är det någon här som testat andra bottenmaterial än grus o sand? (länk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #16
    Jag tar inte illa upp, det är ju ett diskussionsforum = man ska ha olika åsikter för att det ska bli kul.

    Eftersom dom där "magiska" bottensubstraten är till för växterna så bör det ju vara något i dom som gör att växterna växer bättre. Bakteriefloran är det ju inte eftersom den kommer oavsett sand och det är ju inte storleken på korn för då borde vilket grus som helst funka.
    Rimligen så är det något bottensubstratet utsöndrar och eftersom det står att det är bränd bentonitlera på båda förpackningen så är det ju samma mer eller mindre. Givetvis förstår jag att det kan vara något tillsatt i antingen kattsanden eller det "magiska" substratet.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Matsnork
      • July 2012
      • 119

      #17
      Jag har fått förklaringen att det det "magiska" kommer från större korn-storlek + sintrad/liknande yta vilkte ger cirkulation längre ner i botten således mycket större yta för baktieriefloran.

      Jag tycker personligen inte om tegelrött substrat eller annat som bryter för mycket mot mina estetiska preferenser. Kör med vanligt mörkt grus ca 2mm.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Sv: är det någon här som testat andra bottenmaterial än grus o sand? (länk)

        Ursprungligen postat av Azur
        Vanlig kattsand är obränd bentonitlera, dvs blir helt enkelt lera i vatten.

        Bränd, sintrad, lera har jag aldrig sett som kattsand, men det finns säkert.
        Har har du kattsand son ÄR bränd bentonit. Dvs ej klumpbildande. Har haft den i ett kar o funkade fint. Det är precis som ECS. Dvs tegelrött o poröst.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #19
          Jag avsky ECS Easy Care Substrate efter en användning (kanske mig det är fel på?) då det är extremt svårjobbat och tämligen fult i mina ögon. Om jag gissar rätt är även det bara bränd bentonit.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            Har har du kattsand son ÄR bränd bentonit. Dvs ej klumpbildande. Har haft den i ett kar o funkade fint. Det är precis som ECS. Dvs tegelrött o poröst.
            Den sorten har jag haft under sanden i ett år nu och den fungerar mycket bra. Även till katterna fungerar den vilket är mycket bra eftersom den är billig (Smygreklam)
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Sv: är det någon här som testat andra bottenmaterial än grus o sand? (länk)

              Ja det kan lätt bli snurrigt med begreppen när kattsand kommer på tapeten. Dessutom fläckiga väggar

              Så för att reda ut saken. Förenklat. Det finns två typer av kattsand, klumpbildande och icke klumpbildande. Dessutom två användningsområden för kattsand i akvarium, som gödning och som substrat (jfr grus, sand).

              Klumpbildande kattsand består av obränd lera, löser upp sig i vattnet och kan användas som näringsdepå under substratet. Ex "katty kattsand".

              Icke klumpbildande kattsand består av bränd lera, löser inte upp sig i vattnet och används som substrat eller under annat substrat. Ex "coop xtra kattsand". Det är alltså samma produkt som ECS. Funktionen är, som någon riktigt skrev ovan, att den porösa strukturen ger enorm yta för nyttobakterier att växa på. Dessa producerar bla nitrat och fosfat så indirekt kan man säga att det göder växterna också.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              Arbetssätt...