nu, men dom verkar inte kunna äta dom,,, dom slänger sig på dom så fort dom dimper ner på botten men varkar inte kunna tugga så varje dag får jag plocka upp alla ärtor igen. Ja, jag mosar dom innan... Slänger dock i dom hela, (utan skal). Bör jag dela dom i mindre bitar??

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #36
              Ursprungligen postat av battalionP
              Jag testade att ge morot till mina ancistrusar men dom ville inte ha... Det var dock andra dagen efter att dom hade kommit så dom kanske inte fattade att det var mat

              Brukar ge dom ärtor nu, men dom verkar inte kunna äta dom,,, dom slänger sig på dom så fort dom dimper ner på botten men varkar inte kunna tugga så varje dag får jag plocka upp alla ärtor igen. Ja, jag mosar dom innan... Slänger dock i dom hela, (utan skal). Bör jag dela dom i mindre bitar??

              /Hans
              Konstigt, mina ancistrusar äter då ärtor? Prova skalad majs annars, det gillar alla mina fiskar och räkor!
              Min zoon

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #37
                Jo dom verkar gilla det MYCKET men ger upp när dom inte kan äta.. detta är bara vad jag tror, men varje dag får jag plocka upp alla hela(?) ärtor igen.. Brukade lägga i 4 halvor men har gått ner till 2 nu..
                Hur mycket är lagom till 2 ancistrus 5-6 cm och en L-134 ca 5 cm?

                Vet inte om dom får i sig nåt men jag tycker inte att det syns något på halvorna man plockar upp så...

                Jo jag har köpt lite majs, tänkte testa det idag Samma sak som med ärtor? Tina och skala och i vattnet?

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #38
                  Mosa ärt - halvorna LITE LÄTT mellan fingrarna innan du släpper ner dem.
                  Då går det lättare för malarna att mumsa.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #39
                    Måste slå ett slag för broccoli!

                    Jag tar fryst broccoli som jag låter ligga några minuter i kokhett vatten. Vissa sjunker sedan av sig själv, i bland måste jag sticka en sked igenom. Detta uppsakattar ampullariorna naturligtvis men även mina mollysar. De blir alldeles galna och börjar nästan slåss om vem som ska vara framme och nafsa (de verkar inte fatta att det finns plats för fler samtidigt ) Det ser jättekul ut när de liksom "står på kö" eller simmar runt och "smyger" på den som käkar för att snabbt kasta sej fram när det blir ledigt. Ancistrusarna däremot bryr sej inte nämnvärt. De är nöjda med att suga lite på skeden...

                    Efter två dagar är det bara lite broccolistjälk kvar och fiskarna är tjocka om magen! Ampullariorna uppvisar även ett konstigt beteende som de aldrig gör annars, bara när de serveras broccoli. När de har ätit en stund så gräver de ner sej lite i sanden och ligger stilla en lång stund!

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #40
                      Måste ha kräsna malar Dom äter ratar ärtorna helt... Majs dock ÄLSKAR dom!!

                      Måste bara berätta en lite rolig sak
                      Slänge ner ett majskorn igår, innan det hann nå ner till botten kom min bolivianhane och smaskade i sig HELA kornet!! trodde han skylle kvävas men han tuggade i sig hela kornet på ett par minuter... Såg måttligt roligt ut!

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Piccola
                        • September 2006
                        • 175

                        #41
                        ojojoj, stackars bolivianhane.... Var med om en liknande sak häromdagen - en grön ärta som en regnbågstetra kastade sig över så fort den kom i vattnet. Konstigt att de kan få till det!
                        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #42
                          Aubergin är väldigt populärt i mitt akvarium. Förs när den fortfarande är lite "hård" så går min ancistrus på den och käkar så mycket den orkar... och när den legat i vattnet några timmar och blivit mjukare så går även mina andra fiskar på den
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • lunar
                            • July 2005
                            • 427

                            #43
                            Jag hade i banan igår och det var ingen som var och åt på den vad jag kunde se men det var någon som hade ätit lite utav den i alla fall, kanske på natten?
                            Dock så skulle jag inte rekommendera banan eftersom vattnet blev helt disigt och jag var helt enkelt tvungen att byta vatten.

                            Det är många som ger olika saker till sina fiskar och det var ett par som kom till mig idag som inte ens viste att man kunde ge grönsaker till sina fiskar. Hehe
                            - 165L Low-tech.
                            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                            - 222L Ciklidakvarium.
                            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                            Kommentar

                            • Twinkelstar
                              • September 2006
                              • 13

                              #44
                              Måste bara få fråga : Blir det inte jäkla grisigt i vattnet med all denna mat ? som ärtot, majs, broccoli mm ?
                              Banan kan jag iNTE tänka mig är nån höjdare att sätta ner i ett akvarium =/
                              /Lisa med 3 gojer och ett akvarium

                              Kommentar

                              • MaxRobban
                                • August 2006
                                • 1048

                                #45
                                Får väl nämna mina grönsaker också som jag har goda erfarenheter av. Andra har också pratat om dem.

                                Squash, denna köper jag färsk o fryser i bitar och matar ancistrusyngel med, den flyter så man får ordna ngt så den stannar på bottnen.

                                Broccoli, detta köper jag fryst i mataffären. Tar fram en broccoli i taget, tinar den och skalar av ett par blad som sjunker.. detta matar jag också ancistrus med och deras yngel.

                                Men jag låter inte grönsakerna ligga i för länge utan tar bort resterna då det annars grumsar ner vattnet, men detta fungerar alldeles utmärkt även som ett mycket tidigt foder till ancistrus yngel.

                                Hälsn Robban

                                edit : som påpekades, jag var ute o cyklade... menar ju inte broccoli utan brysselkål... var lite virrig där... sry för det
                                Senast redigerad av MaxRobban; 05 October 2006, 14:11.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...