Bygga mal-grottor av klinkers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Bygga mal-grottor av klinkers

    Jag tänkte bygga ihop malgrottor av klinkers men undrar om det är någon fara att stoppa ner klinkers i vattnet??

    Blev sugen att bygga egna grottor när jag såg vad prislappen hamnade på när jag ville beställa en hel hög med grottor.youtube
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Kan lite och inget om klinkers men spontant känns det som en tveksam idé. Kan ju kanske finnas antimögel och sånt, dessutom har jag svårt att se att det kommer att se bra ut.

    Handlar det om mindre malar typ ancistrus kan man använda kokosnötter man fixar till, annars är det nog både enklast och billigast att göra dem i sån lera man bränner i ugn.

    Vad man än använder sig av för material så har jag ett tips på hur man gör grottorna diskreta och det är att smeta in utsidan med silikon, gärna svart, och sedan rulla dem i samma substrat som man har i karet och sen låta torka. Ev göra ett till lager om grundfärgen skiner igenom.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Klinkers funkar säker bra men varför inte gå den natrurliga och snygga vägen med rötter? Är det inte så stora malar kan man också borra ur rötter så den kan krypa in i dem. Annars älskar de att gräva ut gropar under dem.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Det är tänkt att grottorna ska vara till röda och albino ancistrus, Peckoltia compta L-134, Hemancistrus Sabaji L075, Ancistrus Ranunculus L034 och Leporacanthius Galaxias L240.

        Det är mer praktiskt än vackert syfte då jag ska ha grottorna i akvarierna som ska stå i en del av garaget. Att trycka ner massa kokosnötter är inte aktuellt och rötter kommer det givetvis finnas så det räcker. Jag har upptäckt att de malar jag har leker mer i de grottor jag lagt ner än i de naturliga som finns genom rötter och sten. Men nu tänkte jag bygga så alla har en grotta och då blir det en del när det blir ett antal malar i olika storlekar.

        Det är en förberedelse till mitt kommande mal uppfödningsprojekt som kommer starta nu i mars.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Hotell för malar... Jag är nog lite tveksam att det där fungerar. Gillar de att bo sådär uppradade? Jag skulle nog välja en mer naturlig variant. En massa rötter och stenar. Jag har en Ancistrus på 10 cm. Du har kanske större varianter. Min Ancistrus har just nu ett älsklingsställe i ett stenröse som jag lagt upp. Jag såg för nån vecka sen att hon försökte tränga sig in mellan några stenar som hade lite mellanrum. Men hon var för stor för det mellanrummet. Så jag flyttade om lite i stenröset. Jag var noga med att stenarna ändå låg stadigt förankrade på varandra. Hon hittade sedan snabbt dit och buffade undan en massa grus så bottenmaterialet bara yrde. Nu har hon en alldeles egen fin grotta där.
          Kanske inte riktigt rätt säsong just nu att leta stenar. Jag har plockat mina stenar ur ett gammalt stenbrott. De ser lite vassa ut men är perfekta att trava på varandra. De kan knappast glida omkring på varandra.

          Ett par bilder på grottan med innevånare. Blunda för de alger som syns. Har haft en algboom i karet men som nu håller på att räta ut sig igen.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04277.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,5 KB
ID: 2155865 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04281.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,1 KB
ID: 2155866

          Edit: Fick se att du hann svara innan jag la in detta inlägg..
          Senast redigerad av MonkanS; 17 January 2014, 09:08.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          Arbetssätt...