blästersand och kattsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lampa
    • February 2012
    • 20

    blästersand och kattsand

    Hej.
    Jag har läst här att de är en hel del som använder kattsand i bottnen (under ett annat lager), läste innan i en tråd varför men hittar inte den igen så min fråga är alltså varför har man det i bottnen?
    Och sedan med bläster sand är det ingen risk att den blir för kompakt i karet så att det blir en syrefattig botten eller liknande. Med tanke på att det är många som har det och det verkar funka bra så är det väl nog inget problem men om det är någon som vet lite får ni gärna säga några visa ord.
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Kattsanden fungerar som en porös bädd där nyttiga bakterier kan växa.
    Det motverkar en tät och död botten precis som det kan bli med allt för finkornig sand.

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Jo det finns en risk att blästersand blir för packad. Därför använder de allra flesta malaysiska sandsnäckor för att gräva runt i sanden

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Kattsand består av bränd lera så även växterna har nytta av kattsand som bottenmaterial.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Innan du lägger i kattsand i botten så tänk på att det lätt kan blanda sig så det ser ut som skit om du har fiskar eller något som gräver.

          Men har du växtkar och räkor så är det nog inget problem. Men själv skulle jag aldrig köra kattsand i botten om det inte var ett rent växtkar.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Lampa
            • February 2012
            • 20

            #6
            Okej tack för alla svar ska se hur jag gör har redan ca 20 kg grov kornig sand, men det är väl inte så bra med så grovkornigt om man ska ha växter i karet, eller är jag fel på det? Men om nu kattsanden skulle röras upp i från under bottnen och lägga sig högre upp och där se ut som skit, kan inte pläster sand fungera på samma sätt. Alltså att man lägger den längst ner på bottnen i stället för kattsand eller är det något med att kattsand består av bränd lera?

            Kommentar

            • kullgren
              • June 2010
              • 160

              #7
              Jag ångrar lite att jag la kattsand under min blästersand. Den följer nämligen med upp och lägger ovanpå så fort jag flyttar en växt. Kan bara tänka mig hur det skulle se ut om jag hade haft fiskar som grävde med
              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

              Kommentar

              • Lampa
                • February 2012
                • 20

                #8
                Ja det är ju inte så kul det blir nog att jag kör på endast bläster sand. Men är det viktigt då att man på något sätt får sanden att bli omrörd så att säga? Och är det dumt på något sätt att bara ha bläster sand i ett kar där det kommer att finnas en del växter?

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Det kan behövas något som rör runt det som sagt. Försök att få tag i malaysiska sandsnäckor. Det är oerhört många på forumet som har dessa. Det är snäckor som bara är framme på natten, och gräver ner sig i sanden på dagen. Detta gör även att all skit på botten åker ner i den istället. Extremt tacksamma djur!
                  Vart bor du någonstans? Någon zoopetare borde ju finnas i närheten (annars går det ju alltid att skicka).

                  Kommentar

                  • Lampa
                    • February 2012
                    • 20

                    #10
                    Ja är det lätt att få tag på ett par sådana snäckor?
                    Och att all skit på bottnen åker ner menar du då bajset från fiskarna?
                    Och jag bor i Dalby, Lund i Skåne.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...