Blästersand Jula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hujedamig
    • July 2007
    • 167

    Blästersand Jula

    Jag hittade en blästersand på Jula med konstorlek 0,2-0,7 mm, 25 kg för 49 kr.
    Är det någon som har testat denna? Så man vet om den funkar i akvariet?

    http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

    Man får ev söka på "Blästring"

    Jag hade ju tänkt mig Blästersanden från Biltema men dom hade inte några hemma igår i Malmö och sen hittade jag den inte på deras hemsida. Är det någon som vet om dom skall ha den kvar eller inte?
    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Jag använder den där sanden i mitt 540. Kan bli lite kompakt. Var noga med att slamsuga vid vattenbyten, och ha malaysiska sandsnäckor. Växter har jag aldrig haft problem med i den sanden.

    Kommentar

    • Hujedamig
      • July 2007
      • 167

      #3
      Jag skall inte ha några växter, Tanganyika blir det. Skall man verkligen slamsuga sanden? Det vill jag helst slippa.
      man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

      Kommentar

      • Tougaye
        • January 2008
        • 209

        #4
        Köpte just den sanden till mitt nya malawi kar 450L.är det någon som har en bild på hur det ser ut i ett klart akvarium färg och så

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Använder oxo den sanden.

          Kommentar

          • JagBaraMal
            • November 2008
            • 79

            #6
            Använder också den sanden, inga problem.
            Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

            Kommentar

            • Martin_Blomberg
              • January 2008
              • 256

              #7
              Enda problemet med den sanden är när du skall transportera hem den. Många gånger "läcker" påserna. Se upp med det om du inte vill ha fin sand i bilen sedan.

              Kommentar

              • Charlottis
                • December 2007
                • 579

                #8
                Jag var på väg att köpa denna sand en gång, men då sa personalen att den innehöll en hel del salt och var väldigt vass, så de rekommenderade den inte.

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Den jag köpt på Jula är mycket bra. Som fin rådasand. Hur bra som helst.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Tougaye
                    • January 2008
                    • 209

                    #10
                    kan ingen lägga upp en bild .plz

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av Charlottis
                      Jag var på väg att köpa denna sand en gång, men då sa personalen att den innehöll en hel del salt och var väldigt vass, så de rekommenderade den inte.
                      Köper jag inte. Salt? Det är ju bara sand. Vass är den inte heller, hade mina botior i den en längre tid och de bökade på som tokar utan att ta någon som helst skada.

                      Här är en bild på sanden i mitt lite smutsiga och ofärdiga 540L:
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Hujedamig
                        • July 2007
                        • 167

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Köper jag inte. Salt? Det är ju bara sand. Vass är den inte heller, hade mina botior i den en längre tid och de bökade på som tokar utan att ta någon som helst skada.

                        Här är en bild på sanden i mitt lite smutsiga och ofärdiga 540L:
                        Sanden ser fin ut blir nog den!!
                        man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johanski
                          Köper jag inte. Salt? Det är ju bara sand. Vass är den inte heller, hade mina botior i den en längre tid och de bökade på som tokar utan att ta någon som helst skada.

                          Här är en bild på sanden i mitt lite smutsiga och ofärdiga 540L:
                          Jag vet bara vad han sa, och de frågade honom speciellt för han kunde allt om den sanden, och han sa att den innehöll salt. Och den innehåller kvarts, det står det på förpackningen. + att han sa att den var väldigt vass. Men om botiorna inte tar någon skada verkar det ju gå bra att ha den.

                          Kommentar

                          • Dahla
                            • January 2004
                            • 218

                            #14
                            Vad gäller Biltemas sand, så har den utgått. Tydligen var den inte nyttig att blästra med. Små partiklar som var farliga för luftvägarna fick jag höra.
                            /Dahla
                            Kungsbacka

                            Kommentar

                            • Hujedamig
                              • July 2007
                              • 167

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dahla
                              Vad gäller Biltemas sand, så har den utgått. Tydligen var den inte nyttig att blästra med. Små partiklar som var farliga för luftvägarna fick jag höra.
                              Aj katten det var ju inte bra, jag tyckte den var så bra till akvarie, men det förklarar ju att jag inte hittade den i butiken, jag retar mig att jag inte köpte den för någon månad sen när jag såg att dom hade hemma
                              man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                              Kommentar

                              Arbetssätt...