Tjockare jordbotten bättre??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    Tjockare jordbotten bättre??

    Jag tänkte köra en egen varriant av Walstad-metoden dumt?
    Blanda sten i singelstorlek med jord som tjockast 40cm + 2 cm jord + 3cm 3-10mm flodgrus.


    Jag tänkte som så att har man mer jord så får man koldioxid. Har jag fel?

    Kan man få för mycket koldioxid från jordbotten så att fiskarna får problem?
    Den som frågar får veta
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #2
    För att det inte ska bli syrefritt tänkte jag ha ett antal fina diffusorer längst ner i bottenmaterialet vars luft pumpas från sumpen. En bra ide?
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Um, poängen är väll att walstad ska bli syrefattig? med så tjockt jordgolv, kommer du ha ett lager i botten helt utan vatten cirkulation, eller snarare väldigt dålig cirkulation, där torde det bli anerobt, hurvida det är bra, eller dåligt vågar jag inte utala mg om.

      Pumpa in luft där nere kan aldrig vara nån bra idee, det kommer leda till stora luftansamlingar, tills lyftkraften blir stark nog, och då kommer en stor, och massa små bubblor dra med sig en hel del jord upp... Jordbävnings simulator i akvarieutförande?
      B!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Mr B
        Jordbävnings simulator i akvarieutförande?
        hahaha
        om inte annat lärdet bli jäkligt skitigt vatten
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Tack för komiskt insperade svar. Vill man ha lite jordbävning?

          Varför skulle inte luften och kodioxiden lösa sig i vattnet?
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            för lite vatten som skulle komma ner.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #7
              Om man samtidigt kör med bottenfilter då?
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #8
                Vill man ha syrefritt eller inte syrefritt?
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Frågvis
                  Tack för komiskt insperade svar.
                  Varsågod, så lite så.

                  Ursprungligen postat av Frågvis
                  Varför skulle inte luften och kodioxiden lösa sig i vattnet?
                  Nu är jag inget proffs på det här, men jag tror vi har etablerat en förståelse för att absorbtionshastigheten i stillastående vatten inte är speciellt hög, med en utströmmarsten och synlig bubbeltackt, kommer du säkerligen kunna uppnå viss ökad absorbtion, speciellt efterhand som bubblan ökar i storlek, och ytan därmed växer, men jag tvivlar på att du kan bubbla i ett tempo så lågt att det som helhet löser sig i vattnet. Det är värt att komma ihåg att vi inte snackar om enbart lättabsorberade, och önskade gaser i dessa luftbubblor.

                  Ursprungligen postat av Frågvis
                  Om man samtidigt kör med bottenfilter då?
                  För mycket vatten som kommer ner. du ska garanterat ha syrefattig miljö där nere, om den ska tillåtas bli helt syre befriad är jag tveksam till, men att ligga och bevaka syrenivåer, och styra pumpar efter det, känns som ännu ett exempel på när Estimative index är ett bättre alternativ, även om det gäller en simbassäng. (jag antar att med 40cm jord/singel blandning, hade du inte tänkt ha det i 375l's akvariet i hallen)

                  B!
                  Senast redigerad av Mr B; 04 December 2005, 22:43.

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    Tack för bra svar MR B. Jag fick en hel del att fundera på.

                    Jag ska detta akvarium i en trappuppgång. Jag ser en hel del risker med att ha mycket jord. Kanske bildas det mycket oönskade gaser som luktar.

                    Jag kommer nog att köra en vanlig walstad men extra gödning i någon form.

                    Min huvudfråga i detta forum är går det att öka den naturliga koldioxid-produktionen i ett akvarium?

                    Precis i början av denna tråd så nämms måtten på det tänkta akvariet. Glaset är beställt och kommer om en dryg vecka.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Min huvudfråga i detta forum är går det att öka den naturliga koldioxid-produktionen i ett akvarium?
                      Ja det går, genom att skapa en Walstadbotten. Hon har hittat en generellt optimal lösning som ger dig maximalt med naturlig CO2 utan att skapa för elaka reduktionsprocesser eller för syrerika områden.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det här är en flummig idé jag framförde på APD för några år sen:


                        En lufttät sump med alla växtrester som man genomluftar. Har man en tillräckligt stor sump och tillräckligt mycket organiskt nedbrytbart material så borde det bli en del CO2. Leder man ner denna sumpgasblandningn i en low-techare med en riktigt bra keramikdiffusor borde man kunna skapa en ganska långvarig CO2-källa.

                        Jag testade lite halvhjärtat i pytteliten skala med två burkar men jag hade inga bra diffusorer. Men visst blev vattnet i glaset jag förde ner sumpgasen i rejält surt.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Frågvis
                          • October 2005
                          • 1204

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Min huvudfråga i detta forum är går det att öka den naturliga koldioxid-produktionen i ett akvarium?
                          Ja det går, genom att skapa en Walstadbotten. Hon har hittat en generellt optimal lösning som ger dig maximalt med naturlig CO2 utan att skapa för elaka reduktionsprocesser eller för syrerika områden.
                          Då är det bara 2.5cm + 2.5cm som gäller? Inget som skulle kunna vara mer optimalt? Lägga till torv eller nåt?
                          Den som frågar får veta

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Då är det bara 2.5cm + 2.5cm som gäller? Inget som skulle kunna vara mer optimalt?
                            Hon har garanterat testat alla olika tjocklekar och märkt vad som funkat generellt bäst.

                            Lägga till torv eller nåt?
                            Jord är i princip bara torv.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det här är en flummig idé jag framförde på APD för några år sen:


                              En lufttät sump med alla växtrester som man genomluftar. Har man en tillräckligt stor sump och tillräckligt mycket organiskt nedbrytbart material så borde det bli en del CO2. Leder man ner denna sumpgasblandningn i en low-techare med en riktigt bra keramikdiffusor borde man kunna skapa en ganska långvarig CO2-källa.

                              Jag testade lite halvhjärtat i pytteliten skala med två burkar men jag hade inga bra diffusorer. Men visst blev vattnet i glaset jag förde ner sumpgasen i rejält surt.
                              Tack för den inspererande länken
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...