Måla och grusa tegelrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    Måla och grusa tegelrör?

    Har ett gäng tegelrör liggandes som jag tänkt ha som grottor, men det är ju liksom fel färg. Har en hög med överblivet grus (ca 2-4mm) med så funderade på om man skulle kunna fästa gruset på rören med tex silikon? Eller finns det ett bättre material att använda som klister? Borde nog måla om dom först med, så inte det orangeröda lyser igenom, nån som kanske har ett tips på akvariesafe mörkgrå färg?
    "The trees move... do you not see it?"
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ursprungligen postat av Rebah
    Har ett gäng tegelrör liggandes som jag tänkt ha som grottor, men det är ju liksom fel färg. Har en hög med överblivet grus (ca 2-4mm) med så funderade på om man skulle kunna fästa gruset på rören med tex silikon?
    Jag har för mig att jag såg i en tråd här att man kan pensla med akvariesilikon och strö substrat över, men då gällde frågan hur man hindrar malawi att "gräva" i bottenfrigoliten...

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Måla och grusa tegelrör?

      Ja det går utmärkt så som du tänker, har själv maskerat kokosnötsgrottor med den metoden.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Gött! Känner igen det där med sand på frigolit, lite fastnar men inte tillräckligt (i huvudet då, inte på frigoliten) Tror jag testar utan färg först efter lite googlande, låter både säkrare och snabbare. Tack för svar
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Vadå fel färg? Tegelrött är mycket vanligt i tropikerna. Googla på "laterite soil"! Det svåra är att få tag på sand och sten i samma färg. När jag bytte tegeltak, tog jag gamla takpannor och krossade med slägga, och sedan körde jag krosset i betongblandare med vatten för att få fram fina slipade platta stenar i samma nyans. Södermalms Akvarieaffär har en sand som små rödfärgade leca-kulor som också fungerar bra. Vet inte om de går att få tag på i din del av landet.
          Senast redigerad av Erik Åhlander; 19 August 2013, 21:37.

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Fel färg=passar inte i karet färgmässigt enligt mig Gruset i karet är nämligen lite olika gråa nyanser och bakgrunden svart, och så är där rätt mycket växter och rötter, så känns bara lite kaotiskt med det röda på det. Men visst kan man fixa till ett snyggt kar med tegelröda färger med, har ju flera stycken rör så några får fortsätta vara röda tills jag har ett kar som passar dem bättre. Är ju lite lättare att ändra färgen på några rör än att byta grus i ett 300L kar med
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            Arbetssätt...