Tjockare jordbotten bättre??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #16
    Var ska keramik-diffusorerna placeras i karet? Var är det bäst att placera dem?
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Då är det bara 2.5cm + 2.5cm som gäller? Inget som skulle kunna vara mer optimalt?
      Hon har garanterat testat alla olika tjocklekar och märkt vad som funkat generellt bäst.

      Lägga till torv eller nåt?
      Jord är i princip bara torv.
      Varför inte köra med torvplattor istället för jord då?

      Är hela iden med walstadt att man ska ha både anaeroba och aeroba förhållanden?

      Vill man verkligen att nitraten ska brytas ner?

      Är det inte bättre att växterna tar upp nitraten?
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Varför inte köra med torvplattor istället för jord då?
        Som jag ser det är det i gränsskiktet mellan jord och grus som det händer roliga saker. Att köra med myggnät ser jag därför inte som så bra. Man vill skapa kontaktytor där bakterierna kan sitta och jorden ska vara det dom ska äta.

        En torvplatta och grus ovanpå innebär samma sak som om man separerar jord och grus med myggnät.

        Men nu snackar vi om grader av skillnad. Alla sätten som nämns fungerar säkert bra ändå.

        Eftersom du själv inte vill sätta upp flera olika akvarier och jämföra så får du helt enkelt lita till andra som gjort det, t ex Walstad.

        Vill du klura ut saker som är bättre är det bara att börja sätta upp en massa akvarier och jämföra.

        Är hela iden med walstadt att man ska ha både anaeroba och aeroba förhållanden?
        Japp, och inte bara det - en väldigt specifik syrefattighet där det är precis lagom dåligt med syre så att en speciell reduktionsprocess blir den som "vinner", nämligen järnreduktion som sker vid en redox på +100 till -100 milliVolt.

        Vi växtakvarister är väldigt intresserade av järnreducering eftersom växter inte kan/har väldigt svårt för att använda rost.

        Den reduktion som växtakvarister däremot inte bryr oss så mycket om är...
        Vill man verkligen att nitraten ska brytas ner?
        Är det inte bättre att växterna tar upp nitraten?
        .. nitratreduktion, som sker vid ganska syrerika förhållanden bara några mm ner i bottnen runt +250 mV.

        Det här är den heliga graal för många växtakvarister att uppnå på artificiell väg genom sinnrika anordningar.

        Det är därför kul att Walstad kommit på hur man löser det så enkelt.

        Tror du att du kan lyckas bättre med en annan jord/grus-mix blir det till att ta fram redoxmätaren 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #19
          Tack för svaren, det är nog många nackdelar med torv när jag tänker efter.

          En annan fråga är kan man inte köra ett bottenfilter i intervall? Då får man både syrerikt och inte syrerikt.

          Jag var inne och läste lite om bränd lera/lecca kulor.
          Kanske skulle jag kunna fylla upp den enorma volymen som min botten upptar med leccakulor och ha walstadtbotten på det? Skulle det vara ett bra bottenmaterial?
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Tack för svaren, det är nog många nackdelar med torv när jag tänker efter.
            Walstad har redan visat att det är kalas eftersom jord är typ 90-99% torv.

            En annan fråga är kan man inte köra ett bottenfilter i intervall? Då får man både syrerikt och inte syrerikt.
            Du tycker det är för enkelt att få perfekt redox med 2,5 jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus?

            Kanske skulle jag kunna fylla upp den enorma volymen som min botten upptar med leccakulor och ha walstadtbotten på det?
            Varje gång du ska plantera så kommer det ploppa upp lecakulor eftersom dom har så bra flytkraft. Då måste du på med ett nät och då kommer inte bakterierna åt maten (jorden).

            Lecakulor, om dom inte flöt, hade dock varit perfekt som generellt växtakvariesubstrat eftersom alla porerna skulle funka fint tillsammans med akvariegegga. Det skulle likna de erkänt bästa såsom Seachem Flourite och EcoComplete. Det finns dock ett billigt alternativ som kan vara intressant om det inte flyter, "Seramis":

            (synd att det har så ful färg bara).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #21
              Tack, tack! defdac för dina upplysande och intressanta svar


              Ursprungligen postat av defdac

              Ursprungligen postat av Frågvis
              En annan fråga är kan man inte köra ett bottenfilter i intervall? Då får man både syrerikt och inte syrerikt.
              Du tycker det är för enkelt att få perfekt redox med 2,5 jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus?
              Nej men jag vill använda volymen maximalt optimalt. Varför inte använda det som ett biologiskt filter där man snabbar upp proccesserna?

              Ursprungligen postat av defdac
              Ursprungligen postat av Frågvis
              Kanske skulle jag kunna fylla upp den enorma volymen som min botten upptar med leccakulor och ha walstadtbotten på det?
              Varje gång du ska plantera så kommer det ploppa upp lecakulor eftersom dom har så bra flytkraft. Då måste du på med ett nät och då kommer inte bakterierna åt maten (jorden).

              Lecakulor, om dom inte flöt, hade dock varit perfekt som generellt växtakvariesubstrat eftersom alla porerna skulle funka fint tillsammans med akvariegegga. Det skulle likna de erkänt bästa såsom Seachem Flourite och EcoComplete. Det finns dock ett billigt alternativ som kan vara intressant om det inte flyter, "Seramis":

              (synd att det har så ful färg bara).
              Jag var lite osäker på om leccakulorna skulle sjunka, en del har sagt det. Jag tänkte det var smart att använda det till både mitt ytterfilter och botten.

              Vad kostar seramis per liter då och vilken densitet har det?

              Att det ser rosa ut gör väl inte så värst mycket när man har wahlstadt-botten ovan på det.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Nej men jag vill använda volymen maximalt optimalt. Varför inte använda det som ett biologiskt filter där man snabbar upp proccesserna?
                Det är precis vad du får med en Walstabotten. Nitrifikation, Redox, CEC, Mineralisering osv. En febril aktivitet helt enkelt.

                Vad kostar seramis per liter då och vilken densitet har det?
                Jag har inte hittat någon återförsäljare här kring Linköping.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #23
                  Jag tänkte att det gick att styra hur mycket koldioxid botten producerar. Genom att bestämma hur mycket vatten som pumpas igenom bottenmaterialet. Men hur mycket koldioxid som produceras hänger bara ihop med hur mycket man matar? Har jag rätt?
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Jag tänkte att det gick att styra hur mycket koldioxid botten producerar. Genom att bestämma hur mycket vatten som pumpas igenom bottenmaterialet.
                    Ja det kan nog gå ju mer syreriktigt vatten desto bättre kan de anearoba bakterierna andas och producera CO2 - men redoxen blir fel. Detta kan man ju iofs komma runt genom att helt enkelt göda med PMDD så man får allt godis på det sättet istället.

                    Men hur mycket koldioxid som produceras hänger bara ihop med hur mycket man matar? Har jag rätt?
                    Japp! Kanske inte enbart eftersom jord innehåller lite gos som bakterierna käkar. Men det är helt klart mat och fiskskit som ska se till att nära bakterierna i ett längre perspektiv.

                    Det kan naturligtvis gå till överdrift med för mycket nedbrytbar kompost så man får så låg redox att man får sulfatreduktion och då börjar det lukta ruttna ägg. I det extremaste fallet så får man CO2-reduktion och det vill man ju absolut inte.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #25
                      Varje gång du ska plantera så kommer det ploppa upp lecakulor eftersom dom har så bra flytkraft.
                      Jag körde ett par år med torv-leca-näckroslera-grus botten och det fungerade faktiskt ganska bra. Ok, en och annan kula flöt upp men jag rotade inte så ofta i botten då. Jag minns att speciellt Vallisnerian trivdes under dessa omständigheter. När jag senare spädde på med mäsk och TMG blev det lite strul med alger.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #26
                        Jag tror min lösning blir seramisbotten med torv uppepå och grus överst.

                        Under detta ska jag ha ett väldigt grovt bottenfilter. En cirkulationspump ska ligga längst nere i gruset till höger och pumpa upp vatten till ytan genom ett rör.

                        Jag tänkte att man stänger av pumpen på natten -> mer redox och mindre koldioxid.
                        Jag tänkte dessutom göda med PMDD, det är ju billigt.

                        Vad tror du om den lösningen defdac?
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Annorlunda spännande lösning. Men tror du jorden håller sig kvar i bottnen då? Känns som det kan bli en riktig jordvulkan hmm..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #28
                            Iom att pumpen suger, kommer ju all jorden att hållas nere, problemet blir väll att få tag i en lagom klen pump, för du ska devinitivt inte ha nån hög genomströmning om du ska prova det där. Då är det bättre o hoppa över jorden, och köra med grovt grus, och mata så att det finns rester för bakteriefloran att frossa på.

                            B!

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #29
                              Jag tänkte pumpa vattnet neråt genom botten och sedan upp ovanför botten. Men vet inte om det är så bra. Man brukar ju säga att det drar näring ur botten. Men i det här fallet är ju botten så stor.
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              • Frågvis
                                • October 2005
                                • 1204

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mr B
                                Iom att pumpen suger, kommer ju all jorden att hållas nere, problemet blir väll att få tag i en lagom klen pump, för du ska devinitivt inte ha nån hög genomströmning om du ska prova det där. Då är det bättre o hoppa över jorden, och köra med grovt grus, och mata så att det finns rester för bakteriefloran att frossa på.

                                B!
                                Jag tänkte inte köra med jord. Jag tänkte köra med torv.
                                Den som frågar får veta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...