ska man koka blästersanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaz
    • April 2012
    • 48

    ska man koka blästersanden?

    hittills har vi kokat allt innan vi haft ner det i akvariet så nu undrar jag vad ska man koka och inte? hur är det bästa sättet att rengöra ny blästersand som man tänkt ha i akvariet?
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    #2
    Ursprungligen postat av elaz
    hittills har vi kokat allt innan vi haft ner det i akvariet så nu undrar jag vad ska man koka och inte? hur är det bästa sättet att rengöra ny blästersand som man tänkt ha i akvariet?
    Hoppas ni inte haft ner fiskar än

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Nej du behöver inte koka blästersanden. Se bara till att du köpt natursand som inte innehåller järn eller andra metall för det kan vara skadligt för fiskar och andra djur i akvariet.

      Men du kan skölja sanden om du vill få bort dammet från den, fyll en halv hink med sand sedan ner med duschslangen och fullt ös, sedan låter du det bara stå och rinna över tills vattnet är klart.

      Har själv aldrig använt bläster sand men en del säger att den inte behöver sköljas. Har däremot använt Biltemas natursand och den rekommenderar jag att skölja för den var väldigt dammig.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • elaz
        • April 2012
        • 48

        #4
        vad menar du med det? skulle jag ha stoppat i fisken innan jag lagt i sanden? eller lät det kanske som att vi hade kokat fisken. det har vi inte, haha.

        Kommentar

        • Berserken
          • December 2005
          • 472

          #5
          Ursprungligen postat av elaz
          vad menar du med det? skulle jag ha stoppat i fisken innan jag lagt i sanden? eller lät det kanske som att vi hade kokat fisken. det har vi inte, haha.
          Skoja om ni hadde kokat fisken bara.Men själv har jag aldrig kokat sand bara sköljt

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sällan man behöver koka saker som ska ner i karet. Har jag nog aldrig gjort.

            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

            Kommentar

            • C113
              • April 2008
              • 95

              #7
              Har hällt i 2 säckar av Julas blästersand direkt i ett 900 liters, blir lite dimmigt i ett halvt dygn. Slängde i 2 runda guppyhonor för att se att allt verkar funka. Där är nu dessutom 3 små yngel i ytan som äter bra. Ska hälla i 3 säckar till. Ska bara vara sand och rötter + lite fisk!
              Geoph. "Tapajos read-head", Biotodoma wavrini, Boliviatetra, nån bilbuk, Guppy som levandefoderfabrik, Ancistrus ("honeycomb") när jag fått upp en kull till, och säkert nåt till.
              Kristian Adolfsson
              ------------
              www.corydoras.net

              Kommentar

              Arbetssätt...