Vad tror ni om grenen jag hittade? (Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Vad tror ni om grenen jag hittade? (Bilder)








    Hittade den i ett naturreservat där det nästa enbart är lövträd. Den här låg på marken. Den är lite fuktig utanpå men det är väl förståeligt då det var jäkligt blött där den låg, men inuti var den snustorr, den är ju ganska tjock men det var bara att stampa på den så gick den av (och den ser inte rutten ut tycker jag inte?).

    Men vad kan det vara för träslag? Det viktigaste är väl att det inte är barr.

    Tips på hur jag får den ren? Skrubba med diskborste och få bort den fula ytan och få fram "trät" mer? Dessutom behöver jag tips på hur jag får den ren från skit som man inte vill ha i akvariet.

    Tyckte det var en väldigt fin gren med lite krokiga drag etc. Kan vara väldigt snyggt att han en av dom eller båda liggandes tvärs över akvariet med lite mossa på och andra växter/stenar runtomkring. Kombinerat med lite Red Moor för lite finare kvistar som sticker ut här och där.

    Kanske inte så jtätebiotopiskt sydamerikanskt men den är lite roligare än vanliga mangroove-klossar iaf tycker jag.

    Så vad tror ni? Kan den funka? Vad ska jag isåfall göra för att den ska bli "safe" ?

    EDIT: Såhär ser den ut blöt. Spolade av den i duschen. http://i50.tinypic.com/2ewz96o.jpg
    Senast redigerad av Einarsson; 09 June 2012, 16:18.
    350L Diskus
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Om du är rädd för elaka saker så häll kokande vatten på den och ha den i en stor balja samtidigt så den som får koka igenom. Sen så har jag för mig att den sjunker lite fortare om man har den i varmt vatten. Träet sväller och släpper ut luften som är bunden.
    Annars är det bara att skrubba upp den så mycket eller lite som du vill.
    Och om den nu flyter är det snyggt med flytande grenar i akvariet också

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Tack för tipset. Ska försöka hitta en balja som är stor nog. ^^ Förhoppningen är att den ska sjunka.. Men jag vet inte. Kanske att en får ligga med botten och en upp mot ytan, om jag ska använda båda, det vet jag inte.

      Det ska ju vara till ett sydamerikanskt kar så det ska ju vara ganska tätt med inredning.

      EDIT: Måste jag koka vatten? Blir så extremt mycket då grenen är rätt stor, eller räcker det med skållhett kranvatten?
      350L Diskus

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        det är bara om du är extremt rädd du kokar vattnet för att vara säker på att allt dör.
        Den sväller och slutar färga snabbare i vanligt varmvatten från kranen.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Tryckte faktiskt ner den i en balja skållhett vatten från kranen nu (Det går att få så pass varmt att det ryker och man bränner sig rejält) och då började det bubbla från grenen, så den får ligga där tills den inte flyter lika mycket. Får fylla på med varmvatten när det svalnar också.

          Sen efter det blire att skrubba den ren så den blir sådär ljus och fin överallt.

          Rädd för att den "andra" änden på den tvåhuvade grenen är lite smårutten. Iaf litegrann på ytan. Kanske bättre att bryta av den sista biten.

          Går att pilla bort rätt mycket halvfuktigt "ytlager" på ena änden av grenen som är lite småfuktig. Så den kanske inte är så bra? Denna grenen vet jag inte dock om jag ska använda ens, viktigare att den andra är ok.
          Senast redigerad av Einarsson; 09 June 2012, 18:20.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Räcker inte med en diskborste för att få fram den ljusa träfärgen dock då ytan är lite missfärgad på sina ställen. Går det få fram den på något skoj sätt? Kan man köra lite ltät med ett fint sandpapper tro?
            Senast redigerad av Einarsson; 09 June 2012, 19:06.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Förutom att man faktiskt inte får plocka med sig saker från naturreservat så är den där grenen ordentligt nedbruten av ligninsvampar, sk vitröta. Det var därför den bara var att stampa av. Den kommer lösas upp tämligen fort i ditt akvarium och försämra vattenkvaliteten.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Vad man får göra i naturreservat regleras i särskilda regler för varje reservat. Det kan vara förbjudet att ta med sig bär, sten, grenar osv men ofta finns det inga regler om just det och då gäller ju inga inskränkningar i vanlig allemansrätt. I så fall får man ta med sig en gren som ligger löst på marken om den inte kommer från en avverkning och skall användas.

                Grenar som ligger på marken blir sällan bra, de flyter i evighet och börjar lätt ruttna. Kan man hitta nåt som ligger i vatten är det ett mycket säkrare kort.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Grenar som ligger på marken blir sällan bra, de flyter i evighet och börjar lätt ruttna. Kan man hitta nåt som ligger i vatten är det ett mycket säkrare kort.
                  Mycket svårare också. Om man inte vill dyka.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Förutom att man faktiskt inte får plocka med sig saker från naturreservat så är den där grenen ordentligt nedbruten av ligninsvampar, sk vitröta. Det var därför den bara var att stampa av. Den kommer lösas upp tämligen fort i ditt akvarium och försämra vattenkvaliteten.
                    Det är ju tråkigt isåfall då vissa delar av grenen är jättebra, och heeelt omöjligt att stampa av. Åtminstone den grenen som man inte spretar sig i ena änden.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      Fast jag har hittat massor med fina granar och rötter just i vattenbrynet så stövlar brukar räcka

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Grenen låg lite fuktig i ett tomt akvarie över natten nu och när jag lyfte bort locket ås lutkade det ganska starkt ifrån karet. Grenen luktar surt på något sätt.

                        Normalt eller dåligt? Locken är ju heltäckande också så det är ju dlåigt ventilerat om man säger så.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Låter som du bör skaffa en annan gren !

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            Ja det tror jag också. Har en rätt stor spretig red moor på väg hit. Så kan räcka med den, eventuellt införskaffa någon driftwood.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Lite sur/möglig lukt är det nog. En annan vän till mig sa att han upplevt liknande men att han bara hade kokat och skrubbat lite mer så hade det varit helt lugnt. Än så lägne är jag osäker.

                              Kan ha att göra med att en fuktig gren ruttnar snabbare än en torr eller helt vattentäckt.. För den luktade ingenting när den var helt torr innan jag blötlade den.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...