Tjockare jordbotten bättre??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #31
    Same shit, som redan avhandlats, jord / torv, är lätt, och flyger gärna runt i karet, risken för det är snarast mindre iom att du suger underifrån. risken är väll inte så mycket att näringen försvinner, eftersom lowtech betyder välldigt sparsamt med vattenbyten, och då finns näringen kvar, fast flytande.

    Jag är aningen negativ till bottenfiltrering, speciellt med fint material, men lycka till.
    B!

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #32
      Jag är tacksam för all synpunkter Mr B :-)
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #33
        4-5cm blå filtermatta mellan torv och bottenfilter fångar nog upp mesta småskiten som kommer.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #34
          Ursprungligen postat av Raven
          4-5cm blå filtermatta mellan torv och bottenfilter fångar nog upp mesta småskiten som kommer.
          Verkar lite onaturligt att ha i bottenmaterialet. Ska jag ha det för att torven inte ska sugas ner i botten eller?

          Jag kommer köra ytavrinning i karet ner genom bottenglaset i detta kar till en sump på 50L. Så det verkar lite onödigt.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #35
            Det känns som om filtermattan ganska omgående kommer börja fyllas igen av små lösa partiklar, jag hade skippat den. Bottenfilterplattorna är nog bättre på att hålla grejerna på rätt ställe.

            Bara en gissning iofs.
            B!

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #36
              Ja ingen blå filtermatta här.

              Jag undrar måsten torven falla sönder? Eller beror det på torven man köper? Finns det någon luftigare torv? Vilken torv är bäst? Jag vill nog ha någon trådlik torv som hänger ihop.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              Arbetssätt...