foderkvalité. ingen skillnad alls?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

foderkvalité. ingen skillnad alls?

Finns det egentligen någon större skillnad mellan olika fodermärken? Mer än priset då, för det är mycket stor skillnad i pris. (OBS! syftar inte på att olika fiskar ska ha olika kost, växtätare, allätare, osv. det är en helt annan fråga).

Köpte idag en 5 liters burk med pellets, som skulle vara till koi, ett lågprismärke (köpt på Hornback) och mina malawi käkade det glatt. 5 liter för 89 kronor. Står inte vikt, men jag uppskattar det till ca 2 kilo. Det pellets jag brukar köpa (Hikari) är 5 gånger dyrare och det finns andra märken som är flera gånger dyrare än Hikari...

fodret jag köpte: Teichfutter koi-Meny
    Protein 33%
    Fett 3%
    Fiber 2%
    Aska 7,5%

Hikari ciklid staple
    Protein 35%
    Fett 4%
    Fiber 5%
    Aska 9%

Hikari staple (med en guldfisk och koi på framsidan)
    Protein 35%
    Fett 3%
    Fiber 5%
    Aska 12%

är inte skillnaderna oerhört marginella? och använder inte alla ung
    ungefär samma ingredienser när de tillverkar fodret? och ska man verkligen tro på reklamen om hur diverse dyra foder ger extra glada och sjukdomsfria fiskar osv?
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Jämför sedan även pris på musslor, frysta räkor och annat gott du kan hitta till dina fiskar i livsmedelsbutiken...
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Haleli
      • August 2003
      • 413

Hej bjurstrom !

Man får väl det man betalar för ?
      MVH
      Lisa

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Ursprungligen skickat av Haleli
        Man får väl det man betalar för ?
        Håller nog inte alls med här...
        Mer - man luras nog att betala för mycket när man köper på dyra gatan... (vanligen ganska nära dej)
        Om sedan detta sedan är lokala akvarieaffären, Willys, eller S&M i Cebu...
        så får man ta bort nollorna i slutet av priset en efter en...

Kommentar

• bjurstrom
          • March 2003
          • 233

"Man får väl det man betalar för?"

Tror inte det faktiskt. jag tror du får mycket snarlikt innehåll och fiskar som mår precis lika bra/dåligt oavsett vilket märke du väljer. Det som skiljer är hur hög status märket har, påstår jag.

även om du kollar på samma märken, så verkar det vara marginella skillnader mellan deras olika fodersorter "anpassade" för olika fiskar. vad skiljer ett foder "anpassat" till koi jämfört med ett anpassat för ciklider? Som du ser i mitt första inlägg så är t.ex. Hikaris ciklid och koi-pellets nästan identiska.

Nä, jag tror det är reklam utan sakinnehåll, med syftet att klämma ur så mycket pengar som möjligt ur akvarister...

Men jag är intresserad om någon har en annan uppfattning OCH kan styrka den med sakliga fakta och argument.

Kommentar

• Haleli
            • August 2003
            • 413

Hej erikthur !

Du anar inte hur stor rabatt jag får !
            Skämt o sido, jag köper hellre Tetra,Hikari och Sera dyrt än lågprisfoder. Jag går helt på smakligheten för mina fiskar och konstaterar att; det spelar ingen som helst roll hur bra ett foder sägs vara, om fiskarna inte äter bra, eller inte håller ett gott hull eller inte visar sig lekvilliga av det.
            Ingen av oss kan avgöra om det billiga fodret är gjort på bra råvaror, det kan tom vara rutten otjänlig fisk som malts ner i processen.Tänk på kadavermjöls-skandalerna med BSE ! Prionsjukdomar hos matfisk kan vara nästa stora skandal.
            Det sista "off topic"
            MVH
            Lisa

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Ursprungligen skickat av Haleli

Skämt o sido, jag köper hellre Tetra,Hikari och Sera dyrt än lågprisfoder. Jag går helt på smakligheten för mina fiskar och konstaterar att; det spelar ingen som helst roll hur bra ett foder sägs vara, om fiskarna inte äter bra, eller inte håller ett gott hull eller inte visar sig lekvilliga av det.
              Ingen av oss kan avgöra om det billiga fodret är gjort på bra råvaror, det kan tom vara rutten otjänlig fisk som malts ner i processen.Tänk på kadavermjöls-skandalerna med BSE ! Prionsjukdomar hos matfisk kan vara nästa stora skandal.
              OK - en poäng där - men jag vet också att samma vara kan kosta tiondelen (eller ännu mindre) beroende på var eller hur mycket man köper...

Kommentar

• Zuma
                • June 2003
                • 117

Hej Bjurstrom.
                En viktig sak att kolla måste väl vara vart proteinet och fettet kommer ifrån dvs vilken "källa". Vissa sorters protein är väl mer lättsmälta/anpassade än andra. Jag har svårt att tänka mig att fiskar kan smälta protein från nötkreatur lika bra som protein från fisk/skaldjur. Framgår detta på förpackningarna?
                530
                Altumscalarer
                Tuppkammsciklider
                Flaggciklider
                C Adolfi

250
                Discus
                Kardinarltetror
                A cacatoides
                C Panda

Kommentar

• bjurstrom
                  • March 2003
                  • 233

För att ta ett annat exempel. Kryddor i en Indisk affär är 20 gånger
                  billigare än kockens kryddor i en "vanlig svensk" livsmedelsaffär. Är Kockens kryddor mycket bättre? knappast. Sannolikheten är snarare större att kvalitén är högre i den Indiska butiken.

eller torvexemplet. Varför skulle torv helt utan tillsatser på ett växtvaruhus vara sämre än torv utan tillsatser på en zooaffär? Det tidigare kostar 1 krona per liter, det senare 40 kronor per liter. Skillnaden i pris ligger endast i att ingen skulle få för sig att betala 40 kronor per liter för torv att strö i rabatten, det skulle inte gå att sälja så dyrt...

Tycker du har klent med sakargument haleli. Du vet inte om det är rutten fisk i Hikaris pellets heller. Gissningsvis använder alla fiskfoderproducenter billig fisk, fiskrester o.d. och rutten fisk kan vi nog vara säkra på att ingen använder.

vad gäller smaklighet såg jag ingen skillnad när jag idag matade med lågprismärket jämfört med tidigare Hikari. Mina ciklider anföll maten som vanligt och käkade upp allt... och som sagt var, innehållet av protein etc. är i stort sett identiskt (och som vanligt i fel proportioner för malawi och många andra fiskar också).

Nä, jag tycker nog att du uppvisar en något naiv tro att fint märke med nödvändighet betyder fint innehåll och tror faktiskt du avgör utifrån märke och inte egen erfarenhet av smaklighet. eller har du testat "lågprismärken" (eller snarare "mer rimligt prissatta märken", fiskfoder i en akvarieaffär är dyrare än rysk kaviar...) och själv iaktagit att fiskarna mått sämre, ynglat av sig mindre, fått sjukdomar oftare, e.d?

Kommentar

• bjurstrom
                    • March 2003
                    • 233

Zuma, nej det framgår inte vilken källa proteinet och fettet har på förpackningen. tyvärr.

Kommentar

• Zuma
                      • June 2003
                      • 117

Nej okej. Är ingen expert på fiskmat, men vet att mina hundar mår mycket bättre av ett foder som är baserat på kyckling än ett som är baserat på spannmål. Trots att protein-fett är identiskt. Det köttbaserade är tre gånger dyrare och räcker tre gånger längre. De äter mindre tack vare högre smältbarhet, dvs de tillgodogör sig fodret bättre. Kanske något att tänka på?
                      530
                      Altumscalarer
                      Tuppkammsciklider
                      Flaggciklider
                      C Adolfi

250
                      Discus
                      Kardinarltetror
                      A cacatoides
                      C Panda

Kommentar

• swetrot
                        • April 2003
                        • 966

Hur länge håller sig fodret fräscht? Har läst lite om det, och tydligen anser många att en burk som varit öppnad 2 månader är totalt värdelös ur näringssynpunkt... Och då är det ju så lagom ekonomiskt att köpa storpack billigt om man lika gärna kunde mata dem med ströbröd. Någon som har åsikter om det?

Kommentar

• Haleli
                          • August 2003
                          • 413

Ursprungligen skickat av bjurstrom

Tycker du har klent med sakargument haleli. Du vet inte om det är rutten fisk i Hikaris pellets heller. Gissningsvis använder alla fiskfoderproducenter billig fisk, fiskrester o.d. och rutten fisk kan vi nog vara säkra på att ingen använder

Nä, jag tycker nog att du uppvisar en något naiv tro att fint märke med nödvändighet betyder fint innehåll och tror faktiskt du avgör utifrån märke och inte egen erfarenhet av smaklighet. eller har du testat "lågprismärken" (eller snarare "mer rimligt prissatta märken", fiskfoder i en akvarieaffär är dyrare än rysk kaviar...) och själv iaktagit att fiskarna mått sämre, ynglat av sig mindre, fått sjukdomar oftare, e.d?
                          Hej bjurstrom !
                          Ja, jag har testat lågprisfoder och lösviktsfoder,mina fiskar äter inte dessa med samma goda aptit som de äter de dyrare fodren.Därav drar jag slutsatsen att de är sämre.Jag matar med det dom äter-oavsett priset.
                          Jag håller inte mina fiskar för att de skall ha en snikbudget på foder.Dom skall må så bra det bara går. Tvärtom så ligger nog mitt fiskfoderkonto på en nivå som många skulle anse som absurd. En fråga;hur kan du vara så säker på att fiskproteinet i fiskfoder avsett för akvariefisk inte skulle vara tillverkat av rutten fisk ? Vet du något om uppkomsten av BSE ? (galna kosjukan).Sjukdomar finns inte i min lokal,jag håller rigorös karantän av ny fisk.
                          MVH
                          Lisa

Kommentar

• bjurstrom
                            • March 2003
                            • 233

intressant Zuma. I och för sig tror jag alla fiskpellets bygger på "skräpfisk" och fiskrester kombinerat med diverse landväxter som mals till mjöl (vete, sojabönor, osv) och med tillsats av lite olika vitaminer o.d. Att använda däggdjursproteiner vore så dumt att man vore mycket förvånad om någon använde det i fiskfoder.

bra kommentar swedrot. vet inte hur länge det håller sig, men det håller sig ett år eller två oöppnat. att hålla upp så mycket som går åt på någon månad i en mindre burk är en bra idé (blir sämre snabbare om öppnar stora burken varje dag). att förvara relativt kallt är också bra så klart. en annan idé är att använda flytande vitaminvätska emellanåt som sugs upp i fodret (förvaras i kylskåp). sedan givetvis variatonsrik kost (räkmix ofta och flingfoder ibland).

Kommentar

• bjurstrom
                              • March 2003
                              • 233

Haleli, det handlar inte om att ha en snikbudget o låta fiskarna "lida" för det. Utan om att jag inte tycker om att kasta pengarna i sjön. Det gäller även min egen mat. jag föredrar t.ex. att handla på Willys än att köpa min mat för dubbla priset på Konsum och jag tror knappast att min kosthållning för mig att må sämre än en som köper i de dyraste affärerna. Håller med dig om att det är viktigt att fiskarna ska må bra. Men inte hur bra som helst, varken människor eller djur har det bäst när de bli maximalt bortskämda och får äta fläskfile på lyxrestaurang varenda dag...

men nog med tjafs, dina iaktagelser var intressanta haleli. Ska se om jag kan se någon skillnad i fiskarnas välmående och intresse för maten framöver, som du anser dig ha sett...

Kommentar

Arbetssätt...