Juwel foderautomat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Juwel foderautomat

    Jag har övervägt att skaffa en Juwel foderautomat då jag kommer resa bort en hel. Oftast 3-5 dagar men ibland upp till 10 dagar.

    Är en Juwel foderautomat något att ha?

    Mvh Emil

    (har ett juwel akvarium med lucka för automaten)

  • Christer5

    #2
    Kan tyvärr inte ge dig ett svar på Juwels foder automat men jag har Eheim som jag tycker fungerar bra

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Sv: Juwel foderautomat

      Juwels automat fungerar bra. Kan utan problem mata flera gånger per dag och är lätt att ställa in.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Luftar den maten? Jag står just och vacklar inför valet och jag tycker att EHEIM 3581 ser bra ut, med sin lilla integrerade fläkt, som håller fukten ute ur burken...
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Nej tror bara det är EHEIM 3581 som har fläkt, i alla fall vad jag sett, men har aldrig haft fukt problem men kanske är värre om man kör flingor. Själv kör jag bara pellets och granulat.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Flingor går bra i Eheims !

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Alla foderautomater med snurrande fodertrumma har liknande konstruktion och jag har aldrig upplevt det lyckat att köra flingor i varken eheim, hydor eller sera. Problem med väldigt ojämn utfodring pga flingor som har olka storlek och ibland kommer det inget och ibland massor! Granulat är helt klart att föredra för det ger en jämn distribution!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Juwel foderautomat

                Ursprungligen postat av åheim
                Alla foderautomater med snurrande fodertrumma har liknande konstruktion och jag har aldrig upplevt det lyckat att köra flingor i varken eheim, hydor eller sera. Problem med väldigt ojämn utfodring pga flingor som har olka storlek och ibland kommer det inget och ibland massor! Granulat är helt klart att föredra för det ger en jämn distribution!
                Finns det då granulat som passar för yngelutfodring?

                Min tanke är att verkligen finfördela flingfoder och sätta automaten på minsta möjliga öppning.

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Finns det då granulat som passar för yngelutfodring?

                  Min tanke är att verkligen finfördela flingfoder och sätta automaten på minsta möjliga öppning.

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  Jag tror inte du kommer tycka att det funkar med smått yngelfoder, det brukar vara närmast mjöl.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: Juwel foderautomat

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag tror inte du kommer tycka att det funkar med smått yngelfoder, det brukar vara närmast mjöl.
                    Mina yngel får fryst cyklops vanligtvis, men jag bryter av med lite flingor ibland. Dem finkrossar jag, men det blir ändå en del 1-2 mm stora flagor. Tänkte preparera lite sådant att stoppa i automaten. Om man sedan ställer den på minsta dos, borde det väl funka en vecka? Eller menar du att det ändå kommer för mycket?

                    Nu kapar jag en tråd igen. Förlåt. Fast det är ju högst relevant.

                    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knax
                      Mina yngel får fryst cyklops vanligtvis, men jag bryter av med lite flingor ibland. Dem finkrossar jag, men det blir ändå en del 1-2 mm stora flagor. Tänkte preparera lite sådant att stoppa i automaten. Om man sedan ställer den på minsta dos, borde det väl funka en vecka? Eller menar du att det ändå kommer för mycket?

                      Nu kapar jag en tråd igen. Förlåt. Fast det är ju högst relevant.

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                      Jag sågar inte din idé, du får prova och se hur det funkar
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Har själv en Juwel foderautomat som funkar kanon. Granulat fungerar bäst. Genomlufting i den kan ske med en yttre luftpump, men inte haft problem med fukt i den. Men inställningarna är ganska grova. Så finfördelat yngelfoder måste testas. Man måste hitta ett foder som "passar" automaten.
                        Hade eheim tidigare som också funkade ok. Men flingor blev gröt i den, så tror man tar en risk med flingor faktiskt. Det binder så lätt fukt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Tack för tipsen! Hade tänkt mata med granulat och maltabletter. Fungerar maltabletter också?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Ursprungligen postat av beerzon
                            Tack för tipsen! Hade tänkt mata med granulat och maltabletter. Fungerar maltabletter också?
                            Jag säger som så här - ska något passera med liknande mängd varje gång trumman snurrar så måste det vara runt som en boll och kan inte vara platt.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Sv: Juwel foderautomat

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Jag sågar inte din idé, du får prova och se hur det funkar
                              Drar till Falskog idag eller imorgon och införskaffar automat. Återkommer med testrapport!

                              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...