Lack eller inte Lack / Diskutera !!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

tror jag har läst 20-tal trådar på andra forum.

verkar som om det är helt OK att köra utan lac, betong eller husfix = skitsamma.

många som har gjort det har i princip inte använt pigment, få iaf, de har kört med
    ren betong / husfix.

en del upplever problem med höga PH-värde, framför allt med betong,
    de som då har kört med TA / MA verkar tycka det är skitsamma, bra med
    högt PH där,

de som har varit inne på SA ha antingen lakat ur betong / husfix med antingen
    syra eller helt enkelt låta betongen vara i karet en vecka eller två och
    gjort många vattenbyten, klart att det har varit kar utan fisk då.

efter ett antal vattenbad så verkar det som att betongen är såpass urlakad
    att det är enkelt att hålla ett lite lägre PH.

en hel del har haft tuggande malar utan problem, kanske för att när men enbart
    kör med betong så verkar de flesta använda händerna när det kletar på betongen
    och då blit det ganska tjockt, och då kanske det tar flera år innan en mal har tuggat
    gebom 5-15mm betong.....

just nu är jag sugen som faaaaan....

.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

hmmm.....

vidare läsning tycker mig säga att med betong så måste man laka ur betongen under ganska
      lång tid, florerar uppgifter om 1-6 månader, dvs låta den ligga i vatten, efter härdning, och
      göra ett antal vattenbyten under tiden, annars verkar det som att risken för löjligt höga PH-värde finns.

till MA/TA-kar verkar det som att det funkar hur som helst. SA/CA som vill ha klart lägre PH är lite jobbigare.

husfix verkar inte ge samma "tråkiga" effekt med PH't.

där verkar det mer som att den enda negativa effekten är att vattnet grumlas under 1-3 veckor istället,
      kanske för att ytan släpper under ett tag ifrån sig lite små kornm av husfix, de trådar jag har läst säger mig
      att det verkar som att fisk inte mår dåligt av grumlet.

verkar som att det är husfix man skall gå på om man skall ge sig på en bakgrund utan lack.

.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

jag tänker köra med husfix. har redan tagit hem det. o man får la låta den laka ur då. ha den i karet. inga fiskar men köra 90% vattenbyten varje vecka i nån månad. det är väl inga problem kenska. tålamod har du väl

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

jag hade helst velat köra betong.

lättare att kleta på 2-3 cm med betong, så mina VF malar inte tuggar igenom den första veckan iaf.

men men,,,,

I can't have it all......

får fundera vidare....

vilka pigment/färger kommer du att köra på din jordätarburk ??

.

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

hmm inte bestämt mig än. men kommer nog bli svart bas, med nån terracotta / jordfärg. blir lite olika. vill försöka efterlikna mörk sandsten typ

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

du kör husfix eller hur ?

från clabbe i insjön ?

hur vit är den ?

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

??? va? husfix ja. men det är från min far i värnamo. billigare än classeO.

har inte kollat hur vit den är än. vilket jag skiter i. eftersom jag ändå ska gå loss med pigment

Kommentar

• Triumph
                  • September 2008
                  • 295

Lacka!!! Annars finns det hög risk att få algproblem. Mången sort av cement, betong och spackel avger ämnen som dessa rackare gillar. B.l.a. s.k. blågröna alger. Har egna erfarenheter...
                  Senast redigerad av Triumph; 08 December 2011, 15:57.

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

hej o välkommen.

alger vill man ju ha. särkillt på bakgrunden. blir ju mycket naturligare.

o vad skulle det vara för ämnen som gör att blågröna alger skulle frodas? antar att du menar cyano? ( vilket i sig inte är en alg utan en bakterie)

Kommentar

• bossep
                      • March 2010
                      • 4447

hittade hit av en händelse.

Vad består husfix av? En blandning av gips och cement eller?

Hur som helst, jag brukar använda vattenglas i cementen när jag putsar dammar, etc.
                      Då blir det vattentätt och en fin men hård yta. Kanske man kunde blanda i lite sådant mirakelmedel i husfixen för att få den malsäker?

Hur som helst så tror jag man skall laka ur det hela lite grand innan man stoppar i fisk. Speciellt om dessa är känsliga för högt pH. Det spelar mindre roll om man lackat eller inte. Vatten kommer att ta sig in till cementen hur man än bär sig åt. Lackar man går det bara lite långsammare.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

Ursprungligen postat av bossep
                        hittade hit av en händelse.

Vad består husfix av? En blandning av gips och cement eller?

Hur som helst, jag brukar använda vattenglas i cementen när jag putsar dammar, etc.
                        Då blir det vattentätt och en fin men hård yta. Kanske man kunde blanda i lite sådant mirakelmedel i husfixen för att få den malsäker?

Hur som helst så tror jag man skall laka ur det hela lite grand innan man stoppar i fisk. Speciellt om dessa är känsliga för högt pH. Det spelar mindre roll om man lackat eller inte. Vatten kommer att ta sig in till cementen hur man än bär sig åt. Lackar man går det bara lite långsammare.

läser man en hel del inlägg på andra forum, ex ciklid.se, som jag nämner ovan, så verkar det funka alldeles utmärkt
                        med både betong och husfix.

dom som har kört med betong (cement + ballast, eller färdig finbetong) så finns det ett defenitivt behov av att
                        låte den torka länge, helst någon vecka eller så, om man har upp till 1-2 cm lager, samt att man får vara beredd
                        på snorhögt PH, typ 8+, under en tid, medans om man lakar ur den i vatten under en tid, säg under ett par veckor
                        ha den i ett kar med enbart vatten, och byta vattnet typ varannan dag, så är PH't ner i 7+, och då funkar
                        den även för de flesta SA, efter ett tag så verkar den inte påverka PH't nått nämnvärt.

Husfix verkar inte ge samma "PH-problem", där verkar man istället ha problem med att husfixen släpper ifrån
                        sig damm under ett bra tag, vilket får karet att se ut som lutzendimma under ett par veckor, dock verkar inte
                        afrikaner bry sig om detta problem.

OM jag startar nytt kar med tänkt bakgrund, så blir det betong om det är afrika, husfix om det är SA.

.

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Husfix, i alla fall de jag kollat är cementbaserat. Innehåller möjligen mindre cement än putsbruk och liknande men man har ändå problemet med påverkan på vattnet. Cement som härdar avger kalciumhydroxid som är extremt basiskt. Härdningen kan ta en månad och även efter det kan det pågå transport av diverse ämnen i cementen. Det går att göra en snabbvariant med soda men det har sina risker, det är bara ytan som blir snabbhärdad och går det hål på den kan det läcka ut ämnen från djupare lager.

Har cementmaterialet fått härda rimlig tid vilket bäst sker fuktigt och i luft och sen blivit urlakat någorlunda så är det inga problem till Malawi och liknande, då vill man ju ha högt pH. Till vanligare fiskar får man ha mer tålamod, materialet kommer att påverka vattnet under lång tid men visst går det väl förr eller senare att använda olackat cementmaterial. Skall man däremot odla diskus eller nåt liknande är olackat cemetbaserat material helt katastrofalt, det kommer att påverka vattenvärdena på olämpligt sätt under överskådlig tid, både pH och hårdhet.

Med väl utförd lackering så skyddas materialet och kan användas även till känsliga fiskar. Naturligtvis skall cementen få härda innan den lackas så att den blir stark, man har ju sen också möjligheten att måla, även i olika kulörer om man vill det, det går ju att imitera bergmaterial med lager som gnejs t ex om man har rätt handlag. Rätt lack ger en hård yta som gnagande arter inte rår på och alger kan inte heller fästa sig lika hårt som på ett skrovligare cementunderlag.

Så jo, man kan använda cementbaserade material utan lack men man bör beväpna sig med åtskilligt med tålamod, man får räkna med att vänta mycket längre än om man lackar. Till en del känsliga arter är olackat cementmaterial helt olämpligt, lacken har även andra fördelar. Dock kostar den en del och det är ju också ett extra arbetsmoment så man får ju ställa det i relation till fördelarna.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

jag vill inte lacka av flera anledningar.

1. dyrt så in i he..( småläning, vill komma undan billigt)
                            2. ett moment till
                            3.glansig yta. =skitfult
                            4.risk att vatten kommer innanför o lacken bli vitaktig = skitfult
                            5.alger fastnar inte lika bra, jag vill ha alger på min bakgrund
                            6.ser inte lika naturligt.

jag har tålamod. kommer låta den härda ordentligt, sen kommer jag laka ur den ordentligt genom ordentliga vattenbyten i nån månad. och kolla ph tills jag är nöjd.

sen kan man ju måla med husfixen med. om man blandar olika satser med olika färgpigment. naturliga ogiftiga pigment då asså. så kan man måla i olika lager.

Kommentar

• Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

1. dyrt så in i he..( småläning, vill komma undan billigt)
                              - Absolut, det tycker jag är huvudinvändningen mot lack

2. ett moment till
                              -Jovisst, inte allt för betungande dock

3.glansig yta. =skitfult
                              - Tycker inte det är ett problem när det kommer vatten på, skillnaden är inte så stor som man vill tro. Är man nu ändå orolig för att det skall se glansigt ut kan man ha sand i lacken innan den härdat.

4.risk att vatten kommer innanför o lacken bli vitaktig = skitfult
                              - Risken finns ju. Har man inte för bråttom och gör jobbet ordentligt så ser inte jag risken som så stor.

5.alger fastnar inte lika bra, jag vill ha alger på min bakgrund
                              - Vill du inte ha alger så får du det. Vill du ha alger så blir det inga. Lacken gör ingen större skillnad på den saken. Däremot så finns det väl nån chans att få bort oönskade alger på lackad yta, på olackad lär de bli där.

6.ser inte lika naturligt.
                              - Jag håller inte med. Det är inte alltid lätt att se vad som är lackat och inte.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• skoda-15
                                • August 2010
                                • 456

jag har husfix och den är målad med akvarell sen båt lack tre gånger hård och ej farlig
                                375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                                180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                                35 liters cocon kub med guppy och black molly

Kommentar

Arbetssätt...