Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #16

    Byter de inte namn ifrån Artemia till Nauplier när de kläcks

    /Ove
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #17
      jo det gör dom ju ;-)
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #18
        Artemia salina är detta lilla kräftdjurs artnamn. Nauplier är kräftdjurs larvstadier. /Cecilia

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #19
          Det var ju givetvis det vi menade :-)
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Hur uttalar man "Artemia"?
            I latinska namn lägger man betoningen på tredje stavelsen från slutet, dvs det bör bli Artémia (betoningen på "te").
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #21
              Jomen det är är ju ganska uppenbart, man säger väl knappast Artämia :-)

              Utan då är ju frågan hur A ska sägas.
              A som i Anna ?
              A som i Arne ?

              Eller har jag fel ? :-)
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #22
                Vilken bra sida. Jag har gjort något liknande med théfat men får med lite äggskal. Det verkar mycket smartare med avdelningen.
                Jag har haft artemiaägg säkert 5 år i kylen och dom kläcks hyffsat fortfarande. Råkade köpa lite väl mycket när jag fick ett bra pris.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #23
                  Kanon bra bildserie du har gjort. Fick med en påse med ägg vid mitt senaste akvarieköp så nu ska jag bygga och kläcka jag med =)
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • ricke
                    • February 2004
                    • 352

                    #24
                    mm den e riktigt fin najs altså

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #25
                      Jag har alltid använt mig av petflaska och luftpump men nu får man väl tänka om. Det kan aldrig vara samma kläckningsprocent på en sådan här lösning men det är väl lite skit samma om man slipper skalen.. Smakar det så kostar det.. tackar för tipset..
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • Svan
                        • April 2004
                        • 63

                        #26
                        Tror nog det bästa skulle vara om man kör på Pet-flaska först...sen på nåt sätt få ner allt i en sån "anordning" som visas på sidan...

                        Nån som kan komma på nåt bra sätt att få allt att stanna på en sida innan när man häller i det? Så man sedan kan locka över dom levande krypen till den andra sidan? =)
                        /Daniel

                        160 liter blandat, 54 liter yngel

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Jag körde PET-flaska förr, och skall sanningen fram tycker jag att det är BÄTTRE kläckningsgrad så här. Det blir verkligen en sjuhelsikes massa artemia ur ett kryddmått ägg; när jag körde PET brukade jag ta en tesked ägg för att få cirka lika mycket nauplier.
                          Kan iofs bero på att jag fått bättre ägg nu, har inte provat PET på länge.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Mina1
                            • May 2003
                            • 128

                            #28
                            Matar ni era yngel med artemia eller vuxna fiskar? Har aldrig provat artemia, har alltid tyckt att det verkar kompicerat men det här var ju en jättebra och enkel beskrivning för en amatör, TACK!

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #29
                              Jag matar mest yngel med artemia, eftersom det är så smått, men mina mindre fiskar brukar få lite också.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                #30
                                Tidigare hade jag bara använt en flat burk utan genomluftning och hävertat artemian och varit nöjd med detta. Men så bestämde jag mej för att pröva detta förslag. Försökte dela locket med en kniv med stooooora svårigheter. Men med seckatören gick det i ett nafs. Vad som inte framgår på Azurs sida är vad man gör med andra halvan av locket...

                                Använd det som tak för den obelysta halvan (särskilt om du har ett mörkt lock) så blir det än mörkare där och desto mer tryck på nauplierna att simma fram i den ljusa halvan.

                                Där i den ljusa halvan kunde man utan större koncentration (vilket man behövde med den teknik jag tidigare använde...) suga upp artemian.

                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...