Frågor till er som har gjort BTNbakgrunder..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mcben
    • March 2008
    • 57

    #16
    papmassier? Är det pappersmassa du menar eller vad är papmassier? Kan du inte försöka ta en bild och lägga upp så vi får se hur du menar?

    Kommentar

    • lilleulv
      • July 2007
      • 208

      #17
      Papmassier är iturivne småbitar av vanliga tidninger, som blandes med tapetklister och röres kraftigt om. Sen får den står ett par dagar at dra innan bearbetning till forman.
      Jag trodde, att papmassier var en helt vanlig grej på dagis, men ja ja detta är ju Sverige och inte Danmark.
      Lilleulv
      Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

      Kommentar

      • lilleulv
        • July 2007
        • 208

        #18
        Gå in och google- Sverige, så får du massar av recept på papmassier, som i Danmark kalls papmache.
        lilleulv
        Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Tar du bort detta sedan innan du sjösätter bakgrunden?
          Tänk även på att obehandlad bakgrund med husfix, betong och liknande kan höja pH:t i karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • mcben
            • March 2008
            • 57

            #20
            Ursprungligen postat av lilleulv
            Papmassier är iturivne småbitar av vanliga tidninger, som blandes med tapetklister och röres kraftigt om. Sen får den står ett par dagar at dra innan bearbetning till forman.
            Jag trodde, att papmassier var en helt vanlig grej på dagis, men ja ja detta är ju Sverige och inte Danmark.
            Lilleulv
            Då är det "pappersmassa" som jag också gjorde på dagis.

            Kan du inte fösöka ta en bild på dina verk så vi får se hur dom ser ut?

            Kommentar

            • lilleulv
              • July 2007
              • 208

              #21
              Ja så klart. p.g.a hushållsfolien släpper "cementen" lätt från formen, som ju kan användes flertalet gånger om så önskas.
              Det här med fotos är lite knepigt. Jag är ingen fotograf och har ingen kamera, men når min sön nästa gången besöker sin gamla pappa, skall jag få honom till att plåta.
              Ifall några här från Skåne vill, så är Ni vällkomna till att titta. Jag bor i Lund.
              Lilleulv
              Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #22
                Det heter annars papier-maché i hela världen..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Kimmy
                  • February 2009
                  • 40

                  #23
                  Okej lillulv då får jag höra av mig när jag är nere på besök där har lite släktingar i lund. Men hoppas din son besöker dig snarast :P
                  Senast redigerad av Kimmy; 05 March 2009, 17:15.
                  Mina Akvarie. 60L
                  Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

                  RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

                  Kommentar

                  • Kimmy
                    • February 2009
                    • 40

                    #24
                    så lillulv om jag har fattat detta rätt! (har fått läsa igenom tråden 2ggr:P) så gör du en "gjutform" av pappersmassa sen tar du plastfolie och lägger runt sen på med husfix osv. sen tar du väck gjutformen av pappersmassa samt plastfoliet? och bara sätter med husfixet. om det är så du menar så ska jag testa detta i mitt andra akvarie för det låter lite smidigare!!!! Mvh jimmy
                    Mina Akvarie. 60L
                    Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

                    RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

                    Kommentar

                    • JothaR
                      • August 2008
                      • 115

                      #25
                      Aha, nu fatta jag med... Det låter ju rätt smidigt får jag säga =) Just det att slippa allt meck med att skära i cellplasten... Grymt!

                      Skall jag genast testa med mina lösa moduler som jag håller på att testa fram!
                      ------------------------------------
                      JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                      Kommentar

                      • mcben
                        • March 2008
                        • 57

                        #26
                        Nu fattar jag med. Jag trodde att du först gjöt någon grund med pappersmassa och sen la på fixet på pappersmassan och sen ner med både pappersmassan och fixet i karet. Men nu är jag med på hur du menar.

                        Kommentar

                        • JothaR
                          • August 2008
                          • 115

                          #27
                          Tillbaka till frågan angående färgning så har jag nu testat både färgpigment i husfixet och att måla med vattenfärg och även om jag i det senare fallet bara har målat lite grovt så är jag ändå helt ÖVERTYGAD om att det är hundra gånger lättare att få det bra än med pigmentet!

                          Jag är hur nöjd som helst, även om jag som sagt bara målat ihop min nya modul lite grovt!

                          Har precis lagt upp bilder på min blogg om nån är intresserad, är dock inte så mkt att titta på egentligen (de är lite mörka och så där, men jag lovar att resultatet blir bättre än med pigmentet!)
                          ------------------------------------
                          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                          Kommentar

                          • Kimmy
                            • February 2009
                            • 40

                            #28
                            Hehe mkt bra att det inte bara var jag som inte fattade vad lillulv menade :P Har en annan lite fråga! Om man har färgpigment ner i husfixet måste man lacka bakgrunden då? Tänker mer på att fisken ska klara av alla ämnen osv Väntar på svar lillulv
                            Mina Akvarie. 60L
                            Kommande: 350L malawi ev. Saltkar till vintern

                            RIP: 250L gick sönder sommarn 2009

                            Kommentar

                            • lilleulv
                              • July 2007
                              • 208

                              #29
                              Nej - ifall du användar cementfärger av märket - Hygäa - behövs ingen lack. Jag vet inte om andra fabrikat är lika. Så ett svar om pap-mache - det är fortfarande lite språkbesvär efter 20 år i Sverige. Beklager mycket.
                              Nu skall jag i nästa vecka göra ett felt (fält?) på 50 x 50 cm "BTN" på mitt sätt, och låta min son plåta tillverkningen från A-Z - Blir alla så glada?
                              Till orientering har jag byggd olika bakgrundar indvändiga och utvändiga i många år, också med frigolit, som tyvärr har en jävla uppdrift och är svåra att ta bort ifall man tröttner eller skall sälja baljen. Varför inte skära och "modellera" frigolitformen, sen täcka med hushållfolien, så man bara får själva "BTNen" ned i akvariet?
                              Det är FOG-massan man skal använda, och gärna en till så bred foga som möjligt. Aldrig kakelkläperen, som är något smaskigt att jobba med, och dessutom kan gi ett mjölkvitt vatten, så den i så fall måste ligga i annat vatten innan.
                              Gå bara igång, Det är kun din fantasi, somm sätter gräns för resultatet.
                              Lilleulv
                              Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                              Kommentar

                              • lilleulv
                                • July 2007
                                • 208

                                #30
                                Ja helt korrekt uppfattat. I mitt 400 l Malawa har jag en bakgrund som sitter bakom bakrutan, och bara några enkelte biter "BTN" for filtre etc.
                                Nu skall jag göra en invendig, där man kan någonstans kan titta till "bakrutan". Med en mindra stenrösa framför, hoppas jag, att få en sort 3-D effekt utan att ta mycket mer än nägra få cm från utrymmet i akvariet. Jag skall denna gången göra ett försök med Hygäa cementfärger i ockra och mörkgrå, har jag tänkt.
                                Hela seancen kommer på foto, sen hoppas jag att min son kan lägga dem op på Zoopet.
                                Tro mig - det är sgu jobbigt att vara språkligt handicapped för en som ända har vana av att skriva artikler på danska.
                                hälsninger till Er alla
                                Lilleulv
                                Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...