Sand ovanpå växtsubstrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    Sand ovanpå växtsubstrat

    Hej!

    Jag har tre stycken påsar med fluval plant stratum liggandes. Jag ska snart dra igång ett 54L kar som jag vill köra mycket växter i. Jag tycker dock att fluval plant stratum är jäkligt fult och hade hellre velat ha sand överst. Funkar det? Alltså någon cm med fluval plant stratum underst och sedan någon cm med sand ovanpå.
    Projekt:
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Sand ovanpå växtsubstrat

    Nu vet jag inte exakt kornstorlek på stratumet men jag förutsätter att det är grövre än sand och då kommer det skikta om sig i längden så att sanden kommer underst. Basic fysik.

    Det du kan göra, som aquascaping-folket gör, är att ha sanden enbart vid fronten och där du vill se den och stratumet där du har växter och inredning.Du skiljer på substraten effektivt genom att sätta ned vallar mellan dem, någon plast av något slag som du klipper till och antingen limmar fast i botten eller bara skjuter ned. Kolla runt på youtube bland videor som visar "making of" scapes. The green machine har en hel del såna.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Hahaha tänka först fråga sen hade varit smart. Nu känner jag mig lite dum
      Ja jag har kollat in några sådana videos. Smarta knep och det blir nog det jag kör på då
      Projekt:

      Kommentar

      • Kaffebarn
        • September 2013
        • 101

        #4
        Hmm får se hur det blir i mitt akvarium som jag körde igång för några veckor sedan där jag gjorde just så med sanden överst :/ Än så länge kan ja inte se nått tecken på att dom tänker byta plats men har ju inte gått så lång tid än

        skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Har både hört och läst att just Stratum inte skall täckas med annan sten.
          Har ingen aning om varför men både Plant och Shrimp är gjorda för att enbart användas som enda bottensubstrakt.
          Har egentligen inte ett 100% svar, men det är vad jag hört =)
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          Arbetssätt...