Frågor till er som har gjort BTNbakgrunder..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy
    • February 2009
    • 40

    Frågor till er som har gjort BTNbakgrunder..

    Som sagt i rubrik å har jag lite frågor kring att göra en egen Btn bakgrund!

    Detta är dom tillbehör jag har läst att man behöver:
    Frigolite.
    Husfix.
    Färgsättningsmedel. (tex: vattenfärg)
    Lack. (Har hört att epotex akvarielack ska va det bästa)

    Nu till frågorna =)

    1: Vad ska man ha för typ av frigolite finns det någon typ som är lättare att arbeta med?

    2: Husfix finns det något speciellt märke eller liknande man ska fråga efter?

    3: Vilken typ av målning är att rekomendera?

    Är tacksam för detaljerade svar =) Mvh / jimmy
    Mina Akvarie. 60L
    Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

    RIP: 250L gick sönder sommarn 2009
  • JothaR
    • August 2008
    • 115

    #2
    Ursprungligen postat av Kimmy
    1: Vad ska man ha för typ av frigolite finns det någon typ som är lättare att arbeta med?
    Du kan i princip använda vilken cellplast som helst, behöver inte nödvändigtvis vara frigolit som är en tillverkare Men för att återgå till ämnet så har jag använt mig av vanlig vit (tror det är byggisolering) cellplast som finns hos mer eller mindre alla trävaruhandlare...

    Det du bör tänka på är att använda hyfsad tjocklek på den så att du enklare kan skapa 3D-känsla i den...

    Ursprungligen postat av Kimmy
    2: Husfix finns det något speciellt märke eller liknande man ska fråga efter?
    Jag har kört med Casco, är det enda som jag har sett att andra har kört med oxå så det verkar ju kunna rekommenderas...

    Ursprungligen postat av Kimmy
    3: Vilken typ av målning är att rekomendera?
    Själv använde jag mig av färgpigment för att färga fixet, men på min nya som jag har påbörjat så skall jag testa dels vattenfärg men även någon slags akrylfärg... Här finns det som sagt lika många svar som frågor, men en sak är säker och det är att det var svårt att få till skuggningar och dyl. med färgpigment (tyckte iaf jag)...

    NOTERA att det finns en rätt bra diskussion med en del svar här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128529
    ------------------------------------
    JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

    Kommentar

    • Kimmy
      • February 2009
      • 40

      #3
      behövs det inte vara någon lack på bakgrunden?
      Mina Akvarie. 60L
      Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

      RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

      Kommentar

      • JothaR
        • August 2008
        • 115

        #4
        Behövs det lack?! Jag kan inte annat än rekommendera att du lackar den iaf... Tror rent krasst att om man kör fix med pigment så borde man kunna skippa lacket, men jag hade nog inte vågat (eller har inte vågat)...

        Bör ju rimligtvis leda till en hel del urlakning av basisk (tror jag) karaktär till ditt akvarium, jag chansade inte på min första bakgrund och jag kommer inte heller att göra det i mina kommande...

        Har skrivit lite om mina tidigare försök om du är intresserad av lite tips och trix (kanske någon lärdom?!)

        Testmodell;


        Skarp bakgrund till 375:an;


        Nytt projekt, med modulbygge till mitt 50L (precis påbörjad bloggning, pågående projekt);


        Hoppas att du får några svar på dina frågor, annars är det bara att återkomma!
        ------------------------------------
        JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          Jag använde markisoleringskivor. De är lite hårdare än "vanlig" frigolit och är lite mer lätt bearbetade. Finns att köpa i byggvaruhusen.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • Kimmy
            • February 2009
            • 40

            #6
            Detta låter mycket intressant! Idag har jag varit och köpt mig fyra 120x60x10cm cellplast så det blir att limma ihop dom idag hade tänkt att jag skulle ha en 20cm tjock backgrund. Och jag ska försöka få ett utseende aav en bergvägg. vill inte ha stenliknande (stenmur) som många gör dom tycker personligen att det ser konstigt ut!
            Mina Akvarie. 60L
            Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

            RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

            Kommentar

            • JothaR
              • August 2008
              • 115

              #7
              Lycka till och uppdatera oss gärna med bilder under arbetets gång!
              ------------------------------------
              JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

              Kommentar

              • poompon
                • December 2007
                • 2

                #8
                Bra beskrivning av bygget

                Här var en bra beskrivning av bakgrundsbygge, som jag fann väldigt användbar:
                Då var det dags att jag äntligen får visa mitt bakgrundsbygge jag har hållt på med ett bra tag. Tanken var att bygga en bakgrund till mitt 2...

                Kommentar

                • fredrik.mickelsson
                  • July 2007
                  • 48

                  #9
                  Bak grunden behöver inte lackas. jag kör med bara husfix med färgpigment och det funkar hur bra som helst!

                  Kommentar

                  • Kimmy
                    • February 2009
                    • 40

                    #10
                    tror jag läst lite om detta med eller utan lack! Och ska du inte ha fiskar som "suger" biter i bakgrunden så behövs det inte lackas men har du fiskar som gör... så skulle det lackas. Kmr dock inte ihåg vart jag läste det.
                    Mina Akvarie. 60L
                    Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

                    RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

                    Kommentar

                    • lilleulv
                      • July 2007
                      • 208

                      #11
                      Varför använda frigolit? - Gör en form av god gammal papmassier, och forma den som du vill. Den torkar på 4- 5 dagar, sen täcker du den med en vanlig plast hushållsfolie.
                      Du skall använda vit, cementbaserat FOGmassa. Den vita innhåller inte flyveaske m.m. Den nya bakgrund är tör på en veckas tid, och kan sättes ned i akvariet utan att limas med silicone. Enligt min åsikt är det ingen orsak till att färga massan. Den vita färg blir vackart grön av alger inom ett par månader, men vill du kan du köpa cementbaserade färger - Hygäa - och blanda i fogmassan.
                      Lilleulv
                      Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                      Kommentar

                      • Kimmy
                        • February 2009
                        • 40

                        #12
                        Ursprungligen postat av lilleulv
                        Varför använda frigolit? - Gör en form av god gammal papmassier, och forma den som du vill. Den torkar på 4- 5 dagar, sen täcker du den med en vanlig plast hushållsfolie.
                        Du skall använda vit, cementbaserat FOGmassa. Den vita innhåller inte flyveaske m.m. Den nya bakgrund är tör på en veckas tid, och kan sättes ned i akvariet utan att limas med silicone. Enligt min åsikt är det ingen orsak till att färga massan. Den vita färg blir vackart grön av alger inom ett par månader, men vill du kan du köpa cementbaserade färger - Hygäa - och blanda i fogmassan.
                        Lilleulv
                        Låter ju som något! Du har möjligen inte någon bra guide lr liknande? Har redan börjat med min frigolite bakgrunde i mitt 600l men har ett 250l som jag ska sätta en bakgrund i oxå så det kanske hade varit roligt att testa på =)

                        Här kommer lite bilder hur det ser ut just nu!
                        Detta är under torkning av limmet =)



                        Och här när det har torkat.



                        Har lämnat 10x10cm i hörnen till pumpen och dopvärmare!
                        Senast redigerad av Kimmy; 04 March 2009, 19:20.
                        Mina Akvarie. 60L
                        Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

                        RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

                        Kommentar

                        • JothaR
                          • August 2008
                          • 115

                          #13
                          Ser ju bra ut... Nu börjar det roliga och stökiga jobbet... Försök att skissa upp en bra plan redan från början nu på hur du vill ha det...
                          ------------------------------------
                          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                          Kommentar

                          • Kimmy
                            • February 2009
                            • 40

                            #14
                            Jo jag har skissat upp lite nu innan jag gick till jobbet! han tillockmed skära lite Nu ska man jobba till 6 imon bitti sen sova sen blire börja skära iden UNderbart skojj Kmr lite flera bilder imorgon
                            Mina Akvarie. 60L
                            Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

                            RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

                            Kommentar

                            • lilleulv
                              • July 2007
                              • 208

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kimmy
                              Låter ju som något! Du har möjligen inte någon bra guide lr liknande? Har redan börjat med min frigolite bakgrunde i mitt 600l men har ett 250l som jag ska sätta en bakgrund i oxå så det kanske hade varit roligt att testa på =)

                              Här kommer lite bilder hur det ser ut just nu!
                              Detta är under torkning av limmet =)



                              Och här när det har torkat.



                              Har lämnat 10x10cm i hörnen till pumpen och dopvärmare!
                              Det är bara att göra blandingen av fogmassan enligt påsens recept. Fördelen är så klart, att man enten kan göre sin "BTN" på en plat skiva, så når den är tör, kan lyfta den direkt från folien och ned i det vattenfyldte akvariet. Ingen silicone alltså, och bakgrunden är så tung, trots bare ca. 1 cm. tjock, att den står stadigt i akvariet. Jag har gjort båda platte bakgrunder och bakgrundar formet på papmassier med huller, så mina Malawi simmer in och ut. Jag har inte färget någonting.
                              Jag har också gjort bakgrundar med fogskum direkt sprutat på en akrylskiva, men så behövs såklart silicone. Till filterhjörner har jag användt på höjden delade markrör med ventiler till vattencirkulationen. Dessa också bara besprutade med fogskum. Inom nogra få månader får dessa en underbar och naturlig färg. Min erfaring är, att fogskummen, når den är genomhärdad inte avgir någon form av gifter till vatten.
                              Jag är tyvärr ingen fotograf, och kan inte ta fotos, men ifall någon vill titta på, så är Ni vällkomna här.
                              Lilleulv
                              Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...