Ännu en sandfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ännu en sandfråga

    Vet att detta varit uppe hur mycket som helst men jag har beslutsångest gällande sandval.
    Hade bestämt mig för att välja Julas sand eftersom jag ska ha Corydoras i mitt kommande Diskuskar. Väl hos min akvarieaffär sa ägaren efter att vi diskuterat sandval: -Vet du om att Julas sand kan innehålla aluminium och annat? En del kunder har fått döda fiskbestånd efter sandbyte.

    Nåväl jag trodde han överdrev och ville sälja sin sand istället. Åkte då till Jula idag och träffade en säljare på Jula som jag kände sedan tidigare. Jag sa till honom vad handlaren sagt. Då svarade han att: -det stämmer. I en del sändningar har det varit metaller och det är olika hela tiden så det kan inte garanteras att sanden är ok. Det visade att han själv hade akvarier sedan många år och damm. Han sa: -Jag skulle inte våga använda vår sand i akvarium. Det har varit blandade leverantörer sedan en tid tillbaka. Så man vet inte vilken sand som egentligen ligger i våra påsar.

    Min akvariehandlare har bara 2 mm engelskt sjögrus som minsta storlek.
    Vad finns för sand som är Corydoras skäggtömsvänligt och finkornigt annars? Fungerar 2 mm engelskt sjögrus? Är själv lite misstänksam mot det då jag märker att mina Sterbaier börjar "försvinna" i mitt 180 med engelskt 2mm sjögrus.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ännu en sandfråga

    Biltemas. Den har jag i två kar. Den står det till och med akvariebruk på..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Ännu en sandfråga

      Tack Då får det bli deras sand. Vågar inte gå emot vad säljaren sa på Jula.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack Då får det bli deras sand. Vågar inte gå emot vad säljaren sa på Jula.
        Varför ska du vara så jäkla frågvis om allt. Nu skrämmer du slag på mig, som har julas sand - i trollkaret och i borelliikaret sen 2/4 månader tillbaka. Fast ingen cory eller borellii har dött...än så länge.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ännu en sandfråga

          Sorry Inger. Du får nog se det som ett medfött handikapp hos mig. Det han sa är att sanden är bra i vissa påsar och inte i andra. Så funkar det Inger är det ju bara att köra. Massa här kör ju med sanden. Det är bara nu när jag ska starta nytt jag vill veta. Så har det funkat så är det väl grönt gissar jag. Du kommer säkert snart att få omvända svar här i tråden gissar jag.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #6
            Ännu en sandfråga

            Jag har bara kört med Julas filtersand för blästring och har aldrig haft några problem med den. Är det verkligen samma sand ni har pratat om. Jula har ju någon/några andra sorters sand i sitt sortiment.

            Ren naturprodukt står det också http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
            Discus for life

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Jag har julas sand med och det stod (om jag absolut inte missminner mig ) att den även var för akvarier
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Exakt den har jag också lofstrog. Aldrig varit problem.
                350L Diskus

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag har den som lostfrog visade bild på
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Rådasand säljs ju på byggvaruhus också, då som golvsand. Kan vara värt att kolla på, blir ungefär halva priset mot samma sand i akvariebutiken.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #11
                      Ännu en sandfråga

                      Bra tips Kristian för de som är oroliga
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av lofstrog
                        Jag har bara kört med Julas filtersand för blästring och har aldrig haft några problem med den. Är det verkligen samma sand ni har pratat om. Jula har ju någon/några andra sorters sand i sitt sortiment.

                        Ren naturprodukt står det också http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
                        Man ska inte heller glömma att främst lågprisvaruhusen (men även dyrare) byter leverantörer, köper upp restpartier etc.

                        Det vill säga att nästa leverans av en vara kan ha helt annan kvalite än från första leveransen. Att det har fungerat tidigare är ingen garanti att det kommer fortsätta fungera.

                        Kan ju tänkas att jula nu köpt upp ett parti just begagnad blästersand, tvättat och använt magnet för att få bort stål men kvar blir då kanske lite färg- och alumiumrester bland annat. Detta är endast gissning på ett möjligt scenario och det behöver inte alls vara så.

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          #13
                          Ännu en sandfråga

                          Tror inte att sandproducenten packar använd sand i sina påsar märkta med 'ren naturprodukt'
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • ecco
                            • November 2010
                            • 500

                            #14
                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Ren naturprodukt står det också http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
                            Den sanden säljer min akvarieleverantör och jag vet att han skulle ALDRIG skulle ta in den om det visade sej att det kunde finnas aluminium i den. Han bör ju till och med den svarta sand han sålde till ett dyrare ph-neutralt märke bara för att räkor dog i den billigare. Jag kallar det kundservice till 1000%
                            Sambons blogg om våra akvarium.
                            http://mizan3.bloggsida.se/
                            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              #15
                              Sv: Ännu en sandfråga

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Tror inte att sandproducenten packar använd sand i sina påsar märkta med 'ren naturprodukt'
                              Jag ska inte påminna dig om vad som var i lasagnen som var märkt med nötkött?

                              Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              Arbetssätt...