Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanis
    • August 2002
    • 72

    #61
    Vilken bra sida! Jag kunde inte vänta med att börjat bygga en egen likadan kläckare för det verkar ju jättebra! (Rotade fram en Bigpack ur frysen och hällde ur brysselkålen som var i...hehe) Jag har haft problem med att mata mina yngel med babystar, och artemia har varit för krångligt, men det här verkar hur lätt som helst, måste prövas på en gång!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #62
      nu om några timmar har äggena varit i vattnet i 24h och än syns inget...!

      dock slaravade jag nog med avskiljningsväggen då det är ägg påbåda sidorna :/
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #63
        Det är lugnt. Några äggskal dör de inte av (stora mängder däremot kan bli problem).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #64
          hmm ok..
          vid närmare eftertankt var det kanske lite klantigt av mig att börja 22 på kvällen, nu har det inte gått 24 h så jag får vänta till imorrn eftermiddag. Blir de förstörda av att stå längre än 24h? på burken stod 24-48 h
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #65
            Nej inte alls
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #66
              hmm ok
              ska bli intressant att se om det blivit nåt när jag kommer hem imorrn

              undrar hur stora de är.. av äggen att dömma är nauplierna väldigt små..? De kanske t.o.m är för små för mina sebrafiskyngel (5-10mm stora)? Kan man mata med artemia även om man har grus? Tänkte ifall de typ lever, de som inte äts upp, och om de kan förpesta akvariet på något sätt?
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #67
                Artemianauplierna är väl cirka 0,2-0,3 mm i storlek har jag för mej.
                De lever inte många timmar i sötvatten men om du inte matar på tok för mycket så kommer de flesta nog att hinnas ätas upp. Artemia är riktigt smaskens för fiskar och fiskar upp till åtminstone 5 cm (och en del ännu större) kommer att försöka äta så många som möjligt.
                I ett rent yngelakvarium är det bättre att köra utan bottenmaterial så att eventuellt döda artemianauplier är lätta att suga upp. Snäckor kan också hjälpa till.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #68
                  hmm okej
                  kollade nyss i burken och ja jäklar, där fanns massa minimala simmande saker.

                  nu ska jag bara försöka hitta nån form av passande sil...
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #69
                    Melita flergångsfilter till kaffe bryggare (nylon filter) är ganska vanliga, tydligen är inte "riktiga" artemia silar särskilt vanliga i handlen längre...

                    B!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #70
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Snäckor kan också hjälpa till
                      Snäckor är GULD i yngelakvarier, städar bottnen, gynnar infusorier, och stör inte ynglen.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #71
                        det jag inte gillar med sniglar/snäcker vad man än kallar dem... de har en tendens till att flytta in i filtermassan, och sen vara helt hopplösa att bli av med... iofs lutar jag mer o mer åt att alla skumpatroner och liknande ska ut ur mina system i alla fall... frågan är bara om det kommer att funka... kan ju komma att bli en hemsk massa partiklar som flytter runt tillsist om det vill sig illa.

                        Ber om ursäkt då det ser ut som om jag kommit lite väll långt från ämnet i fråga, nämligen artemia kläckningen...

                        B!

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #72
                          perfekt!

                          hej igen

                          jag hittade ett kaffefilter och precis nyss matade jag mina sebrafiskyngel med dom... MMMMMMMMMM såg de ut att tänka Så nu har alla mina yngel en liten kula till mage hehe.
                          hmm men det är ju massor av nauplier kvar.. nästa gång jag startar det där ska jag nog bara ta en knivsudd ägg, det borde räcka till mina yngel (30-50 st..)

                          prövade även att lägga ner några skedar hos fullvuxna sebrafiskar och svarta neontetror och de blev som galna...! Särskilt neontetrora, och trots storleken på nauplierna åt fiskarna upp dom. Dock tror jag inte de fick i sig särskilt mycket..

                          Senaste igår tänkte jag "vad mycket snäckor det blivit i akvariet, hur ska jag bli av med dem" och se läste jag att snäckor var "guld i yngelakvarier" hehe!

                          slutligen, mycket bra sida Azur



                          ps: Mr B, om du minns var det jag som skrev om min trasiga doppvärmare med kondens i, den är nu utbytt mot en väl fungerande och tempen är normal igen, ds
                          /Lenis med fiska
                          Senast redigerad av lenis3; 12 February 2005, 15:57. Anledning: glömde lite
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #73
                            Jag kläcker med denna metod och har gjort ett tag detta är mina erfarenheter.

                            har 1msk salt till 1l vatten

                            Ju mer ägg du använder ju sämre kläcker det.
                            rumstempratur ger lite för dålig kläckning ställ dom på akvarierampen eller nån annan värmekälla som inte blir för varm
                            Vanliga engångs kaffefilter duger perfekt till detta kan vara smidigt med en pipett så du kan suga upp dom små rackarna ur filtret

                            För att få upp dom ur glassburken använder jag en tun slang o hävertar ur dom ner i kaffefiltret.
                            alla kläcks ju inte direkt så jasuger upp dom kläckta sen häller ja tillbaka de filtrerade vattnet sakta .. väntar nån timme o sen fortsätter de kan kläcka i 3 dagar har jag märkt.
                            Vattnet filtrerar jag sen och återanvänder 1gång MAX.

                            Tycker du att du får för mycke artemia så dosaera ut det i knäckformar o släng i frysen .. fungerar utmärkt

                            Att mata med en isbit met frys ger en rolig uppvisning när ynglena klättrar på varandra för komma åt isbiten som flyger omkring hejvilt i akvariet.
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • Mia A
                              • February 2007
                              • 357

                              #74
                              Jag vet att det här är en gammal tråd men väcker den till liv igen med en när-relaterad fråga

                              Jag har kanske en liten dum fråga... Men frågar man inte så får man inte veta heller

                              Varför ska man filtrera och skölja artemian?
                              Mvh / Mia

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #75
                                Filtreringen är för att artemian kläcks i saltvatten, vilket inte de flesta fisk-yngel tål. Det blir dessutom mycket bakterier i vattnet där artemian kläcks - äggen är tydligen rätt skitiga - och det vill man inte ha in hos ynglen.

                                Sköljningen är för att få bort ytterligare salt & bakterier. Det är inte helt nödvändigt att skölja, men har man känsliga yngel är det starkt rekommenderat.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...