Blästersand Jula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av Charlottis
    Jag vet bara vad han sa, och de frågade honom speciellt för han kunde allt om den sanden, och han sa att den innehöll salt. Och den innehåller kvarts, det står det på förpackningen. + att han sa att den var väldigt vass. Men om botiorna inte tar någon skada verkar det ju gå bra att ha den.

    Kvarts innehåller ju typ all sand.. Salt vet ja inte heller varför han sa? Står bara "varning innehåller kvarts!"

    Kommentar

    • iknor
      • February 2009
      • 59

      #17
      Angående saltet - mår inte fiskar bra av lite salt? Har hört att det stärker immunförsvaret eller nått..?

      Kommentar

      • Sauce
        • April 2006
        • 142

        #18
        Har ni tvättat jula sanden innan ni la i den? eller går det bra att ösa i på studs?

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          Jag tvättade inte min. Har även fyllt på ca 70KG sand med fiskar i. Funkade bra

          Kommentar

          • Sauce
            • April 2006
            • 142

            #20
            superduper! tack för svaret, nu åker sanden i

            Kommentar

            • Akvarieprofilen
              • February 2008
              • 31

              #21
              Behövs inte tvättas bara att slå i Slamsuga bör man inte göra heller finns inget som kan krypa ner i sanden. Blir det smuts ligger det uppepå. Därimot kan man ju dra runt lite med sanden är ny för att släppa ut luftfickor.

              Använt bläster i 7 år i säkerligen 30 talet akvarier utan problem , du kan även blanda den med grövre råda för att få lite grövre korn i den med.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #22
                Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                Behövs inte tvättas bara att slå i Slamsuga bör man inte göra heller finns inget som kan krypa ner i sanden. Blir det smuts ligger det uppepå. Därimot kan man ju dra runt lite med sanden är ny för att släppa ut luftfickor.

                Använt bläster i 7 år i säkerligen 30 talet akvarier utan problem , du kan även blanda den med grövre råda för att få lite grövre korn i den med.
                Jag menar suga bort det som ligger på sanden. Inte suga nere i sanden

                Kommentar

                • Elin.G
                  • November 2007
                  • 120

                  #23
                  Fan också.... Var på Biltema i förrgår och då var den slut, men de sa att det skulle komma ny om 2-3 veckor... Mysko att han sa det om den nu har utgått...

                  Dum som jag var kollade jag inte upp andra ställen... Utan åkte till zooaffären och köpte dyr engelsk (ful) sjösten.. Inte alls lika snygg som sand ju... Önskar att jag åkt till Jula...
                  /

                  Kommentar

                  • bujaka
                    • February 2009
                    • 1

                    #24
                    finns även fin sand på Swedol, köpte där och den fungerar bra

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #25
                      Elin.G - Sanden har utgått från Biltema. Det dom får hem mer av är väl det svarta aluminiumsilikatet.
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • karinfredholm
                        • September 2008
                        • 290

                        #26
                        Tänkte hejda dig men nu e väl din sand i förmodar jag.
                        Jag hade samma problem som du - ingen sand på biltema men jula hade 25 kg påsar för 55:-!
                        Jättebra tyckte jag...
                        Men biltemas sand var något grövre än julas. Julas sand går inte att städa med slamhävert för den åker med in i spannen. Ytterfiltret sög dessutom upp all kringvirvlande sand som fiskarna bökat upp vid matdax. Hamnade 1 kg sand längst ner i ytterfiltrets behållare samt att sanden täppte till filtermaterialet. Resultat: pumpen sprutade ut rent vatten + sand så vattnet såg konstant grumligt ut!!!
                        Fiskarnas bajs hamnade överst & de såg sunkigt ut.
                        Nu har jag tömt ur skiten & ersatt den med rådasand. Dyrare men herrejesus vilken
                        lättnad! Nu blir rengöringen en dans!
                        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #27
                          Ursprungligen postat av karinfredholm
                          Tänkte hejda dig men nu e väl din sand i förmodar jag.
                          Jag hade samma problem som du - ingen sand på biltema men jula hade 25 kg påsar för 55:-!
                          Jättebra tyckte jag...
                          Men biltemas sand var något grövre än julas. Julas sand går inte att städa med slamhävert för den åker med in i spannen. Ytterfiltret sög dessutom upp all kringvirvlande sand som fiskarna bökat upp vid matdax. Hamnade 1 kg sand längst ner i ytterfiltrets behållare samt att sanden täppte till filtermaterialet. Resultat: pumpen sprutade ut rent vatten + sand så vattnet såg konstant grumligt ut!!!
                          Fiskarnas bajs hamnade överst & de såg sunkigt ut.
                          Nu har jag tömt ur skiten & ersatt den med rådasand. Dyrare men herrejesus vilken
                          lättnad! Nu blir rengöringen en dans!
                          Det var riktigt bra info!
                          Bra att ha i bakhuvudet. Tack

                          Kommentar

                          Arbetssätt...