Problem med Red Moor rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    Problem med Red Moor rot

    Jag har haft lite problem med en Red Moor rot som jag köpte för ca 1,5 månader sen.
    Jag kokade den innan jag lade ner den i karet , efter ca 2 veckor började den att slemma något kopiöst, eftersom jag hade ett jäkla besvär med att få ner den i mitt Fluval Edge så tog jag inte upp den utan försökte få bort slemmet genom att gnida bort det och sen slamsuga upp det.
    Slemmet är inte helt borta ännu men nu har det börjat lukta surt i akvariet .

    Hur lång tid tar det för roten att sluta upp med dessa dumheter ?

    Jag byter ca 30% av vattnet varje vecka.
    Har i Nitrivec
    Har endast Posthornsnäckor (och några skräpsnäckor) i det (det är ett nystartat akvarie)
    / dtoppen /
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Det är normalt att de slemmar, hur mycket beror nog på hur vältorkade de varit. Vanligen brukar det inte innebära några problem men i ett nystartat kar kanske det blev för mycket för bakterierna. Luktar vattnet illa så byt en del och känn lugnet.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Sarwes
      • December 2013
      • 30

      #3
      Jag har en stor red moor rot i ett fluval edge (46l) jag med, nystartat. Har inte kokat roten utan tagit upp den då och då och skrubbat av slemmet . Ser nu att den slemmar igen men det luktar inte surt. Jag tänker skrubba av det en sista gång i samband med att jag lindar fast mossa på den. Sen får det va. Tänker att mina kommande räkor få ta och käka upp slemmet eller att det får lossna med tiden. Tror att det är svårt att avgöra hur länge den kommer hålla på så.

      Stoppade i min rot för kanske 3 veckor sedan.

      Har tyvärr för lite erfarenhet för att ge några råd, men tycker ovan lät vettigt

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Känn lugnet va

        Jag får väl ta och avvakta och se vad som händer med denna rot, som det är nu så stoppar jag iaf inte ner nån fisk i burken på ett tag.

        Sarwes; mitt är det lilla 23-liters. Har du nån bild på ditt?
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          Min slemmade också rätt länge. Räkorna kommer ta hand om det. Men, som redan nämnts, luktar vattnet så byt en del.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • Sarwes
            • December 2013
            • 30

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Känn lugnet va Jag får väl ta och avvakta och se vad som händer med denna rot, som det är nu så stoppar jag iaf inte ner nån fisk i burken på ett tag. Sarwes; mitt är det lilla 23-liters. Har du nån bild på ditt?
            Här är en bild på mitt akvarium som det ser ut för tillfället, dock inte nära nog för att se slemmet.

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Snyggt!
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Animalix

                #8
                Måste vara ett bekymmersamt jobb att stoppa i stora red moore i Edge-kar, de har ju en pytteliten öppning :O
                Kan tänka mig att det valdes med omsorg i affären ;-)

                Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Jag har också en redmoor-rot som slemmar. Inga innevånare i karet tycks påverkade av det. Ancistrusarna äter det till min stora glädje. Har tagit upp den en gång och skrubbat den men den är så stor så nu får det slemma. Det kommer väl inte pågå i evinnerlighet.

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    Den har slutat att slemma och vattnet luktar inte illa längre
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • Sarwes
                      • December 2013
                      • 30

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animalix
                      Måste vara ett bekymmersamt jobb att stoppa i stora red moore i Edge-kar, de har ju en pytteliten öppning :O
                      Kan tänka mig att det valdes med omsorg i affären ;-)

                      Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk
                      Haha, den sågades med omsorg Och sen blev det lite tetris när jag skulle stoppa i den! Men nu vet jag hur den ska vändas och vridas för att kunna lyfta ur den om så behövs snabbt och relativt smidigt haha.

                      Kommentar

                      • Sarwes
                        • December 2013
                        • 30

                        #12
                        Ursprungligen postat av rödtoppen
                        Den har slutat att slemma och vattnet luktar inte illa längre
                        Härligt! Min har mer eller mindre slutat slemma också, räkorna har gjort ett bra jobb minsann!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...