Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • landstrykeren
    • July 2006
    • 440

    #76
    verkar ju riktigt lätt de här, nästa gång jag drar till djuraffären ska jag köpa lite ägg.

    Kommentar

    • Fellan
      • June 2006
      • 551

      #77
      Ursprungligen postat av landstrykeren
      verkar ju riktigt lätt de här, nästa gång jag drar till djuraffären ska jag köpa lite ägg.
      har bara en varning, det stinker!

      fick en rejäl överdos när jag praoade på akvarielagret :S aldrig mer artemia xD
      Always look on the bright side of life!
      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #78
        Det stinker när det surnat, och surnar gör det efter ett par dagar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Pleko
          • June 2007
          • 34

          #79
          Är det någon här som har försökt att olda artemian till vuxen ålder? Vad matar ni dem med då? Jag har hört att de är levandefödare... men hur får man ägg då?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #80
            Det finns det nog flera stycken som gjort. Jag testade fr a 2004. mina anteckningar om detta finns i dagboken från det året på min zoon. Jag fick fram några nauplier genom att använda lägre salthalter.
            Slutsatsen blir väl att det kan vara skoj. Är man riktigt duktig kan man odla upp artemia för att mata fisk med men inte som produktion av nauplier. Men alltså mest för det är skoj att göra det. Och det finns andra mer produktiva levande foder som dessutom inte behöver saltvatten.

            "Artemiaäggen" är ju ändå relativt billiga och hållbara i många år bara man fått tag på bra kvalitet som start.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • BlupBlup
              • August 2007
              • 29

              #81
              hejsan! jag har en liten fråga..kan man köpa artemia ägg på nätet, om man kan i sådanna fall kan non kanske ge mig non adress till sidan...

              Azur jag läste att du mated artemina med torr jäst...hur mkt ger man då...och hur exact sk man gå till väga när man ska odla,för jag har fått tag på en väldigt liten mängd vuxen artemian...och jag kulle vilja ge mig på odling av dem...

              jag läte på SSG om artemia odling där...jag fatta lite men det va aldeles för mkt information och man blev lätt förvirrad...specielt om matningen...för jag har matat mina med flinger foder...men det verkar inte som om dem uppskattar det...sen skulle jag vilja veta hur man får tag på Infusorier...använde du dig utav dem....skulle inte du kanske ge mig lite info om hur du gick tillväga...

              / Blup!! =)

              Ps: en suverän sida!! tummar upp för dig!! Ds.

              Kommentar

              • BlupBlup
                • August 2007
                • 29

                #82
                en sak till som jag glömde...måste det vara torr jäst...går det bra med vanlig jäst?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #83
                  De första nauplius-stadierna äter inte, och innan artemian är nästan vuxen kan den inte tugga maten, och kräver encelligt foder. Grönvatten eller torrjäst funkar. Det är ruskigt lätt att förstöra vattenkvaliteten med torrjäst, men i princip tillsätter man precis så mycket att vattnet blir *mycket* svagt mjölkigt, och sen väntar man tills vattnet klarnat upp (dvs artemian ätit upp) innan man tillsätter mer.

                  Det går säkert bra med vanlig jäst också.

                  Du skall dock veta att det är rätt svårt att föda upp artemia; oftast surnar vattnet och artemian dör.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Pleko
                    • June 2007
                    • 34

                    #84
                    Ajdå, inte så lyckat om de skulle dö... Vad finns det annat för levande foder man skulle kunna försöka odla som kaske är lättare?

                    Kommentar

                    • Joachim.S
                      • December 2005
                      • 417

                      #85
                      Hittade denna länk på google. Sidan funkar inte skulle behöva att kolla..har stora problem att få fram artemia till mina yngel..ett jävla jobb.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #86
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #87
                          Bra och instruktiv sida!

                          Tillverkaren som tillverkar de gröna artemiasilarna heter Hobby. Kan din zooaffär ta in det märket kan de ta in artemiasilar.

                          För övrigt har jag slutat sila mina artemia, jag bara suger upp dem med en bit luftslang (med ett rör längst ut för styrsel), och sprutar ner dem till ynglena. De få millilitrar saltvatten som följer med kan knappast inverka negativt i ens det minsta akvariet.

                          Jag använder inte heller någon lampa, avdelare eller lock utan kläcker dem i öppna burkar numera. Artemian samlas alltid täta stim i en hörna eller vid en kant så det är inga problem att suga upp dem. Det blir naturligtvis lite spill eftersom en del artemia inte följer med upp men det är priset jag får betala för en ultrasimpel kläckningsmetod. Är man försiktig och inte suger med ytvattnet följer det sällan med några ägg trots att jag inte delar av kläckningsburken.

                          Jag har prövat Mikes metod och den är den perfekta kompromissen mellan enkelhet och avkastning, men en burk är lättare att diska och sätta upp än en burk, en avdelare, ett lock och en sil så jag offrar lite avkastning. Så lat är jag...
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 23 November 2007, 15:55.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • Mr_alex
                            • May 2007
                            • 34

                            #88
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Tjena, tänkte bara berätta att jag gjort en liten sida om hur man på ett väldigt enkelt sätt kan kläcka artemia:

                            http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
                            Det står sidan kan inte visas!!
                            Diskus

                            Kommentar

                            • kat
                              • January 2004
                              • 6

                              #89
                              Ursprungligen postat av Mr_alex
                              Det står sidan kan inte visas!!
                              Antar att samma innehåll finns här nu...gammal tråd.
                              Hörnakvarium ca:180l

                              Kommentar

                              • NIC
                                • January 2008
                                • 5121

                                #90
                                F*n...
                                Har försökt komma in på din artemia sida vid olika tillfällen under hela dagen men länken vägrar öppna sig...
                                Ligger den fortfarande uppe?
                                Håller på att läsa mig till ett första försök att kläcka egen artemia och du verkar ha bra koll i dina inlägg så jag är grymt nyfiken på denna sidan..

                                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                                Kommentar

                                Arbetssätt...